Jag har stött på ett litet problem
Jag utvecklar en enkel applikation som en vacker dag kommer att portas till Windows/Linux/etc. Därför vill jag skriva grundkoden i C++ så att den lätt kan flyttas över till en annan plattform utan större problem. Nu undrar jag om jag kan kombinera Cocoas s.k. bindings med min existerande kod...
Låt oss ta ett enkelt exempel; jag har en klass (C++) för en triangel. Denna har en storlek, position samt en färg. Den här även en medlemsfunktion som ritar ut triangeln (m.h.a. OpenGL). Jag har även en instans av en scen. Scenen innehåller en lista (eller vektor eller liknande) med objekt (t.ex. trianglar) som den går igenom, och då ropar på vardera objekts draw-funktion. Även scenklassen är skriven i C++.
OM jag hade skrivit ovanstående klasser i Objective-C så skulle jag lätt kunna använda bindings för att instansiera nya objekt i min scen m.h.a. t.ex. en NSArrayController. En sådan skulle lätt synka modellen i datan mot gränssnittets kontroller.
Om jag nu istället vill synka data mellan gränssnittet och en datamodell skriven i C++, går det då på något sätt att använda bindings? Det hade sparat sjukligt mycket tid!
Tacksam för svar!