Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hela iPod-serien uppfräschad

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 10:30
Ursprungligen av chuck:

Ja det är skumt. I stort sett alla produkter, inklusive datorerna, har en omräkningskurs om 10 kronor eller mindre per dollar, och det är väl i stort sett rätt med hänsyn till moms och högre omkostnader i Sverige. När det gäller 30 GB iPoden är kursen däremot runt 11,20. Kursen vad gäller 80 Gb iPoden är 10,60. Men det är väl bara därför att jag vill ha en 30 GB iPod.

Chuck

Kan det bero på kassettersättningen? iPod på 30GB eller mer kanske blir såpass mycket dyrare att det syns i priset.

-Jimmy

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-13 16:57
Ursprungligen av chuck:

Ja det är skumt. I stort sett alla produkter, inklusive datorerna, har en omräkningskurs om 10 kronor eller mindre per dollar, och det är väl i stort sett rätt med hänsyn till moms och högre omkostnader i Sverige. När det gäller 30 GB iPoden är kursen däremot runt 11,20. Kursen vad gäller 80 Gb iPoden är 10,60. Men det är väl bara därför att jag vill ha en 30 GB iPod.

Chuck

Det förklarar dock inte varför iPod nano 8 GB och iPod 30 GB har samma pris i USA, men olika pris här i Sverige.

Ursprungligen av avtryck:

Kan det bero på kassettersättningen? iPod på 30GB eller mer kanske blir såpass mycket dyrare att det syns i priset.

-Jimmy

Men kan den verkligen vara så hög? Det låter dock som den enda förklaringen, utöver girighet.

Ingen vit Nano? Ingen vit Shuffle? Vart tar alla vita produkter vägen?
Jag ska ju köpa en vit Macbook, då vill jag ju även ha en vit iPod, ju! Och jag vill Inte köpa en stor, klumpig iPod.

Jaja, bra uppdateringar iallafall, men ska jag vara ärlig så tycker jag att de gamla utseendena på både nano och shuffle var bättre än de nya - faktiskt!

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det kanske är dags att pensionera den där första generationens iPod jag fortfarande släpar omkring på...

Köper den gärna om du säljer den

Ursprungligen av ztaafen:

Köper den gärna om du säljer den

Näe du, det är ju nästan kult att att ha en sådan, det var den som startade allting. Så den ska jag spara förevigt.

(Ja, eller tills nån bjuder en snuskigt stor summa pengar så jag kan dra mig tillbaka och bara ägna mig åt att köpa allt som Apple lanserar )

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 10:11

.

jag beställde en MB samt en nano för två dagar sedan..

ringde apple idag och tydligen kommer jag (och alla andra i samma situation) få ett mail där jag får välja mellan att få en "gammal" modell 2 gig eller en ny modell 4 gig för samma pris!

gamla kära apple gör en aldrig besviken (förutom gällande leveranstid)

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 23:41

Det stämmer nog att studentrabatten är seg (trots att nya nanon finns med på bild på mecenats hemsida), såhär blev det när jag tänkte beställa en imac och en nano.
FIck som ni ser upp gamla nanon, samt att den kostade olika mycket med eller utan gravyr. Samt att priset förut var 2295kr med studentrabatten.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 08:13
Ursprungligen av mammascan:

Det stämmer nog att studentrabatten är seg (trots att nya nanon finns med på bild på mecenats hemsida), såhär blev det när jag tänkte beställa en imac och en nano.
FIck som ni ser upp gamla nanon, samt att den kostade olika mycket med eller utan gravyr. Samt att priset förut var 2295kr med studentrabatten.

Vi får väl se under dagen, men vore det så konstigt om Apple "reade" ut gamla modeller på detta sätt? Det är väl bra att sänka priset på de gamla modellerna så att lagren tar slut, eller? Även om de gett oss mycket fint genom åren är det ju ingen välgörenhet de håller på med direkt...:-)

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 23:48

Jag anser att den gamla nanon är betydligt snyggare än den nya. At den däremot har bättre batteritid är ju inte fel.

Oas. tycker jag att ipod G3 med lätthet är den stiligaste ipod som gjorts.

Steve sa att den nya Nanon är smalare än den gamla. Det var det enda han sa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 23:57

Är det bara jag som tycker att nya Nanon ser ut mer eller mindre exakt som gamla minin…? Recyclad design - miljövänligt…

Ursprungligen av rasta:

Är det bara jag som tycker att nya Nanon ser ut mer eller mindre exakt som gamla minin…? Recyclad design - miljövänligt…

Du hann skriva det precis före mig

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-13 00:10

Absolut ingen reaktion på Apple Retail Regent Street.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 10:21

Om detta ej är Ok i tråden så flytta gärna....

Men! Ville ju självklart kasta mig över Albumartfunktionen.... Och sen när jag kolla mitt saldo så har iTunes dragit 1.98 SEK... Inte för att det spelar någon roll alls... Men det står ju att det ska vara kostnadsfritt.... Eller?!

