Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

rippa dvd...igen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt och försökt, helt enligt den förnämliga tutorial som publicerades här för ett tag sedan, men det fungerar inte ändå.
Första två gångerna jag försökte såg det ut som om det skulle gå vägen, men efter ett par timmars kodande fanns det ändå ingen fil där jag hade valt att spara den nya omkodade filmen.
Nu fungerar det inte alls...
Titta på det här och säg om ni förstår någonting för jag gör det inte:

Last login: Wed Feb 26 19:34:45 on ttyp1
pbpaste | sh
Welcome to Darwin!
[Jakob-Sollermans-dator:~] jakobsollerman% pbpaste | sh
INFO: [yuvscaler] yuvscaler (version 1.7.0) is a general scaling utility for yuv frames
INFO: [yuvscaler] (C) 2001-2002 Xavier Biquard <[email protected]>
INFO: [yuvscaler] yuvscaler -h for help, or man yuvscaler
## Component Manager: attempting to find symbols in a component alias of type (regR/carP/x!bt)
usage: movtoy4m -w width -h height -F a:b -a a:b [-s] [-o ppm/y4m] movie.mov

example: movtoy4m -w 352 -h 288 -F 25:1 -a 4:3 pal_normal.mov
example: movtoy4m -w 352 -h 240 -F 30000:1001 -a 16:9 ntsc_wide.mov

**ERROR: [yuvscaler] Could´nt read YUV4MPEG header!
**ERROR: [mpeg2enc] Could not read YUV4MPEG2 header: system error (failed read/write)!
a52dec-0.7.4 - by Michel Lespinasse <[email protected]> and Aaron Holtzman
No accelerated IMDCT transform found

0 frames decoded in 0.00 seconds (0.00 fps)
**ERROR: EOF in WAV header
**ERROR: failure reading WAV file
INFO: [mplex] mplex version 2.2.1 ($Date: 2002/04/20 19:08:30 $)
**ERROR: [mplex] Unable to open file /Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh.m2v for reading.
rm: /Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh.m2v: No such file or directory
rm: /Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh.mp2: No such file or directory
-3 is not a valid mpeg file
(Super) VideoCD xml description created successfully as `/Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh.1.xml´
++ WARN: initializing libvcd 0.7.12 [darwin5.2/powerpc]
++ WARN:
++ WARN: this is the UNSTABLE development branch!
++ WARN: use only if you know what you are doing
++ WARN: see http://www.hvrlab.org/~hvr/vcdimager/ for more information
++ WARN:
**ERROR: could not stat() file `/Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh-1.mpg´: No such file or directory
rm: /Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh-1_02_pregap.img: No such file or directory
(Super) VideoCD xml description created successfully as `/Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh.2.xml´
++ WARN:
++ WARN:
**ERROR: could not stat() file `/Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh-2.mpg´: No such file or directory
rm: /Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh-2_02_pregap.img: No such file or directory
(Super) VideoCD xml description created successfully as `/Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh.3.xml´
++ WARN:
++ WARN:
**ERROR: could not stat() file `/Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh-3.mpg´: No such file or directory
rm: /Users/jakobsollerman/Desktop/FOX_AND_THE_HOUND/xfdh-3_02_pregap.img: No such file or directory
Encoding complete!
[Jakob-Sollermans-dator:~] jakobsollerman%

//Jakob

• Medlem
  • Borås
  • 2003-02-27 10:23

Vad har du för källmaterial?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jaysee:

källmaterial?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jaysee:

Aha, nu tror jag att jag fattar.
Jag har använt osex för att göra min dotters "Micke & Molle"-dvd till en vob-fil.
Var det bra svarat?

Jakob

• Medlem
  • 2003-02-27 17:23

Vad är adressen till den manual som du följde?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Vad är adressen till den manual som du följde?

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=8;t=001236

Har du ändrat några inställningar i 0SEx? Har du ställt in ojämna "crop"-värden?

Hej!

jag har också försökt länge att förstå mej på ffmpegx, och nu har det äntligen lossnat. Jag kan nu mera rippa film ljud och undertexter. jag har gjort en dvd och håller på med en svcd, mest för att experimentera.

Det som strulade för mej var att undertexterna inte kom med i min kopia, men det visade sig att det bara var en "checkbox" jag hade missat.

Den väldigt nyttiga informationen fick jag från en snubbe som kallar sig "major", jag tror att det är bl a han som utvecklar programmet.

