Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

» Här hittar du "populära" codecs

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag ser att många letar efter olika DivX och Ogg Vorbis codecs och dylikt så har jag gjort en liten men naggande god sammanställning.

DivX Codecs
Den officiella DivX codecen

VLC, ingen codec men en spelare som klarar DivX (utan att hålla på att konvertera AVIs) och MPEG2, MPEG o.s.v Mycket bra program!

MPlayer X klarar i princip allt. ASf, WMV, DivX, MPEG2 o.s.v Är inte heller en codec utan ett fristående program.

DivXOSX (ffmpeg) Enligt Nixon bättre än den officiella

3ivx, en egen ISO MPEG4 baserad codec som även klarar DivX kodade filer (mycket bra codec)

ISO MPEG4
Lite tunnt nu, men QuickTime 6 ska ha stöd för alla videoprofiler och Audioprofiler.

Även RealOne har stöd för uppspelning via en plug-in från Envivo (www.envivio.com) Det finns även en QuickTime plug-in för MPEG4. Men den finns ännu bara till Windows för tillfället.

Sen har vi Sorenson som har återupptagit sitt arbete med en "proffs" encoder/decoder för ISO MPEG4

Audio codecs
Ogg Vorbis (Enligt en del en MP3 dödare, dock inte enligt mig)

WMA Codec för QuickTime (endast OS 9.x för tillfället) OBS! DIREKT NERLADDNING!

Tips:
Codecs ska i normala fall alltid ligga i /Library/QuickTime/ i OS X
Och i MacOS 9 i Systemmappen/Tillägg/QuickTime Tillägg/

Rådfråga den inkluderade "Read Me" filen om du är osäker.

Och nej du behöver inte starta om datorn. Utom i extremfall. Det räcker med att starta om QuickTime Player.

En annan sak du kan tänka på är att då och då använda "Updatera QuickTime" och titta efter tredjeparts codecs som kan laddas ner.

Om du är ute efter en gratis och bra QuickTime spelare som klarar spellistor och fullskärmsläge (utan att ha QuickTime pro) så föreslår jag det utmärkta programet Cellulo (Endast OS X) som är gjord i Cocoa. Du kan finna den här -> http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=14041&db=mac

[ 26 Maj 2002, 17:29: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

"Och i MacOS 9 i Systemmappen/PROGRAMINSTÄLLNINGAR/QuickTime Extensions/"

TILLÄGG väl...?

Vad menar du? *host*

Det får inte finnas både QuickTime Tillägg och QuickTime Extensions i ett svenskt system, då kommer inte QT att fungera som det skall...

Jepp, ändrade. Man har ju kört med US system i alla tider så, då kan det slinka in ett fel eller två

[ 30 April 2002, 19:14: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Uppdaterade listan..

MPlayerOSX visade sig vara allt jag behövde för att spela upp min film, fast kvaliteten var väl inte den bästa, men det beror väl mer på filmen kan jag tänka.

[ 28 Maj 2002, 07:50: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-05-28 08:31

Antagligen, för en film som har bra kvalite i grunden (t.ex Sagan om ringen) ser riktigt bra ut... Men man ska nog prova VLC som Christopher lovordar också.

Hur som helst så är det underbart att kunna kolla på DivX filmer på våra kära macar

Någon som fått VLC att funka med DivX:ar med ac3-ljud i? Har en (Harry Potter) som dock bara blir helt tyst när den spelas. Ändå klarar ju vlc att spela ac3 från dvd så själva uppspelningen borde inte vara ett problem...

Jepps, no problemos.

Mysko, det borde funka utmärkt men gör det inte, irriterande...
Får väl testa med någon annan film och se om det funkar.

Tack så hemskt mycket. Detta var exakt vad jag sökte, nu kan jag äntligen se filmen jag ville se.

Kanon!!!

MVH / Klasse

Tackar! Det är sådant här som sporrar en!

1
Bevaka tråden