Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture och ÅÄÖ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 00:47

Är det bara jag som fjompar runt, okunnig som jag är, och inte kan något grundläggande med mactangentbord (nyswitchad) eller varför är det ingen som gnäller över att man inte kan använda alla klockrena kortkommandon i Aperture eftersom de ligger kring ÅÄÖ-tangenterna... Har inte orkat ställa om för å testa och så, men det verkar vara väldigt konsekvent - alla smarta shortcuts går inte att använda med svensk tangentbordsuppsättning.

Hmpf.

Å si någon "programmera om shortcuttarna" finns inte.

Hmpf.

Det är tyvärr ett vanligt problem med många program, särskilt de som har riktigt många kortkommandon. Även Photoshop lider kraftigt av samma problem.

Jag har helt enkelt löst det så att jag har köpt ett amerikanskt tangentbord

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 01:34

funkar det lika bra att bara ändra till engelsk tangentbordsuppsättning? Känns jobbigt... Inga åäö lixom.

Känns som det hänger (till viss del) ihop med en tråd jag drog igång för ett tag sedan, dock utan större intresse, om varför inte Pro-program från Apple översätts?

Då hade ju kortkommandon och annat hamnat på rätt plats ändå (vid närmare eftertanke blir det väl rätt med rätt tangentbordsuppsättning). Men det ni menar är kanske mer användarvänlig placeringen än just vilken tangent det blir med svensk tangentbordsuppsättning.

Här är en länk till min gamla tråd, om ni vill ge er syn på saken.
http://www.99mac.se/apple-programvara/99999-varfoer-oeversaetts-inte-fler-program-fran-apple.html

/Jerker

• Oregistrerad
  • 2006-09-21 10:06

Tänk vad enkelt allt hade varit om man kunde få skräddarsy kortkommandon á la photoshop m.fl.

Ja, verkligen! Gå till http://www.apple.com/feedback och rapportera!

• Oregistrerad
  • 2006-09-21 11:26

kanske en bra idé!

Skickade precis in en rapport själv. Jag vet att Apple verkligen lyssnar på feedback om Aperture, så ju fler som rapporterar desto bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 13:37

Rapport inskickad härifrån oxå.

1
Bevaka tråden