De du länkar till har ganska mycket lägre upplösning och sämre betraktningsvinkel, något som är väldigt viktigt för grafiskt arbete. Däremot har dem nog bättre responstid vilket är positivt, speciellt om man lirar fps-spel.
Jag har i ärlighetens namn inte suttit vid en bättre skärm än den 20" Cinema Display jag har här hemma. Alla andra jag testat har framförallt haft riktigt dålig betraktningsvinkel, färgskiftningar så att det alltid är så det går från mörkt där uppe till ljust där nere vilket är värdelöst när man jobbar med grafik och färger, eftersläpningar och suddiga på nåt konstigt sätt. På Apples skärmar är färgerna jämna över hela ytan och man behöver inte sitta exakt rakt framifrån för att få en någorlunda bra, jämn färgbild. Men det finns nog dyrare mer kvalitativa skärmar som är lika bra som Apples, men dem kostar nog mer också. Dem märken jag testat är LG, HP, FujitsuSiemens o fler som jag inte kommer ihåg.
Det bästa är att gå till en PC-butik och en Apple-butik och testa skärmarna i verkligheten, då ser du skillnaden eller likheterna.
Sen går det inte att bortse från det faktum att aluminium Cinema Display är en läckert designad skärm som känns robust och mer högkvalitativ än ja faktiskt alla andra "vanliga" skärmar (jag har hittills inte sett en "PC"-skärm som hållt samma standard).
Men det är mina erfarenheter, det kanske finns andra som har tips på bra skärmar.