Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsleverantörer

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-01-12 15:50

Micke W: men han har juh rätt det är juh 10mbit/s till varje lägenhet så är det för alla BBB abonnemang.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-12 16:21

Tänkte att jag skulle muntra upp er alla här med mitt eget testresultat ...
Sitter fortfarande med ett 56-modem (bredband kommer vilken vecka somhelst)
och den genomsnittliga hastigheten är 46 kbit/s (!). Men varför stressa?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Micke W: men han har juh rätt det är juh 10mbit/s till varje lägenhet så är det för alla BBB abonnemang.

Nu får ni väl ge er!
Oftast pratar man om uppkoppling mot Internet, det är det som måste vara intressant.
Internet är varken BBB;s eller BoStreams nät, Internet är aningen större.
Ingen av leverantörerna kan erbjuda en10 Mbit/s Internet uppkoppling för 300.-/månad.
Vare sig ni gillar det eller inte så delar ni uppkopplingen med många andra.
Det har ingen betydelse om han så skulle ha 1 Gb/s till lägenheten om han från leverantören måste dela på x Mb/s till Internet.

Jag har hållit på med fasta uppkopplingar i lägenheter sedan 1994 så jag har hunnit lära mig ett och annat om vad som erbjuds.
http://www.aftonbladet.se/bostad/nyheter/9702/14/itbostad.html
(feb. 1997 då hade vi redan varit igång över 1 år)

[ 12-01-2002: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

Nu när jag läser i broschyren från bredbandsbolaget så ser jag att det fakiskt är som du säger, Micke W. Så här står det: "Bredband hemma ger dig upp till 10Mbit/s bredbandshastighet inom vårat nät". Där står inget om vilken hastighet de ger mot internet...
Ursäkta mitt lite okloka uttalande tidigare, men jag var ganska säker på min sak. Tur att såna som du rättar till alla missuppfattningar

Om vi skall vara riktigt petiga så kan de inte heller garantera 10 Mbit/s i deras eget nät.
Låt oss säga att en förening som vår med 100 lägenheter är ute och ftp:ar. Alla lägenheterna har 10 Mbit/s och uppkopplingen vidare är 100 Mbit/s.
Vad händer om alla vill hämta hem senaste versionerna på Win XP från WindowsOnWarez?
Sedan vill alla andra föreningar i Umeå göra samma sak...
Dator till dator är det enda som kan garantera hastighet, allt annat är en fråga om kapacitet.

Allt jag vet om BredbandsBolagets tjänster att jag kan få väldigt höga hastigheter dygnet runt, till ett lågt pris. Jag klagar verkligen inte!

/ [V]

• Medlem
  • 2002-01-12 23:26
Citat:

Skapades ursprungligen av: Venger:
[B]Allt jag vet om BredbandsBolagets tjänster att jag kan få väldigt höga hastigheter dygnet runt, till ett lågt pris. Jag klagar verkligen inte!
/B]

Sekunderas! För 200:-/månad får man väldigt mycket för pengarna. Visserligen ska priset tydligen höjas, men ändå...

Man får inte alltid maximal hastighet, oberoende av vilket bolag eller vilken tjänst man använder. Det finns alltid flaskhalsar inom eller utanför det egna nätet. Inget bolag kan garantera att man alltid kan surfa i maximal hastighet, det skulle kräva enorma resurser.

4 ggr bättre!
Men allt beror ju på varifrån man hämtar. Följande är från Sunet.

ftp> get samba-2.2.2.tar.gz
local: samba-2.2.2.tar.gz remote: samba-2.2.2.tar.gz
200 PORT command successful.
150 Opening BINARY mode data connection for samba-2.2.2.tar.gz (6622889 bytes).
226 Transfer complete.
6622889 bytes received in 12.5 seconds (530265 bytes/s)

6,6 meg på 12,5 sekund.

Ja, Sunet går verkligen snabbt att ladda från. Jag laddade ner en fil därifrån på 68.1Mb. Det tog 1 minut och 31 sek, och gick i 800kB/s hela vägen (!). Så snabbt har jag aldrig tidigare lyckats ladda med mitt bbb-internet...
Länge leve Bredbandsbolaget och Sunet

[ 13-01-2002: Meddelandet ändrat av: ZniBBLe5 ]

• Medlem
  • 2002-01-13 19:49

Jag laddade ner en uppdatering från Apple, 0,9 MB/sek. Jösses.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-28 22:06

En annan bra sajt att testa sin hastighet på....

Speedtest

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-28 22:39

2,07 med telia adsl på ovan nämnda test (första testet i tråden)

I senaste testet i tråden (meddelandet ovan)
fick mitt telia adsl "18.4" sek för 1MB download.

[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mirydh ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mårten:
Vad bredbandsleverantörerna oftast anger är hastighetet INOM det egna nätet. dvs skickar man från BB en fil till en kompis som också har BB så KAN man få 10 mbit. BoNet - BoNet 2,5 mbit osv... så det är nästan omöjligt att ute på internet få full fart.

