- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Den 2 till 5 mars pågår PMA, Photo Marketing Association Annual Show, som kort och gott är det största som händer fotovärlden. Därför sparar många tillverkare sina lanseringar av nya produkter till ett sådant tillfälle, eller tiden strax innan. De senaste dagarna har det drällt in nya digitalkameror. Eller vad sägs om följande nya modeller hittills i februari:
Canon PowerShot A300, Canon PowerShot A60, Canon PowerShot A70, Canon PowerShot S50, Canon PowerShot S400, Canon EOS-10D, Fujifilm Finepix F410, Fujifilm Finepix F700, Kodak EasyShare DX6340, Minolta DiMAGE S414, Nikon Coolpix SQ, Nikon Coolpix 2100, Nikon Coolpix 3100, Pentax Optio 33L, Pentax Optio 450, Pentax Optio 550, *ist D, Ricoh Caplio G3, Samsung Digimax V4, Sanyo Xacti DSC-J1, Sony DSC-V1, Sony DSC-P8, Sony DSC-P10, Sony DSC-P32, Sony DSC-P52, Sony DSC-P72, Sony DSC-P92, Sony CD Mavica CD350, Sony CD Mavica CD500.
*puh*
För att hålla sig ajour med vad som händer nu och framåt under första veckan i mars så rekommenderar jag DPreviews PMA-sida:
PMA 2003 Show Report
citera:Skapades ursprungligen av: Sebastian:
Jag ser fram emot Pentax Optio S. Så liten men ändå, 3x optisk zoom samt 3 mpix. Vad tror ni om denna kommande kamera från Pentax?
Ja den är mycket intressant! Jag tog inte med den i uppräkningen ovan (den tillhörde ytterliggare en bunt kameror som lanserades i januari) men kan kan läsa om den här och se bilder:
Det är jättekul.
Utvecklingen av digitala kameror galloperar faktiskt ännu snabbare än utvecklingen av datorer.
Det är nu som det börjar bli på riktigt, liksom. Och redan nu är det bättre än film,eller vad det nu heter...
Edit: Stavning
[ 27. februari 2003, 23:48: Meddelandet ändrat av: Nurell ]
citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Det är jättekul. Och redan nu är det bättre än film,eller vad det nu heter...
Visst är det förbaskat kul med digitalfoto.
Men erkänn att du saknar D-72, D-76, HC-110, F-24, D-163, Microdol-X, Ilfospeed, Panatomic-X, Kodalith och Tri-X. För att inte tala om en gammal hederlig Focomat...
Hasse
citera:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
Det är jättekul. Och redan nu är det bättre än film,eller vad det nu heter...
Visst är det förbaskat kul med digitalfoto.
Men erkänn att du saknar D-72, D-76, HC-110, F-24, D-163, Microdol-X, Ilfospeed, Panatomic-X, Kodalith och Tri-X. För att inte tala om en gammal hederlig Focomat...
Hasse
Mest lukten av D-76 och annan kemi då. Och mullret av torkskåpet.
Lite magi var det att stå och "pjatta" i ljusstrålen på Focomaten var det ju också.
En viss känsla att smälla igen bakstycket på en F2a var det, mata fram tre rutor och sen köra på 36 friska.
Lite fjolligt att ha 380 knäpp på en plastbit.
I färg dessutom.
Med bättre färgåtergivning än Kodachrome II.
Things Have Changed, som Dylan säger.
Men det är ju bra.
[QB
Det är nu som det börjar bli på riktigt, liksom. Och redan nu är det bättre än film,eller vad det nu heter... [/QB]
Kvaliten på vanlig 35mm film är fortfarande högre än digitalfoto-kvaliten, men det närmar sig.
citera:Skapades ursprungligen av: Daniel Bergvall:
Kvaliten på vanlig 35mm film är fortfarande högre än digitalfoto-kvaliten, men det närmar sig.
Nejdå, digitalfotot drog förbi filmen förra året redan. Så det så.
citera:Skapades ursprungligen av: Per Ejeklint:
Nejdå, digitalfotot drog förbi filmen förra året redan. Så det så.
Visst, digitalt har gått om, men vad får du betala för en sådan kamera?
Konsumentkamerorna ligger fortfarande en bra bit efter film.
citera:Skapades ursprungligen av: Albert Åhs:
Jo jo, men nu handlade det nog om digitalt vs 35 mm rent allmänt och inte just konsumentkameror.
citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jo jo, men nu handlade det nog om digitalt vs 35 mm rent allmänt och inte just konsumentkameror.
