mjg. Då gör jag alltså en klon nu först med SuperDuper till min externa 80Gb firewire. Sedan när jag formatterat om Macintosh HD och installerat systemet gör jag en import av användarkontot och programmen.
Ska jag starta upp datorn och installera alla programuppdateringar först och sedan köra flyttassistenten. Eller måste det ske vid OSX-installationen?
Jag tror inte det spelar någon roll och jag tror inte det måste ske vis OSX-installationen. Jag skulle installera OSX - OM installationen frågar om man vill importera sitt gamla liv (då startar OSX Flyttassistent.app) så skulle jag göra det då. Om OSX inte ställer frågan så skulle jag installera klart och sen kicka igång Flyttassistent.app själv.
Programuppdatering kan du också kicka igång själv när allt är klart - eller så sticker OSX ut själv och kollar och föreslår. Anything. Anyway.
Min erfarenhet av MacOSX's installatinsrutiner är mycket goda. Om du har erfarenheter av Win så kan du glömma den osäkerhet och ev. strul som nästan alltid följer komplicerade update-rutiner. jag har aldrig haft problem med sånt på en Mac - åtminstone inte sen Mac började köra Unix. jag bara "ja" klickar, kokar kaffe, klickar "ja"igen, sorterar bokhyllan, fyller i info, klickar, torkar snor av ungen, ringer ett samtal, klickar...sen är det klart och bara att köra. Hallelujah!
Du har troligtvis ett "ärr" någonstans i filsystemet. Detta botas troligtvis av en ominstallation - men själv har jag aldrig behövt göra en ominstallation på en Mac. På PC's har jag däremot gjort några stycken.
Lycka till.