Jag får dock jämt "full fart" mot snabba sajter med mitt BoStream(BoNet)-abbonnemang. Superbra - förutom att det var mycket avbrott för ett tag sedan (Östermalm/Sthlm) men det verkar vara löst nu.

Jepp Ftebandbolaget ÄR snabba. Har Bostream. Och kan faktiskt inte annat äm berömma dom. 8Bor i STHLm, St eriksplan) Och får 2.5 mbit som utlovat utan och utan att det går ner (fast Ip b.l.a) muy prisvärt.

Intressant. Jag testade speedtest och fick reda på att min hastighet var "fantastisk". Tur att man har Bostream.

Har testat bredbandsbolagets uppkoppling lite nu... fick en del intressanta resultat:

1. Hastigheten är hyfsad; varken bättre eller sämre än andra som kör switchat.

2. Deras DHCP-servrar fungerar inte - låser adresserna stup i kvarten.

3. De kör med, hör och häpna, asymmetrisk routing! Åt ena hållet lokalt, åt andra hållet ska man vara glad om dataströmmen inte behöver passera Ulan Bator. Tämligen idiotiskt.

4. De är dyrare än bättre bredbandsleverantörer.

5. Deras kundservice är lika tillmötesgående som sovjetiska passkontrollanter.

6. Trots att de kör DHCP (och därmed borde ta ansvar) verkar epostadressen till deras abuseavdelning vara kopplad direkt till papperskorgen.

Nepp, snart börjar jag nästan överväga att byta min 10 Mbit-uppkoppling mot ADSL från Bostream... så mycket är det inte värt att ha Bredbandsbolaget. Fast med lite tur går de i konkurs om ett tag, då övergår all den fasta installationen till bostadsrättsföreningen! Då kan man ju ordna nåt vettigt av det... *hoppas*

Jag körde testet på Marias internetanslutning (10Mbit studentrum Uppsala Universitet) och fick resultatet: 0,35 sekunder med 323,74 kb/sek.

Jag körde Speedtest ovan för att få fler resultat på samma internetanslutning:

Details

Your raw speed was 866764.6 bits per second which is the same as:

Communications: 866.8 kilobits per second
How communication devices are rated. Kilo means 1,000 and mega means 1,000,000. Examples include 56k modem and 10Mbit Ethernet

1MB file download: 9.7 seconds
The time it would take you to download a 1 megabyte file at this speed.

Rating: Compared to all connection types worldwide, yours is fantastic

Jag har inga testsiffror men jag kan bara hålla med Samuel K. Jag är inte nöjd med BBB.
Det går långsamt (med tanke på den hastighet jag borde ha). BBB har erkännt att det är fel på switchen i huset men vägrar skicka ut tekniker eftersom ingen annan i trappen klagat.
Så jag kan få betala den om jag vill, 2000 kr, så skickar de en tekniker.
Jag har pratat med dem 1001 gång om detta. Men inget verkar hjälpa. Så 320 kr för ett bredband som till och med min flickvän tycker går långsamt vet jag inte hur länge jag ska behålla.

Väl talat Samuel.

Jag har kritiserat BBB länge i många frågor, men brukar bara få skit från alla som avgudar BBB och jämför sin uppkoppling med modemet de hade för inte så länge sedan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tott:

Jag brukar också få liknande värden från Apples server.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tott:

Jag brukar också få liknande värden från Apples server.

I förrgår laddade jag hem Dev Tools (300MB) från Apple. Valde att ta hem från den europeiska servern. När jag sedan kom hem från en två timmar lång prommenad var knappt hälften hemma och minst två timmar till skulle det ta.
Startade ny nerladdning från usa-servern och paketet var hemma på knappt en timme. 80K/s från andra sidan atlanten mot 17K/s i vår egen världsdel.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-06 18:51

Måste bara säga att jag inte allt är nöjd med telias adsl, man betalar mycke för lite....

Men det är de enda bredbandet man får, så man får väl bita i det sura äpplet.

• Oregistrerad
  • 2003-01-06 18:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Måste bara säga att jag inte allt är nöjd med telias adsl, man betalar mycke för lite....

Men det är de enda bredbandet man får, så man får väl bita i det sura äpplet.

Du borde kunna få BoStreams 0,5 lina, men den enda trösten är det är billigare... Sitter med boStream 2,5 och tycker det är dyrt numera.

• Oregistrerad
  • 2003-01-06 22:56

Det bästa sättet att mäta sin hastighet på är väl ändå att köra med TPTest som manladdar hem härifrån: http://www.iis.se/tptest/

/J

• Oregistrerad
  • 2003-01-08 10:50

För att lämna alla hastighetsjämförelser ett vill jag lämna ett tips på en ADSL leverantör som bryr sig om de som inte kan skrapa ihop 300-500 intresserade som Felia-Skanova kräver för att installera ADSL i en telestation. Leverantören heter XPress On-Line: http://www.xpress.se. När vi tecknade oss var minimiantalet 40 hushåll, sedan blev det billigare vid över 80 och ännu billigare vid över 200 st. Vi har alldeles nyligen blivit uppkopplade på Ingarö, det tog oss bara ca 2.5 år att hitta en intresserad operatör då vi inte är så många.

Bevaka tråden