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-09-13 14:50
Ursprungligen av JohanLoman:

Men! Ville ju självklart kasta mig över Albumartfunktionen.... Och sen när jag kolla mitt saldo så har iTunes dragit 1.98 SEK... Inte för att det spelar någon roll alls... Men det står ju att det ska vara kostnadsfritt.... Eller?!

Är det någon annan som har drabbats av detta oxå??

Ursprungligen av Adl:

Är det någon annan som har drabbats av detta oxå??

Ja! Helt sjukt! Som jag förstår, läste inte igenom hela avtalet riktigt.. så ska det vara gratis att registrera sig och därmed använda tjänster som tex albumart.

Ursprungligen av hannesek:

Ja! Helt sjukt! Som jag förstår, läste inte igenom hela avtalet riktigt.. så ska det vara gratis att registrera sig och därmed använda tjänster som tex albumart.

Det där är nog bara en bokning av minimalt belopp för att se om kreditkortsuppgifterna stämmer. Bokningen bör försvinna efter några dagar och saldot återställas till det normala. Men håll för all del koll på att så sker!

Okej, det låter ju troligt. Det är ju inga pengar, men man blev överasskad.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-09-14 09:35
Ursprungligen av Pegges:

Det där är nog bara en bokning av minimalt belopp för att se om kreditkortsuppgifterna stämmer. Bokningen bör försvinna efter några dagar och saldot återställas till det normala. Men håll för all del koll på att så sker!

Hoppas att det stämmer.

Studentrabatt

Pratade med Apples försäljning igår och de meddelade mig att mecenat-rabatten inte kommer att bli aktuell på ipod nanon förrän om ca 3 veckor. Mystiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-13 10:38

En sak som jag har stört mig på lite grann på min ipod är att när man spelar så sparas inte resultaten. Hur funkar det på de nya spelen?

personlig åsikt

hade de inte varit mkt roligare om de släppt nya mac os X istället för att släppa en ny version av ipod.

Nu finns det en flickr-grupp för foton på iPod med spel:

iPod Game Photos. (Via DF.)

Ursprungligen av danny-boy:

hade de inte varit mkt roligare om de släppt nya mac os X istället för att släppa en ny version av ipod.

Det var en konstig jämförelse, det är ju en helt annan sak. iPod-serien har inte uppdaterats på väldigt länge, nästan ett år, så det var i högsta grad aktuellt. iPod är dessutom skilt från Mac OS X, det är två helt olika saker och det ena har inte med det andra att göra. Tänk bara på alla iPod-ägare som inte ens har mac (dvs de flesta faktiskt). Dessutom så handlade WWDC förra månaden nästan bara om nästa version av Mac OS X, Leopard, så Apple har redan snackat och visat en massa kring detta. Men Leopard är långt ifrån färdigt, Apple behöver jobba ett halvår till eller så innan det blir klart. Utveckling tar tid, det går inte att trolla med knäna på den punkten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-13 10:52

Det går att ställa in ljusstyrkan på skärmen på iPod 5G med nya uppdateringen. Bättre batteritid alltså!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-13 11:13
Ursprungligen av tobot:

Det går att ställa in ljusstyrkan på skärmen på iPod 5G med nya uppdateringen. Bättre batteritid alltså!

Efterlängtad uppdatering faktiskt! Har alltid tyckt att skärmen lyser lite väl startkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 11:16

Studenterbjudandet om att köpa en mac få rabatt (1450kr) på ipod kommer endast gälla gamla modellerna.
Studentrabatt på nya nanon kommer inte förrän om ett par veckor.
Allt enligt en kille på apples support i sverige.

Vilken ska jag köpa? en vit 4gb nano för 850kr eller en svart 8gb när jag åker till USA om en månad för ca 1800kr?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 12:45
Ursprungligen av mammascan:

Studenterbjudandet om att köpa en mac få rabatt (1450kr) på ipod kommer endast gälla gamla modellerna.
Studentrabatt på nya nanon kommer inte förrän om ett par veckor.
Allt enligt en kille på apples support i sverige.

Vilken ska jag köpa? en vit 4gb nano för 850kr eller en svart 8gb när jag åker till USA om en månad för ca 1800kr?

Men det går ju inte att finna de gammla modelerna på sidan nu, vore ju lite lurendrejeri för de som nu går in och helt ovetande lägger en dator och den nya iPoden som är den enda de känner till i samma beställning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-13 11:20

Tråkigt att Apple inte låter folk göra widgets/spel till iPoden, det hade varit grymt.

Förlåt att jag tjatar, men harn någon som hittat sökfunktionen?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-13 12:31
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Förlåt att jag tjatar, men harn någon som hittat sökfunktionen?

nej..

Har mailat Apple i Sverige angående prisskillnaden. Hoppas på svar imorgon!

Bevaka tråden