Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-13 11:08

Jag har material på VHS som skall överföras till DVD. Det rör sig om ca 2,5timmar allt som allt. Jag hade kunnat göra det själv, om det bara inte hade varit så att 1timme är i NTSC! Dessutom är det jobbigt att först ta det till DV-kameran och sedan in i datorn.
Är det någon i närheten av Malmö/Lund som har utrusning för detta (formac studio, fast den klarar väl inte NTSC?) och som skulle kunna tänka sig hjälpa mig? En viss ersättning kan utgå (universitetet är uppdragsgivare).

Har inte universitetet egen utrustning för sådant? Här i Uppsala har vi en AV-avdelning som sitter på en hög med macar och massa annan teknisk utrustning för konvertering mellan olika format.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 12:01

Jag skulle troligen kunna fixa det, sitter dock i Stockholm? Har NTSC -> PAL konverter och DV NTSC/PAL capture box samt DVD-brännare? 

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-13 12:13

LU bantar. UB-Media påstod sig inte kunna göra det (vilket låter konstigt iofs). Jag ska kolla runt lite. Stockholm är lite för långt bort. Om allt annat falerar kanske jag återkommer till dig...

Klarar verkligen inte CITU:s verkstad (eller snarare det som motsvarar "gamla" CITU) av det här?

http://www.citu.lu.se/alla/support/

//Mikael

edit: tillägg

[ 13 Januari 2003, 12:27: Meddelandet ändrat av: misve ]

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-13 13:12

De påstår att de inte kan. Jag har fått frågan från en forskare som hade kontaktat CITU och UB-media och fått negativa svar.
Jag tror att det är NTSC som ställer till det för dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 16:48

Jag antar du vill ha hela DVD:n i PAL-format? Då kan det bli problem om man inte har någon form av videokonverter? Man kan alltid göra det digitalt i datorn, men det tar ofta en jäkla tid.

Som sagt, så borde jag kunna hjälpa dig - avståndet är lite långt bara kanske.

1
Bevaka tråden