Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra högtalare?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka högtalare skall man välja för att lyssna på musik under Mac OSX, om man skall betala ca 2500 kr inkl moms?
Jag funderar på Harman Kardon Sound Sticks, som jag tror fungerar under 10.1.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2001-11-05 10:00

Hej Saffran!

Ta en titt på www.catweb.nu

Scrolla ner till "HiFi -Audio -Högtalarbygge", följ dom länkarna.

//Morgan

Kör själv soundsticks under 10.1. Fungerar kanonbra!! Rekommenderas varmt!

Jag har datorn inkopplad till stereon och mina Linn-högtalare

Citat:

Skapades ursprungligen av: Lelle:
Jag har datorn inkopplad till stereon och mina Linn-högtalare

Jag vet inte varför men jag får ett 50 Hz brum om jag kör via extern förstärkare. Har provat med olika förstärkare och korta kablar utan att få bort brummet som är besvärande om jag drar upp volymen dessutom har jag provat med olika datorer.
Kanske är det olika impedanser på datorns utgång och förstärkarens ingång?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Saffran:
Jag vet inte varför men jag får ett 50 Hz brum om jag kör via extern förstärkare. Har provat med olika förstärkare och korta kablar utan att få bort brummet som är besvärande om jag drar upp volymen dessutom har jag provat med olika datorer.
Kanske är det olika impedanser på datorns utgång och förstärkarens ingång?

Hur långt ifrån stereon har du datorn? Har du samma jordpunkt på datorn och stereon? Kollat så det inte är kontakter och kablar som strular? Du skrev ju att du kollat med olika kablar, men om du har separata kontakter, prova att byta ut dom. Vad har du för dator?

Citat:

Skapades ursprungligen av: psychozz:
Hur långt ifrån stereon har du datorn?
Har du samma jordpunkt på datorn och stereon? Kollat så det inte är kontakter och kablar som strular? Du skrev ju att du kollat med olika kablar, men om du har separata kontakter, prova att byta ut dom. Vad har du för dator?

Kabellängd ca 2 m och jag har även testat med 60 cm kabel med guldplätterade kontaktstift.

Datorn har ju ingen särskild analog jordpunkt och jag har ingen separat jordkabel.

Jag har provat med G4, G3, PM9600 och en PowerBook G3. PowerBooken brummar inte (i alla fall inte vid batteridrift) övriga brummar rejält.

Förstärkaren är helt ljudlös om jag inte ansluter och drar upp volymen till 50% med samtliga kablar inkopplade.

Hur drar ni jordarna? Får ni bort brummet?

Det lär finnas ett lågimpedansläge och ett högimpedansläge men hur då? G4orna har ju två ljudutgångar, den ena till hörlurar och den andra vadå? Digital utgång?

Jag drog en jordkabel mellan datorhöljet och förstärkaren och det blev bättre, inte helt tyst men dock fullt möjligt att lyssna på så Clas Ohlsson får förmodligen en påhälsning för inköp av en jordkabel med större tvärsnittsarea.

Hur många förstärkare finns det eg i en Mac? Ibland verkar det som om det fanns flera förstärkare som var kopplade i serie, med varsin volymkontroll, men det är kanske samma signalprocessor som styrs ut med flera volmkontroller?

Skall volymkontrollerna stå på min, max eller mitt emellan om man kopplar datorn till en extern förstärkare? Ma vill ju ha en kraftig signal i kablarna men ändå inte överstyra datorns förstärkare.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Saffran:
Jag drog en jordkabel mellan datorhöljet och förstärkaren och det blev bättre, inte helt tyst men dock fullt möjligt att lyssna på så Clas Ohlsson får förmodligen en påhälsning för inköp av en jordkabel med större tvärsnittsarea.

Hur många förstärkare finns det eg i en Mac? Ibland verkar det som om det fanns flera förstärkare som var kopplade i serie, med varsin volymkontroll, men det är kanske samma signalprocessor som styrs ut med flera volmkontroller?

Skall volymkontrollerna stå på min, max eller mitt emellan om man kopplar datorn till en extern förstärkare? Ma vill ju ha en kraftig signal i kablarna men ändå inte överstyra datorns förstärkare.

Du verkar ha en el-utbilding av något slag Det har jag med! Jag har en gammal mac och jag kör ut max från macen och har normalt inställt på förstärkaren (som jag brukar ha när jag lyssnar på cd mm) Det var ju bra att det slutade brumma med en jordkabel, hjälper ju säkert mer med större Jag vet att när man drar nätverkskablar långväga så ska man ju helst inte använda skärmade eftersom man kan få olika jordpunkter och får därmed störningar i skärmen som påverkar prestandan i kabeln, om man envisas med en skärmad kabel så ska man, som du gjort, dra en separat ordentlig jordkabel med nätverkskabeln så man ansluter båda ändarna av skärmen till samma jordpunkt Lite off topic, men det är samma princip
Min väg från macen till förstärkaren är: 1 st 1m kabel med 3.5mm teleplugg i ena änden och två RCA i andra. Den är inkopplad till en switch så jag kan koppla in 2 saker till en ingång i förstärkaren. Därifrån går det en 5 m RCA-kabel till förstärkaren in på TAPE-IN eftersom den inte har några filter osv som CD och Phono-ingångar oftast har. Så om du har den inkopplad på CD så sänks nivån en aning, kan vara det? Phono-ingången har ju oftast en RIAA-förstärkare och förhöjer signalen och den tror jag inte du har macen inkopplad på va?

1
Bevaka tråden