Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera märklig .mpg för redigering?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick en gammal replokalfilm från en kompis som uppför sig lite märkligt.

Är det nån som vet hur jag ska göra för att kunna redigera den i iMovie?

Och ja, jag ber om ursäkt för innehållet om ni ens orkar kolla. Jag tror att den har potential för den bröllopsvideo som den ska bli.

Här är filen (77mb så jag förstår om ni inte orkar ta i det här...)

Eller nåt tillägg som gör att man kan importera den till iMovie går också bra.

Jag kan öppna den i VLC, förresten om det är nån ledtråd.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-20 17:55

iMovie kan väl bara redigera DV, eller ?

Du måste nog hitta ett program som kan konvertera .mpg till Digital Video eller köra i Final Cut.

Rätta mig om jag har fel, men DV är väl inget filformat? Något måste väl hända när jag importerar från DV-kassetten till datorn, jag gissar att filen på datorn blir nån slags .mov-fil?

Finns det något program som kan konvertera min märkliga fil till .mov kanske är en mer korrekt fråga?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-20 18:29

Jo, nog har jag för mig att .dv är ett filformat för okomprimerad video. Lite grand videons motsvarighet till stillbildens .raw.

Nej, jag tror inte att iMovie kan redigera .mov. Däremot så exporterar iMovie till .mov.

• Medlem
  • Sverige
  • 2006-09-21 06:48

Du kan kolla in ffmpegX, kan konvertara från och till i en mängd olika format
http://homepage.mac.com/major4/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 07:13

Det finns en plugg till QT som gör att det funkar med .MPG i QT och således även i iMovie
- finns hos Apple, om du kan öppna den i VLC så kan den konverteras av ffmpegx som nämnts här . kolla på versiontracker.com efter det programmet

/Tangen

1
Bevaka tråden