Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken domän har lokala IP#?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-09-08 23:50

Jag har satt upp en proxy i OSXS och vill låsa den till enbart maskiner innanför routern. Alla klienter får DHCP från 192.168.50-192.168.255. Det finns enbart maskinnamn i DNS:en för två lokala IP# (servrarna).

Vilken domän ska jag ange i Server admin under proxy-inställningarna som tillåten? Jag har angivit "local" i DHCP-inställningarna. Är det den?

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-09-09 17:10

.local är lite magiskt i osx. Pingar man t.ex. foobar.local försöker osx automagiskt slå upp namnet via bonjour (gamla rendevouz). Att då sätta .local som "vanlig" lokal tror jag inte funkar så bra.

Annars är det ju vanligt att man ställer in i proxyn vilka ip-adresser som är tillåtna att surfa. Vad kör du för proxy?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-09-10 19:33

Jag kör OSX Servers egna. Apache alltså.

Och jag vill ju att alla maskiner lokalt ska kunna använda den. Kan jag sätta ett IP-spann tex istället för en domän? Inga maskiner i nätverket (förutom servrarna) har andra maskinnamn än rendezvous-namnen, och får därför heller ingen reverse-lookup. Hur gör man?

Manualen för OSXS är ytterst knapphändig med informationen. Där står

Citat:

Generally, if you want to limit who can use your web server as a proxy, limit access of a
specific domain. Users within that domain will have access.

Så hur ställer jag in en domän för alla lokala maskiner?

1
Bevaka tråden