Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta hårddiskikonen till Dock?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 11:35

Kan jag flytta hårddiskikonen från skrivbordet till dockan?
Vill ha ett "rent" skrivbord.

/nybörjare

Från en annan nybörjare;

1. Markera ikonen, tryck Äpple-I, kryssa ur att den ska visas på skrivbordet.

2. Öppna ett Finderfönster och dra hårddiskikonen ner i dockan. Du måste lägga den till höger om "avskiljaren", dvs på samma sida som papperskorgen. Tror jag.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-13 11:50

Njaee....du kan nog inte få ett helt rent skrivbord. Att flytta hårddisken blir ju att liksom stoppa in den i sig själv, och det kan man inte. Att "flytta" den till dockan innebär väl att du bara får en länk i dokan. Själva disken blir nog kvar på bordet.

(Har å anndra sidan aldrig reflekterat över detta, så det kanske finns nåt trix...)

Jag har ett helt rent skrivbord. Som sagt, man kan kryssa ur att den ska visas på skrivbordet.

http://i91.photobucket.com/albums/k311/solgumma/nyaste.jpg

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 12:26

tack för hjälpen solgumman.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-13 13:35
Ursprungligen av Solgumma:

Jag har ett helt rent skrivbord. Som sagt, man kan kryssa ur att den ska visas på skrivbordet.

http://i91.photobucket.com/albums/k311/solgumma/nyaste.jpg

Se på fasen! Hade ingen aning......

Se, rookien kan!

Jag tycker att skrivbordet är snyggast när man har det tomt så när som på hårddisken. Givetvis så ska man ha en genväg till den i dockan också...

Jag försöker hitta där mankan kryssa ur att den ska synas på skrivbordet men hittar ingenting. hur ser rutan ut dä manska göra det? + går det att göra samma sak med en extern hårddisk.. göra så att den bara syns i dockan när den är ansluten?

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-13 18:06
Ursprungligen av soundside:

Jag försöker hitta där mankan kryssa ur att den ska synas på skrivbordet men hittar ingenting. hur ser rutan ut dä manska göra det? + går det att göra samma sak med en extern hårddisk.. göra så att den bara syns i dockan när den är ansluten?

I menyn: Finder > Inställningar

Klicka på Finder uppe i aktivitetsfältet, välj inställningar, där kan du kryssa i vad du vill ska visas på skrivbordet! Hittade det nu, jag tror inte det var där jag var.

Åh, filuren hann först.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 19:57

Petig anmärkning: Listen högst upp på skärmen heter menyraden.

Lägg ner, jag är rookie.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-13 20:32
Ursprungligen av Solgumma:

Lägg ner, jag är rookie.

Det var nog riktat mot mig, som skrev ”menyn” istället för ”menyraden” i all hast. Men det bjuder jag på - jag ville ju hinna först!

Grymt, tackar... Men hur ligger det till med den externa hårddisken då? Kan man få den så att den bara dyker upp i dockan när den är ansluten??

Det går också att välja i Finderinställningarna. Man kan kryssa ur att externa diskar o dyl ska visas på skrivbordet.

• Oregistrerad
  • 2006-09-14 10:52

Varför skall man ha något på skrivbordet över huvud taget, när allt nås i varje Finder-fönster? Kringla + N räcker ju för att nå sin hårddisk, server eller extern hårddisk.
Funktionen att det skall ligga på skrivbordet är en ren eftergift för gamla Classic-avnändare.

• Oregistrerad
  • 2006-09-15 22:26
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Varför skall man ha något på skrivbordet över huvud taget, när allt nås i varje Finder-fönster? Kringla + N räcker ju för att nå sin hårddisk, server eller extern hårddisk.
Funktionen att det skall ligga på skrivbordet är en ren eftergift för gamla Classic-avnändare.

Samt för de som vill skryta med sina enorma hårddiskar .

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Håller ej med där.
Visst är det smidigt att man når allt från ett Finder-fönster, men med hjälp av skrivbordet kan man använda sitt rumsminne (heter det så?) och på det sättet snabbt hitta det man söker — precis som på ett riktigt skrivbord.

Exempel:
•jag lägger mappen med viktiga saker nere till höger på datorns skrivbord.
•jag ställer koppen med mitt gift (kaffe) på skrivbordets högra sida.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-20 15:44
Ursprungligen av star-affinity:

Håller ej med där.
Visst är det smidigt att man når allt från ett Finder-fönster, men med hjälp av skrivbordet kan man använda sitt rumsminne (heter det så?) och på det sättet snabbt hitta det man söker — precis som på ett riktigt skrivbord.

Exempel:
•jag lägger mappen med viktiga saker nere till höger på datorns skrivbord.
•jag ställer koppen med mitt gift (kaffe) på skrivbordets högra sida.

Precis, skulle ju bli sjukt om man stoppa ner kaffet i en låda varje gång.

Försöker bara hålla samtalet i liv...

Själv använder jag DragThing. Istället för att ha hårddiskikonerna på skrivbordet så ligger de i en transparent meny som visar sig när jag för musen över den.

Bilden i denna länk är aningen gammal och jag har både ändrat och lagt till menyer mm sedan dess men den ger ändå en visuell förklaring till vad jag menar:

DragThing

1
Bevaka tråden