För det första:
- Professionella digitala kameror ligger fortfarande efter professionella film kameror (mellan och storformat).
Det är frågan om: vad skall man med slutprodukten?
Skal bilden tryckas i en tidning (Veckorevyn) eller en skall den tryckas i en konstkatalog.
För det andra:
- Man kan prata om att ersätta film kameror med digitala när Sigmas chip eller motsvarande slår igenom på allvar.
Dagens kapplöppning med antal pixlar påminner om Intels ökade klockfrekvenser. Det är inte den vägen man skall gå.
citera:Skapades ursprungligen av: malen:
- Professionella digitala kameror ligger fortfarande efter professionella film kameror (mellan och storformat).
Men nu var det väl 35 mm vi snackade?
- Man kan prata om att ersätta film kameror med digitala när Sigmas chip eller motsvarande slår igenom på allvar.
Dagens kapplöppning med antal pixlar påminner om Intels ökade klockfrekvenser. Det är inte den vägen man skall gå.
Om högre upplösning ger en bättre bild är det väl helt ok. Men självklart är X3 en riktigt intressant väg att gå istället för att bara öka upplösningen. Som DP Review skriver i testet av SD9:
This is pretty much the ´holy grail´ of digital image sensors, it should mean ultra sharp, detailed images with full color single pixel resolution.
För den som vill läsa mer om X3:
Foveon X3 technology overview
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
[QB
Det är nu som det börjar bli på riktigt, liksom. Och redan nu är det bättre än film,eller vad det nu heter... [/quote]Kvaliten på vanlig 35mm film är fortfarande högre än digitalfoto-kvaliten, men det närmar sig.
[/QB]
Nej, där har du fel.
Det man får ut av en Canon EOS D60 exempelvis, är mycket bättre än småbildsfilm, oavsett filmsort och märke. Det är i klass med riktigt bra mellanformat. Jag tror inte du har kollat det ordentligt.
För det första:
Skal bilden tryckas i en tidning (Veckorevyn) eller en skall den tryckas i en konstkatalog.
För det andra:
Klart som korvspad att antalet pixlar är avgörande för bildkvaliteten. Hur skulle man annars kunna räkna?
Jag har haft tillfälle att prova Canon EOS 1Ds och den går utanpå allt annat som finns nu.
Bildfilerna som kommer från den räcker till att trycka bilder i utfallande A2. Filerna från en D60 räcker gott och väl till utfallande A3.
En avgörande faktor är optiken, eftersom det inte finns något korn som stör och brusar så syns minsta defekt på objektiven.
Man får bara bra resultat om man väljer de allra bästa gluggarna. Flera som jag hade kvar sen den analoga tiden blev oanvändbara när jag började plåta digitalt.
Alla yrkesfotografer jag känner idag (och det är en hel del) väljer fortfarande att plåta konventionellt framför digitalt, främst beroende på kostnaden...(även om en del kan få sin utrustning betald av arbetsgivaren).
Om du idag går och köper en 14 megapixelkamera för 100.000 så har du garanterat förlorat en massa pengar på ett år...Bättre då att investera i en juste scanner för 40 papp och plåta konventionellt i ett par år till innan marknaden har coolat ner sig. Det råder en pixelhysteri just nu som bara kan vara av ondo - smarta affärsmän tjänar grova pengar på prylkåta kunder! Digitalfoto är framtiden - men inte till vilket pris somhelst!
/ Clavius
citera:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson:
Alla yrkesfotografer jag känner idag (och det är en hel del) väljer fortfarande att plåta konventionellt framför digitalt, främst beroende på kostnaden...(även om en del kan få sin utrustning betald av arbetsgivaren).
Om du idag går och köper en 14 megapixelkamera för 100.000 så har du garanterat förlorat en massa pengar på ett år...Bättre då att investera i en juste scanner för 40 papp och plåta konventionellt i ett par år till innan marknaden har coolat ner sig. Det råder en pixelhysteri just nu som bara kan vara av ondo - smarta affärsmän tjänar grova pengar på prylkåta kunder! Digitalfoto är framtiden - men inte till vilket pris somhelst!
/ Clavius
Jag känner också många yrkesfotografer, alla utom en har konverterat till digitalt.
Och alla är lyriska över kvaliteten och över pengarna de sparar och all tid de slipper lägga ned på att sitta och pricka i dammkorn och repor på scannade bilder.
