Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa filer stänger Finder och FrontRow.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har flera gånger stött på problemet att så fort man markerar vissa filer, framförallt filmer (.avi), och ska t.ex. byta namn så stängs bara Finder ner. Nån gång har jag hunnit byta namn ändå och då försvinner problemet. Detta problem uppstår också om jag försöker spela dessa filmer i FrontRow, då stängs det bara ner.

Det är dock inga problem att flytta filerna, eller att spela upp dem i VLC.

Vad beror detta på, och varför försvinner problemet när jag ändrar filens namn?

Ingen som vet vad detta beror på?

Jag är mest nyfiken på varför vissa filer stänger FrontRow, det är ganska irriterande...

Skulle gissa på någonting du installerat för att hantera divx eller en konflikt inom det området...

Vad har du i de här mapparna?
/Bibliotek/QuickTime
hemmamapp/Bibliotek/QuickTime

Ah, nu när du säger det! Alla filer som gjort så här har det stått DivX i filnamnet! Och visst har jag laddat hem nån liten grej som skulle göra att man kunde spela såna filer i FrontRow. I mappen du nämner så har jag mycket riktigt nå DivX-tjosan.

Men... Frågan är ju varför jag kan spela upp dem efter att jag bytt namn på dem? Känns konstigt att FrontRow skulle reagera på bara namnet?

Vad är det du har ligger där i Quicktime-mappen?

Markera filen och ta info. Kolla namn och version

Det är inget konstigt att FrontRow får samma problem som Finder. Hela systemet använder samma Quicktime-prylar.

De fyra filer som finns där;

AppleIntermediateCodec.component

DivX 6 Encoder.component version 6.0.5 (denna är 520 kb stor)

DivX 6 Encoder.component version 6.0.5 (denna är 2,4 mb stor)

libmp3Universal.dylib

Ok då skulle jag föreslå att du uppdatera divx till senaste version som är 6.2.5. Ladda ner här:

http://www.divx.com/divx/mac/download

Då ska jag göra det, hoppas det hjälper! Tusen tack!

Förresten, ska jag ta bort nån av filerna jag skrev ovan? Eller ska jag bara installera och vara glad?

Installeraren flyttar bort de gamla filerna så det är bara att köra. Observera att installeraren kommer att fråga snällt om en utloggning/omstart men inte tvinga dig till detta. Med tanke på strulet skulle jag säga omstart efteråt. Meddela hur det gick.

Det ska jag! Tack!!

psst... hur gick det?

För forumets bästa är det bra om trådarna inte dör mitt i så att säga...

Åh, förlåt! *skäms*

Det verkar ha funkat! FrontRow har inte stängt sig en enda gång sen jag drog hem det du tipsade om.

Men en sak undrar jag... Är det ett shareware-program jag dragit hem? Står ju något om trial-period. Ska kolla mer exakt när jag kommer hem, sitter på jobbdatorn nu. Tänkte om jag förlorar dess trevliga effekt snart, sånt är ju inte bra.

Det var ju bra det löste sig och att en programkonflikt blev känd.

DivX-pluggen är ett freeware men de har även en version som kostar pengar och den gör de reklam för. Betalversionen innehåller program för att skapa egna divX-filmer men du vill bara titta antar jag. Om något program har trial-period så är det betalprogrammen och efter den tiden ska du fortfarande kunna titta utan problem.

Jag vill bara titta, ja.

Tusen tack, än en gång!

1
Bevaka tråden