Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera RGB el. CMYK till PMS-färg?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-16 15:27

Går det att konvertera loggor som ligger i någon/några RGB el CMYK färg/färger till motsvarande PMS färg? Finns det något enkelt sätt för detta? Typ någon konverteringstabell?

Inte helt säkert på att det här blir rätt.

Men kan du inte välja RGB/CMYK-färgen i färgpaletten i PS och sedan klicka på knappen 'Color Libraries' under OK/CANCEL-knapparna. Då ska du nog kunna få upp närmaste PMS-färg (tror jag ).

Tror det blir svårt att få exakta färger när man gör så. CMYK vet jag iaf inte klarar av att återge alla PMS-färger korrekt. Andra hållet vågar jag inte kommentera men man måste ha falk-ögon för att se nån tydlig skillnad oavsett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 09:48

Om man vet vilken PMS det skall vara, borde det inte vara några problem att välja färg från ett bibliotek i Photoshop eller Illustrator. Vet man inte vilken det skall vara, är det nog bättre att stanna i RGB/CMYK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 21:02

Enklast är väl att du gör dokumentet i till exempel tvåfärg. Svart plus en dekorfärg. Sen säger du till tryckeriet att det ska tryckas med PMS_XXX.

Det spelar ju egentligen ingen roll hur det ser ut på skärmen, bara det är någorlunda rätt för att du ska få en känsla för vilket håll det går åt.

Annars kan du ju göra en sök och ersätt på färgen till den PMS du vill trycka med.

Janne

1
Bevaka tråden