Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program försvinner vid omstart

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag är helt ny på mac. behöver verkligen lite hjälp. vissa program
försvinner i den där baren längst ner efter att jag startat om datorn.
det blir likadant på skrivbordet. msn finns alltid kvar där nere, men
firefox försvinner alltid och jag måste använda spotlighten och hitta
dmg-filen och sedan få igång det på det sättet.

mitt andra problem är att jag aldrig får upp installationsprogrammet
till vlc. jag har laddat ner den tusen ggr och nu får jag inte igång
installen igen. jag har för mig att jag fick igång programmet första
gången, men i och med att programmen försvinner och inte går att
hitta i spotlighten, så kan jag ju inte se någon film på datorn nu.

det är säkert jag som är skitdålig. jag kör på en MBP.

tacksam för hjälp

  • Medlem
  • 2006-09-10 13:32

sök på dmg i switcherfomumet så får du veta att man inte ska köra program från en dmg. Hinner inte förklara närmare just nu.

Kan det vara så att du när du startat Firefox och den dyker upp i docken inte valt att den ska ligga kvar där? Testa att högerklicka (eller ctrl-klicka) på Firefoxsymbolen i docken och se om alternativet 'Behåll i Dock' finns med. Välj det isåfall.

/mvh David S

Detta är nog det vanligaste problemet bland nya användare. Du har laddat ner en .dmg-fil (disk image) som är ungefär en "virtuell diskett eller cd". Däri ligger programmet som det är tänkt att man ska installera genom att dra till sin program-mapp. Apple och många andra tar för givet att alla vet att så är fallet när det egentligen är tvärt om.

Här finns lite exempel på bättre instruktioner hur man ska gå tillväga när man laddat hem ett program i en dmg-fil: Looking for the best DMG design.

tack för alla svar. nu hänger jag med och allt verkar funka. en snabb fråga bara, när jag kör en film jag tankat ner i vlc så blir det ett vertikalt grönt streck. sökt lite i forumet, men hittar inget om det problemet jag har. problemet uppstår inte om jag kollar på en annan film, men justg med den så blir det ett grönt streck. hilfe!

  • Medlem
  • 2006-09-10 14:00

Det är säkert fel på filmen. Vad är det för film?

en dvd-rip från piratebay i .avi-format. tror inte det är fel på filmen alltså.

Ursprungligen av promqueen:

en dvd-rip från piratebay i .avi-format. tror inte det är fel på filmen alltså.

Det är inte ovanligt att filmer på Piratebay håller så låg kvalitet att hela Piratebay-konceptet kan betraktas som en tillgång för filmindustrin snarare än tvärtom. Så jag håller också på att det är filmen som är slarvigt 'förädlad'.

/David S

  • Medlem
  • 2006-09-10 14:15

Hur du får piratkopierade filmer att fungera på en mac får du fråga om någon annan stans. Sådana trådar är inte tillåtna på 99mac.

Admin

1
Bevaka tråden