En yrkesfotograf lägger säkert gärna 100.000 på en bra digicam, det är pengar som snabbt sparas in på tidsvinster och mer eller mindre obefintliga materialkostnader.
En analog kamera i proffsklassen kostar också pengar, en fördel är ju att samma gluggar och övriga tillbehör går att använda på det digitala kamerahuset.
Det finns ingen anledning att vänta för den som plåtar professionellt, den digitala tekniken är här, det är bara att sätta igång. Som det är redan nu så överträffar de digitala professionella grejorna analoga kameror med hästlängder.
Nej, där har du fel.
Det man får ut av en Canon EOS D60 exempelvis, är mycket bättre än småbildsfilm, oavsett filmsort och märke. Det är i klass med riktigt bra mellanformat. Jag tror inte du har kollat det ordentligt.
D60 har 6 MPixel, vanliga småbildsnegativ mellan 15 och 25 beroende på märke, men det kanske kan hända att bildfilerna på grund av mindre brus eller något liknande ändå blir bättre, jag vet inte. Fast jag vet inte om detta är en diskussion som behöver föras här - den förs på alla fotosajter på nätet. Det räcker väl med att konstatera att för 30 000+ SEK får du en digitalkamera (i lägre prisklassen med brännviddsförlängning) som antagligen kan jämföras med analog film och du slipper lämna in rullar för framkallning samt scanna dessa om du nu vill ha in dem i datorn (och det vill man ju
)
Klart som korvspad att antalet pixlar är avgörande för bildkvaliteten. Hur skulle man annars kunna räkna?
Det är inte *bara* upplösningen som avgör. Har du kollat inte X3-tekniken som jag länkade ovan? Kolla även testet av Sigma-kameran som jag länkade. Det testet visar att den tekniken gör att bilderna kan konkurrera med bilder med traditionell digital teknik trots dubbelt så många pixlar.
citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Fast jag vet inte om detta är en diskussion som behöver föras här - den förs på alla fotosajter på nätet.
Mycket sant! Tanken med tråden var ju att diskutera alla nya kameror som kommit och kommer just nu. Så från och med nu ska jag hålla mig till det.
Om man kollar in mina länkar från början av tråden så kan man se att det tillkommit ett antal nya kameror ytterligare sedan tråden startades. Bland annat 3 nya DiMAGE-kameror från Minolta, 3 nya kameror från Olympus och nya CF-kort på upp till 4 GB. Och än är det nog inte slut på nyheterna!
Antalet pixlar i sensorn sätter en teoretisk gräns för mängden information, men optiken gör det också. Hög upplösning med taskig optik är meningslöst (som testerna sågade Kodaks första 4-Mpix för).
Det ska bli mycket spännande att se vad som kommer. Jag har nyligen testat en Olympus 5050, en av de bästa prosumerkamerorna. Visst är den bra, men lite väl klumpig och inte nån total dröm i användarvänlighet, lite "hemlig" ibland. Så jag sneglar på nåt bra som går ner i fickan lite lättare.
Nej, där har du fel.
D60 har 6 MPixel, vanliga småbildsnegativ mellan 15 och 25 beroende på märke, men det kanske kan hända att bildfilerna på grund av mindre brus eller något liknande ändå blir bättre, jag vet inte. Fast jag vet inte om detta är en diskussion som behöver föras här - den förs på alla fotosajter på nätet. Det räcker väl med att konstatera att för 30 000+ SEK får du en digitalkamera (i lägre prisklassen med brännviddsförlängning) som antagligen kan jämföras med analog film och du slipper lämna in rullar för framkallning samt scanna dessa om du nu vill ha in dem i datorn (och det vill man ju
)
Det går inte att jämföra så, det vet du väl.
Jag tror inte att du provat ordentligt.
Jag har inte haft en filmrulle i någon kamera på över två år.
Pixlar hit och pixlar dit... Är väl lite som MHz i Intel resp PowerPC men skit samma - det hör inte hit. Hade jag haft råd med ett 14 mm USM-objektiv och en EOS 10D hade jag köpt det för mitt färgfotande. Och behållit min gamla EOS för sort-hvid... Men innan prisskillnaden inte motsvarar en årskonsumption eller två av film och framkallning kommer jag nog inte skaffa någon EOS av D-modell...
Någon mer än jag som testat nya konica centuria 200 och tycker att den var helt otroligt bra!?
