Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör egentligen verktygsprogrammen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-17 09:57

Hörrni...

De flesta av oss har ju använt skivverktyg i OS X, däremot så har jag och säkert flera med mig undrat vad programmet fixar och reparerar och på vilket sätt. På samma sätt undrar jag vad program som DiskWarrior gör jämfört med Skivverktyg. Vilken är skillnaden. Likaså, program som iDefrag som defragmenterar - Gör någon av de andra programmen det med? Körde nyligen iDefrag och skillnaden på responsen blev stor i datorn.

/Fredrik

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-17 11:35

Det enda defragmenteringsprogrammet som jag känner till, förutom iDefrag, är Nortons gamla avvecklade. Men defragmentering ska inte behövas göras separat numer eftersom systemet defragmenterar filer on-the-fly när de öppnas.

Skillnaden mellan Skivverktyg och Diskwarrior är att Skivverktyg försöker att reparera fel i filsystemet (fellänkningar od), medan DW bygger om hela indexet för filsystemet och byter ut det gamla.

Kort sagt är DW betydligt kraftfullare än Skivverktyg. Kan liknas lite vid att göra en formatering fast utan att radera all data.

• Medlem
  • 2006-07-17 19:09

Okej, tack för den infon

Jag kan meddela att efter att ha kört en full defrag med iDefrag så är allting *mycket* rappare, så en manuell defrag då och då lär inte skada. Tror inte "on the fly" defragmenteringen optimerar så värst bra, utan mest för att det ska kännas "ok" att köra datorn. Men det är bara en gissning.

/Fredrik

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-17 19:29
Ursprungligen av Nifo:

Okej, tack för den infon

Jag kan meddela att efter att ha kört en full defrag med iDefrag så är allting *mycket* rappare, så en manuell defrag då och då lär inte skada. Tror inte "on the fly" defragmenteringen optimerar så värst bra, utan mest för att det ska kännas "ok" att köra datorn. Men det är bara en gissning.

/Fredrik

Jo, "riktig" defragementering med iDefrag ett par ggr om året gör en sjujäkla skillnad. Systemets "defragmentering" kommer inte i närheten. Men STOR VARNING för defragmentering. Läs på iDefrags webbplats.

• Medlem
  • 2006-07-17 21:55
Ursprungligen av Danne V:

Jo, "riktig" defragementering med iDefrag ett par ggr om året gör en sjujäkla skillnad. Systemets "defragmentering" kommer inte i närheten. Men STOR VARNING för defragmentering. Läs på iDefrags webbplats.

Syftar du på den generella varningen under deras FAQ:

Disk defragmentation is inherently risky in many respects. We have tried to design iDefrag such that its failure modes are as harmless as possible, and have done our best to test the product to ensure that it works as expected, but we strongly recommend that you back-up any important or irreplaceable data before using any disk utility product.

Eller är det något annat? De rekommenderar att man kör programmet från hårddisken, men jag har kört från en bootbar skiva, vilket jag alltid trott har varit smidigast då filer som används vid defragmentering inifrån OS X inte blir riktigt "rätt" gjorda.

/Fredrik

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-17 23:13
Ursprungligen av Nifo:

Syftar du på den generella varningen under deras FAQ:

Ja.
Jag har alltså själv iDefrag och kör programmet 2-3 ggr/år eller nåt, och det funkar jättebra. Men alla program såna där program kan ju ställa till det rejält om oturen är framme, så jag tycker bara att en sån här tråd ska innehålla en liten varning också.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-17 22:03
Ursprungligen av Danne V:

Är det en sån där galen "vi vill inte hållas ansvariga för något, hur osannolikt det än är"-varning, eller finns det folk som faktiskt drabbats?

Fördelen med DW är att det ofta kan fixa problem som Skivverktyg bara tuggar fast i eftersom SV försöker reparera något som inte går att reparera. DW var till stor hjälp för mig när hårddisken i min gamla Mac började krånga efter en rejäl systemkrasch. SV däremot lyckades inte med någonting utan låste sig bara.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-17 22:13

Ska man vara lite petig så är det skillnad på defragmentering och optimering. Det iDefrag gör är den senare. Systemets defragmentering tar alla filblock av filen man öppnar som ligger utspridda över hårddisken och lägger dem i en lång rad bredvid varandra.

Det optimeringen gör är att ta alla filer som kan tänkas läsas efter varandra - filer av samma typ som typsnitt, systemfiler osv - och buntar ihop dem i klumpar i ena änden av hårddisken. Sen blir det en stor tom yta i andra änden av disken.

Effekten blir att åtkomsttiden till filerna minskar när läshuvudet inte behöver röra sig över så stor yta på disken. Men över tid sprids filerna ut över disken igen och en ny optimering behöver göras.

Ursprungligen av Kalle W:

Det optimeringen gör är att ta alla filer som kan tänkas läsas efter varandra - filer av samma typ som typsnitt, systemfiler osv - och buntar ihop dem i klumpar i ena änden av hårddisken. Sen blir det en stor tom yta i andra änden av disken.

Jag har aldrig gjort detta på OS X men på OS 9 kommer jag ihåg man hade en yta med vita, ljus- och mörkblå streck. Efter ovannämnda hopbuntning fick man en trikolor i de samma färgerna. När man såg den kändes hårddisken väldigt städad och organiserad.

• Medlem
  • 2006-07-18 16:45

Vi kan nog blåsa faran över, jag trodde det var något redigt stort som hade drabbat många. Men tack för att du påpekade!

/Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-11 11:09

Är det någon som kört detta på en intel-mac? det är ju samma filstruktur men tänkte bara kolla.

• Medlem
  • 2006-11-23 11:14

Sent svar men, men - i och med 1.5.0 eller om det är 1.5.2 så ska iDefrag funka fint på Intel Macar.

/Fredrik

1
Bevaka tråden