Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV-kamerainköp på G, men funkar den på Macen?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har funderingar på en första DigitalVideokamera och har hittat en sån ligger i lagom prisklass. Men jag hittar ingen information om det kommer att funka att importera filmen till Macen. Kameran har bara DV-out, men om jag tänker bränna ner filmer med iDVD så är det problemet inte så stort och sen tror jag det går att köpa nån mojäng för att få DV-In också (eller göra nåt "hack").

Jag är som sagt orolig över att kameran inte känns igen av iMovie och då är ju köpet rätt meningslöst om jag inte kan redigera den. Har försökt hitta information på Apples hemsida, men där listar de inte europeiska modeller alls, så vitt jag kan se.

Någon som kanske har denna modell och vet om det funkar?

Panasonic NV-DS29

Tack på förhand!

Om du kollar här:

http://www.apple.com/imovie/compatibility/camcorder.html

...så finns den inte med i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 19:48

Fråga svenska Panasonic, de har supporttjänst och de skall förhoppningsvis veta. Annars finns en lite bökigare väg, låna en bärbar Mac till affären när det är dags. Annars får du väl vänta tills Avid-free kommer senare i år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-26 20:47

Jag skulle satsa på en kamera med DV IN också!

När du redigerat klart kan du vilja spara ett band
med det färdiga resultatet på, även om du bränner
DVD.

Rätt vad det är kanske du vill gå tillbaka och ändra
i det redigerade materialet igen...

Jag funderar på att köpa en mojäng till kameran som gör att man kan få DV-in också. Att köpa en DV-kamera med DV-in direkt blir för dyrt, 3.000 mer än jag är beredd att betala med tanke på det pris jag fått på denna modell.

Har mailat Panasonic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-26 23:47

Den borde fungera. Jag har aldrig stött på en DV-kamera som inte fungerar med Mac, speciellt in i OSX.

En kompis har en Panasonic DV-kamera? 25 nått å den fungerar på min G4a

Det finns många kameror som inte finns med på Apples lista, som ändå fungerar galant. Att kolla upp hur det verkligen ligger till är nog ändå det bästa. Better safe than sorry, du vet!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 08:24

Jag har också en kompis som har en något äldre Panasonic som funkar fint i iMovie. Vore konstigt om Pana helt plötsligt började bygga kameror som inte följde de specar som iMovie bygger på. Så jag tror det är lugnt.

Sedan är DV-in ett hett tips även från mig. Om du moddar den i efterhand så tror jag garantin ryker, vilket jag tycker verkar dumt. Finns inget segare än att sakna garanti när gadgets pajar. Dessutom går inte alla modeller att modda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-27 10:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: pjutsi:
Sedan är DV-in ett hett tips även från mig. Om du moddar den i efterhand så tror jag garantin ryker, vilket jag tycker verkar dumt. Finns inget segare än att sakna garanti när gadgets pajar. Dessutom går inte alla modeller att modda.

Ja det är en viktig synpunkt! Jag ska nu lämna in min DV-kamera på garantireparation eftersom den fått ett biljud. Om man då själv har micklat med apparaten kanske det inte blir nån garanti. Kolla upp först innan du gör något!

Jag upprepar - du slipper extra redigeringskrångel om du köper en kamera med DV/IN. De extra pengarna är väl spenderade i mitt tycke.

  • Medlem
  • 2003-02-27 10:32

jag har aldrig haft problem med att få öppet köp när det har funnits anledning att misstänka kompatibilitetsproblem. Det räcker ju med en dags öppet köp för att du ska kunna ta reda på om det fungerar eller inte.
Annars är handlaren bara ogin och sånna ska man bojkotta! Konsumentmakt!!!

Har fått svar från Panasonic:

"När det gäller DV utgången är det ingen skillnad mellan olika Panasonicmodeller.DS29.an bör fungera mot en Mac dator"

Låter lugnande

Nästa fråga:
Någon som provat DV-widget? Vad gör den egentligen?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-02-27 13:44

DV-widget programerar om en DV kamera som är spärrad för DV-IN (i europa så är det skatt på en kamera som kan spela in via en ingång - räknas då som en video).

Mikael

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-27 13:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Någon som provat DV-widget?

Jag körde DV-Widget på min Sony PC1E för några år sedan. Funkade felfritt!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 14:48
Citat:

citera:Någon som provat DV-widget?

Till Canon MV 200 fungerar DV-widget sådär. Men det kanske finns olika varainter? Om man stänger av kameran innan man deaktiverat DV-in låses kameran på NTSC-format och måste nollställas för att gå tillbaks till PAL och fungera mot t ex iMovie igen.

Fungerar alltså inte att permanent aktivera DV-in utan man måste aktivera funktionen med DV-widget:en tillfälligt medan man kör tillbaks en redigerad film. Inte helt optimalt...

Ja det funkar!!!!!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Snorra:
Ja det funkar!!!!!

Man tackar och niger för alla svar.

Funderar nu på om jag inte ska köpa "storebror" istället, såg att CyberPhoto har båda modellerna och det skiljer inte mer än vad en sån där DV-Widget kostar.

Nu är bara frågan:
Hur övertalar jag maken att vi ska köpa en DV-kamera med extra batteri och lite film?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Nu är bara frågan:
Hur övertalar jag maken att vi ska köpa en DV-kamera med extra batteri och lite film?

Hade jag varit din make så hade du inte behövt övertala mig. Hemma hos mig är det alltid tvärtom; jag måste övertyga henne om alla prylar vi "behöver".

Hiii hiii... det är jag som är prylgalningen i vår familj. Han nöjer sig med gamla PC-burkar som han hottar upp och använder. Sen kommer han och frågar om han för köpa en ny DVD-spelare till den för 5-600 kr medan jag lätt kan bränna 10.000 kr om han gav mig tillåtelse.

Ja, det är ju det där med tillåtelse...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-02 10:25

Om någon skulle ha en Panasonic som inte har DV-IN och vill ha det så går det ordna lätt o smidigt med lite olika koder...

[ 02. mars 2003, 10:27: Meddelandet ändrat av: Zyxx ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-02 11:59

min Canon MVX2i finns inte me på apples lista och funkar felfritt..

1
Bevaka tråden