Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

320x240 projekt i iMovie? Går det?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-10 09:29

Jag har några videoklipp fråm min digitalkamera som jag fill klippa ihop med iMovie. Så jag vill skapa ett projekt som inte konverterar mina klipp till DV eller annat.

Går det att göra? Vill bara redigera och inte ändra formatet förrens jag exporterar. Har kikat både i manualen och sökt, men inte hittat någon hjälp.

/Henrik

• Oregistrerad
  • 2006-09-10 15:08

När du lägger in dina filmer från din digitalkamera från daorn så har de ju ett format, AVI eller liknande.

När du imorterar dessa till Imovie så har de ju inte direkt något format utan ligger som en samlad fil till du exporterar.

I övrigt så förstår jag inte din fråga.

Du kan klippa och klistra direkt i QuickTime Pro. Går utmärkt med mina digitalkamerafiler. Det finns dessutom en hel del inbyggda - men dåligt dokumenterade - finesser i QT vad gäller övergångar m.m. som jag vet finns men inte har någon aning om hur de fungerar... Efteråt behövs ingen speciell export - bara att spara som .mov.

Det går däremot inte att klippa och klistra i "muxade" (bild och ljud sammanvävda) VCD-filmer i QT. Till detta finns shareware-program som jag just nu har glömt namnet på (sitter inte vid min mac).

Annars är det bara att droppa filmerna in i iMovie så konverteras de till DV. Därefter kan de redigeras och sedan exporteras till önskat format eller brännas på DVD (eller VCD via Toast).

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-13 16:02

Okej, tackar för svaret! Hoppades at iMovie kunde skippa konvertera till DV men är inte så långa filmer, så får väl fungera tillfälligt.

1
Bevaka tråden