Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallerare i macOS?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-09-17 11:13

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg ang att GIMP och Openoffice inte vill installeras pga av att X11 inte är installerat fastän jag har installerat hela paketet både från skiva och nät. Dessa paket tar en jävla massa plats och nu vill jag ha bort dem dels för att köra en installation med dessa paket från scratch igen samt den där gigabyten som gick åt kan jag ha till annat.

Så, finns det nån form av avinstallerare, automatisk, likt de som finnsi windows där man får en lista över installerade komponenter som man sen väljer vad man ska plocka bort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 12:04

Den här frågan har ställts säkert 90 gånger redan, men jag svarar ändå ...

På Mac räcker det oftast att slänga själva programmet i papperskorgen.
Man går alltså in i programmappen och drar filerna/mapparna man vill slänga till papperskorgen.

Ja, det finns några små filer kvarlämnade i systemet om man bara gör såhär, men det är oftast bara en liten inställningsfil som tar upp någon enstaka kB och som inte kan störa på något sätt.
Vill man ändå rensa bort alla spår av programmet, bara för sakens skull, kan man söka på programmets namn och radera allt som har att göra med det.
Oftast ligger filerna i ~/Bibliotek/Preferences och ~/Bibliotek/Application Support.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-09-17 12:24

Tackar för svaret, systemet har förändrats mkt sen gamla system 7.4 som jag tror var det senaste os:et jag körde på mac.

Problemet kvarstår ändå lite för mig eftersom i de mapparna du nämner så har jag ingen aning om vad som installerades vid tidpunkten och vad som fanns med från början. Och att slänga en hel mapp har ju sina risker, vill ju inte fucka upp systemet mer än vad jag behöver.

På den gamla goda tiden har jag för mig att om man startade vissa installerare och samtidigt höll ner nån eller några specialtangenter, så ändrades "installera" till typ "ta bort" vilket resulterade att den plockade bort allt den stoppat dit.

Minns tyvärr inte vad det för tangentkombination, någon????

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 00:36
Ursprungligen av DMT:

Problemet kvarstår ändå lite för mig eftersom i de mapparna du nämner så har jag ingen aning om vad som installerades vid tidpunkten och vad som fanns med från början. Och att slänga en hel mapp har ju sina risker, vill ju inte fucka upp systemet mer än vad jag behöver.

Det finns som sagt oftast egentligen ingen anledning alls att leta upp och slänga eventuella kvarlämnade filer, utan det är bara om man vill göra det för sakens skull.
Filerna tar oftast inte upp någon betydlig plats på hårddisken och de skapar inga problem genom att bara ligga kvar.
Så är du osäker på vad du ska slänga - låt det bara ligga kvar. Nästan allt försvinner när man bara drar programmet till papperskorgen.
Så här var det faktiskt även under den gamla Classic-tiden, med skillnaden att de kvarlämnade filerna låg i mappar med andra namn ("Programinställningar" tex).

Ursprungligen av DMT:

På den gamla goda tiden har jag för mig att om man startade vissa installerare och samtidigt höll ner nån eller några specialtangenter, så ändrades "installera" till typ "ta bort" vilket resulterade att den plockade bort allt den stoppat dit.

Många program som kommer med en installerare, brukar också ha en avinstallerare. Då öppnar du installationsprogrammet och väljer helt enkelt att avinstallera i stället för att installera. Alternativet kommer upp i nån meny om det finns.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 16:41
Ursprungligen av Rajje:

Det finns som sagt oftast egentligen ingen anledning alls att leta upp och slänga eventuella kvarlämnade filer, utan det är bara om man vill göra det för sakens skull.
Filerna tar oftast inte upp någon betydlig plats på hårddisken och de skapar inga problem genom att bara ligga kvar.

Måste bara ta upp motexemplet GarageBand. Jag har ingen som helst användning för det och rätt trångt på hårddisken så jag tänkte slänga programmet. Det visade sig då att den mesta platsen (2GB+) upptas av filer som installerats i /Library/Application Support/Audio eller något sånt ställe, så det gjorde ingen skillnad att bara slänga programmet.

Det slutade med att jag skrev ett litet skript som läste igenom installationskvittot (/Library/Receipts kanske?) och raderade alla filer som fanns där. Det här är faktiskt något som Apple verkligen kunde förbättra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-17 22:15

Prova AppZapper

1
Bevaka tråden