Pixlar hit och pixlar dit... Är väl lite som MHz i Intel resp PowerPC men skit samma - det hör inte hit. Hade jag haft råd med ett 14 mm USM-objektiv och en EOS 10D hade jag köpt det för mitt färgfotande. Och behållit min gamla EOS för sort-hvid... Men innan prisskillnaden inte motsvarar en årskonsumption eller två av film och framkallning kommer jag nog inte skaffa någon EOS av D-modell...
Någon mer än jag som testat nya konica centuria 200 och tycker att den var helt otroligt bra!?
Pixlar hit och dit, det är inte riktigt samma sak som att jämföra Intel med PPC.
640x480 är inte lika krispigt som 1024x768 för att ta en annan jämförelse.
Högre upplösning = bättre bilder.
För det första:
För det andra:
Jag har haft tillfälle att prova Canon EOS 1Ds och den går utanpå allt annat som finns nu.
Bildfilerna som kommer från den räcker till att trycka bilder i utfallande A2. Filerna från en D60 räcker gott och väl till utfallande A3.
En avgörande faktor är optiken, eftersom det inte finns något korn som stör och brusar så syns minsta defekt på objektiven.
Man får bara bra resultat om man väljer de allra bästa gluggarna. Flera som jag hade kvar sen den analoga tiden blev oanvändbara när jag började plåta digitalt.
Men det beror på vad "korven gjordes av".
Optiken är bara en av länkar i hela kedjan. Det är som med allt annat: ingen produkt är bättre än den svagaste länken, alltså chip, optiken och D/A omvandlare. Det kvittar hur många pixlar din kamera eller skanner kan ha i upplösning. Sitter det dålig optik och annat som genererar brus då blir resultatet ännu värre med större antal pixlar. I det här fallet brusar inte korn utan elektroniken som i visa fall brusar mer än korn i filmer gjorda på 70 talet
Det som är avgörande i det fallet jag beskriver det är chippet som fångar ljuset. Såsom Adrian B hänvisar till de länkar alltså en X3 chip som gör det hela ännu bättre.
Där får du ännu flera pixlar per R/G/B i separata lager och dessutom minskas "läckage".
Bara pixlar, det vet vi sen länge har adrig varit avgörande oavsett om det gäller kameror eller skannrar.
Pixlar hit och dit, det är inte riktigt samma sak som att jämföra Intel med PPC.
640x480 är inte lika krispigt som 1024x768 för att ta en annan jämförelse.
Högre upplösning = bättre bilder.
Det har jag ju aldrig heller påstått... Vad jag avsåg var att man antagligen inte kan jämföra pixlar mellan en bildsensor och pixlar d v s korn på en analog film. I första fallet ligger pixlarna i ett fint rutnät medan de i en analog film kan ha varierande form (t ex rund eller t-formade) och dessutom kanske inte ligger lika jämt fördelade över ytan som de gör i en bildsensor. Därav att man inte kan jämföra pixlar rakt av och därav min jämförelse mellan MHz-tal hos Intel- resp PowerPC-processorer
Är det INGEN som funderat på att olika saker ( i det här fallet olika typer av kameror) kan vara bra för olika ändamål/användare/tillfällen etc.
Den här tråden börjar likna Mac/PC-krig. Jag fattar ingenting...
Ingen ska komma och försöka att övertyga mig om att Canons senaste EOS 45R4DS med urton megapixel är bättre än en Mamiya TD436 laddad med filmen Siochså. Ingen ska komma och försöka övertyga mig om motsatsen heller.
Alla produkter och tekniska fenomen, och då menar jag ALLA, har sina respektive för- och nackdelar. Känner man till dessa, så har man ganska goda förutsättningar att få ett lyckat resultat.
Det känns tröttsamt med alla påståenden som är så bergsäkra som de är i denna tråd.
Samtidigt har jag ju just dragit mitt strå till stacken för att göra den ännu tröttsammare :rolleyes: var bara tvungen att få ur mig detta.
Jo, jag håller med om att det lätt kan urarta till totalt analog vs digital även om frågan från början bara jämförde digitalt vs. 35 mm. Men om vi kort och gott konstaterar att digitala kameror blir bättre och bättre så kommer vi tillbaka till vad tråden handlar om: Det som händer JUST NU. Att det kommer massa fräcka nyheter varje dag nu. Som till exempel där här rackaren, en minneskortläsare med 30 GB hårddisk och LCD-skärm med tv ut-funktion:
(Och förresten så ska det vara:
Högre upplösning ≈ bättre bilder.
Det är bara att kolla på detta så ser man att 3,4 Mpixel kan vara lika bra som 6,3 Mpixel. )
Sorry, kunde inte låta bli...