Jag kan gärna bifoga mejlet här i forumet om någon vill?

• Medlem
  • 2003-02-28 18:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MauserMan:
Hej!

jag har också försökt länge att förstå mej på ffmpegx, och nu har det äntligen lossnat. Jag kan nu mera rippa film ljud och undertexter. jag har gjort en dvd och håller på med en svcd, mest för att experimentera.

Det som strulade för mej var att undertexterna inte kom med i min kopia, men det visade sig att det bara var en "checkbox" jag hade missat.

Den väldigt nyttiga informationen fick jag från en snubbe som kallar sig "major", jag tror att det är bl a han som utvecklar programmet.

Jag kan gärna bifoga mejlet här i forumet om någon vill?

Hur gör man för att plocka ut texterna från en dvd? Vad heter filerna? Kan du Forwarda mailet till mig så skulle det vara bussigt?
[email protected]

Citat:

citera: Hur gör man för att plocka ut texterna från en dvd? Vad heter filerna? Kan du Forwarda mailet till mig så skulle det vara bussigt

Sagt och gjort!

så här gjorde jag min dvd kopia med undertexter:

Det jag gjorde var att välja en "quick preset" vilket är lättast för mej eftersom jag då inte behöver tänka själv

.

1. från menyn "quick presets" valde jag "hi-bitrate pal dvd".

2. knappen "open" valde jag "/dev/rdisk1"

3. knappen "save as" valde jag en path utan skumma tecken typ mellanslag. typ "/Users/lisbpal/Documents/film/testing"

4.Sedan går jag över på "audio-fliken"

5. Till höger finns två menyer (audio och subtitle), använd "check-knapparna för att ta reda på vilket ljudspråk och textspråk du vill använda. Glöm inte den lilla checkboxen vid subtitle.

6. Sedan väljer du fliken options.

7. där kryssar du i checkboxen "mplayer decode", (det var denna jag hade missat).

8.KLART! Tryck på knappen "encode" längst ner till höger.

Jag förutsätter att du har installerat de tre filerna "mpeg2enc, mencoder och mplayer" som ffmpeg använder. Jag har också för mej att en av dessa filer fick ändelsen ".txt" när jag laddade ner dom. Jag tror du måste ta bort den i så fall.

Lycka till!!

Jag återanvänder en gammal tråd för en fråga. Jag gav mig alldeles nyligen in på det här området. Jag har bara testat med en DVD-skiva än så länge, och har försökt få den till en DivX-fil på min HD, men det strular.

Jag lyckas med OSEx få ut en .VOB-fil som innehåller film, ljud och texter, men jag kan inte få ut något ljud sedan när jag ska göra om den till DivX. Vad jag har förstått från andra diskussioner om ämnet här så kan man med OSEx få ut separata filer för bild och ljud, men det lyckas jag inte med. Jag har testat med mAC3 och försökt olika inställningar i ffmpegX, men lyckas inte.

Något i raden av program som jag har testat ville dra ut ljudfilen direkt från en DVD-skiva, och det verkar ju bra, men programmet hittar inte skivan. Nu är det så att just den skivan jag har testat fungerar struligt med Apples DVD-spelarprogram. Det går inte att ändra regionkoden, trots att jag ska ha fyra ändringar kvar. (Får felmeddelande med ett intetsägande nummer.) Är det för att DVD-spelaren inte vill känna igen skivan som inte heller programmet som vill hämta ljudet direkt från skivan inte hittar någon skiva att ta det ifrån?

Känner någon till något program som kan extrahera ljudet från en .VOB-fil? Jag har sökt på nätet om det, men inte kommit närmre ett svar än att jag hittade samma fråga obesvarad på något amerikanskt forum.

Är det någon som har andra förslag? Jag har testat mig fram och ägnat mycket tid åt det här nu, och börjar förlora tålamodet. Ska jag skita i det tills jag får tillfälle att testa med en skiva som DVD-player vill hantera, eller går det att lösa ändå?

Ursäkta om mina beskrivningar inte är helt klara - det beror på att jag har laddat ner och testat 6-7 olika program de senaste dagarna, och börjar förlora kollen på vad jag testat med vilket program. Kan nämna att jag har ffmpegX inklusive de två apps som det kräver som stöd, mAC3, DivXRay, OSEx, Diva, DVDibbler och MacMPEG2Decoder.

1
Bevaka tråden