Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Realtime med Final Cut Pro på G4 350AGP???

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G4:a på 350Mh (AGP modellen) och har tidigare redigerat lite film på PC med Adobe Premiere. Jag skulle vilja använda FCP på min Mac men läste att det krävs minst en 500Mhz G4:a för att kunna redigera i realtid.

Min fråga:
Går det att redigera realtid om man använder "offline" funktionen (eller vad det hette), där FCP gör "tumnagelsfilm" av råmaterialet.

All hjälp uppskattas!

/Mathias

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-12 23:03

Det finns ett krack för att få Final Cut Pro 3 tro din dator är en Dual 1Ghz G4, eller bättre. Dock har det stoppats av Apple och jag har tyvärr det inte liggandes på hemdatorn.

"Danes Hack 2" hette det om jag inte minns fel. Trevligt program som tillät min Dual maskin gå mycket längre än vad Apple tyckte själva Även på en G4/466:a fungerade detta utmärkt!

Annars går det att göra som så att du konverterar projketet till OfflineRT vilket borde ge din maskin lite mer bandbredd att jobba med? Kan vara bra om du jobbar med ett väldigt stort projekt med mycke material.

Jag ska se om jag hittar programmet du skrev om någon stans.

Jag vet att FCP stänger av RT alternativet om den känner att du har en för långsam datorn. Gäller detta även med OfflineRT?

Kommer jag behöve Danes 2 även om jag kör offline?

Kolla på http://www.xlr8yourmac.com/tips/final_cut_pro_3_tweaks/final_cut_pro_3_tweaks.html för hur man fixar det hela.

Anders sidor finns på http://homepage.mac.com/a_holck/ (men där finns inget att hämta).

//Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 12:06

Danes hack fixade både DVRT och OfflineRT, ja? 

Det råkar inte var någon som har denna fil tillgänglig?
Det går givetvis att själv skriva om filen, men tänkte ta den lata vägen först och kolla om någon har den.

Betyder inte detta att det borde gå att köra Final Cut Pro även på en ibook? (700hMhz)?

Om man ändrar i filen så FCP tror det är en G4:a, kommer det då fungera?

• Medlem
  • 2003-01-14 10:35

Det är ju bara RT-funktionen för effekter som försvinner, själva redigeringen sker i realtid. Inte som Premiere på slöa datorer där man måste rendera klippen. Men det kanske du visste?

Jag har kört FCP på en 100Mhz 7500, och det gick bra med småfilmer iaf

Jo visst vet jag att redigeringen sker i realtid, med det är effekterna i realtid man vill åt, så man kan se övergångar m.m.

Är det inte någon med en iBook (700/800Mhz) som prövat att köra FCP, och ändra inställningarna så att FCP tror att det är en G4:a. Eller är det inte möjligt?

Och är det någon som kört en G4:a 350AGP med offlineRT som kan ge insyn på hur det funkar med effekter?

Hittade detta på MacAddict:

Now your TiBook can do the job, too. When editing in DV or Apple´s new OfflineRT video codec, all you need for real-time editing is a 500MHz G4. On our base-level G4/500 with 512MB of RAM, we found that FCP 3 could indeed handle single layers of supported transitions and motions in real time. Two layers worked occasionally; three layers never did. Apple says the number of possible simultaneous real-time effects depends primarily on your G4´s speed, and that a dual-processor Mac has significant advantages over most single-processor machines. Keep in mind that real time is only for desktop previewing (which is where you´ll make all the editing decisions); final encoding to DV or another codec is not real time, but you can take care of that once at the end of the project.

Är det någon som prövat ändra filen och köra med en G4:a 350Mhz. Ska pröva själv (när HD:n kommit) men om någon redan vet något vore det kul att höra. Givetvis tappar man framerate, men huvudsaken man ser ungefär hur det kommer se ut.

Är det tyngre att klippa i DV än i OfflineRT?

Hittade detta på DVguys:

G4 real-time should not be confused with the OfflineRT, which is covered later. G4 real-time effects will work with the OfflineRT footage or DV. It will not work with any other format such as Igniter, CinéWave, Digital Voodoo or source footage.

Filmar med en konsument DV kamera borde realtime funka även på min 350Mhz:are.

Ska inte pesta forument mer, utan ta mig i kragen och få fram HD:n så jag kan pröva!

1
Bevaka tråden