Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMic, kan jag koppla mixer till den?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 13:13

Kan jag koppla en mixer via iMics ljud ingång och sen koppla mic till mixern och spela in?

Tack
MVH
Joakim

Jomenvisst!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 23:58

Bombia,

Du måste dock vara medveten om vad du har för kvalitetskrav. Använder själv iMic, och har erfarenheten att den fungerar bättre om den får linenivå in, så det är bättre att få ljudet från en mixer än att koppla micken direkt in.

Men

iMic är inte något proffsredskap. Det är föga lönt att investera i dyra mikrofoner och mixrar, om man sedan skall köra in ljudet via iMic. Är man bara medveten om detta fungerar iMic ungefär som en inbyggd ljudingång, och (antar jag) med ungefär samma kvalitet.

Alltså ett prisvärt och smidigt hjälpmedel, med sina begränsningar.

Vänligen, Ylan

[ 21. Januari 2003, 00:02: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

Kolla på tex. Roland om du skulle vilja ha lite bättre grejer. De har allt från hemmagrejer till proffs.

• Oregistrerad
  • 2003-01-21 00:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Kolla på tex. Roland om du skulle vilja ha lite bättre grejer. De har allt från hemmagrejer till proffs.

...och sedan köper du grejorna på Edirol/Roland-Store och inte hos någon dyr lokal musikaffär!

• Oregistrerad
  • 2003-01-26 16:41

Tack för alla svar.

Hämtade min beställda mixer idag och kopplade in den till iMic. Mixern är en billig Eurorack MX 602A (2 stereo och 4 mono kanler). Jag får in ljud från mikrofonen jag kopplat till mixern och sen till iMic till datorn. Men ljudet blir vädligt mystiskt. För det första blir det inte alls högt ljud och sen låter det som man lagt värsta "treble" effekten på rösten? rösten blir dvs. väldigt ljus och klen. Jag har testat att ändra lite på alla knapparna på mixern och det blev lite bättre men inte bra. Jag kan ju ändra detta i datorn också men kvaliten skjunker radikalt och om jag "Amplify" volumen så hör man surr. Är det mixern, iMicen eller programvaran (Sound Studio) som spökar? Bör tillägga att jag kör 10.2.3.

• Oregistrerad
  • 2003-02-12 22:09

Låter mer som ett anpassningsproblem mellan mixer och IMicen. Kolla först att kabeln mellan dom är hel och att du har ordentlig kontakt. Koppla in mixern i stereon och lyssna så det låter rätt där. Du måste använda en obalanserad utgång från mixern. Om allt det där är OK verkar det nästan som det är fel på IMic:en.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Bombia:
Tack för alla svar.

Hämtade min beställda mixer idag och kopplade in den till iMic. Mixern är en billig Eurorack MX 602A (2 stereo och 4 mono kanler). Jag får in ljud från mikrofonen jag kopplat till mixern och sen till iMic till datorn. Men ljudet blir vädligt mystiskt. För det första blir det inte alls högt ljud och sen låter det som man lagt värsta "treble" effekten på rösten? rösten blir dvs. väldigt ljus och klen. Jag har testat att ändra lite på alla knapparna på mixern och det blev lite bättre men inte bra. Jag kan ju ändra detta i datorn också men kvaliten skjunker radikalt och om jag "Amplify" volumen så hör man surr. Är det mixern, iMicen eller programvaran (Sound Studio) som spökar? Bör tillägga att jag kör 10.2.3.

Jag kör som dig (mic+mixer+imic+soundstudio) och får (enligt mitt tycke) mycket bra kvalitet, d v s det låter klart och naturligt.

• Oregistrerad
  • 2003-02-19 19:56

Idag byte jag ut den röd/vita kontaken (från tape out till input på iMic) till en ny sådan och det lösta problemet!

[ 19. februari 2003, 19:57: Meddelandet ändrat av: Bombia ]

1
Bevaka tråden