- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag har gjort en film i iMovie 2 med klipp inhämtade från DV, inscannade stillbilder samt musik.
Den spelar utan problem i fullskärm från iMovie 2 men när jag exporterar den till en .mov (full storlek, 25fps) och spelar upp den i QuickTime orkar datorn knappt visa den. Det bara hackar och har sig. Hur kommer sig denna skillnad och kan jag göra något åt det?
Jag har en TiBook, och kör MacOS X 10.1.4, samt QuickTime 5 Pro.
Vad har du valt för codec när du exporterar? Settings och så?
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Vad har du valt för codec när du exporterar? Settings och så?
Jag valde "Full Quality, Large", men såg nu att det finns ett expert-val där man kan ställa in codec m.m.
Vad bör jag välja för att kunna spela upp filmen i fullskärm 25fps med QuickTime på en TiBook?
Hmm, ska du spela upp den på datorn ska du definitivt inte ta full kvalitet. Om du gör det blir filmen alldeles på tok för stor. Gissar att den dragit över 1 Gb för dig
Beroende på vad du har installerat för något, så tycker jag att du ska komprinera ner den till fullkvalitets "Sorensen 3". Sorensen Squeeze är ett utmärkt program för just detta, och det fungerar alldeles utmärkt i Mac OS X.
Har du inte dom programvarorna så får du testa dig fram med de codecs som erbjuds. Välj definitivt expert-valet, och testa dig fram.
quote:Skapades ursprungligen av: Michael:
Ok, får testa mig fram lite. Jag har som sagt inte några mer avancerade program än just iMovie i det här fallet.
Jag återkommer med resultatet och de inställningar jag använt.
Lysande! Jag håller just på med samma sak och kan behöva råd om detta.
Google gav mig denna information:
Export options
The preferred export options, after many trials, are:
* Video Codec: Sorenson Video 3
* Depth: Millions of colours
* Size: 480 x 360
* Frame Rate: 25 (as Singapore is using PAL system)
* Key frame rate: 25
* Date Rate: 95 Kbytes/sec (for a movie of around 90 minutes duration)
* Audio Codec: Qdesign Music 2
* Sample Rate: 44.1 KHz, 16-bit
* Stereo or Mono (depending on the audio content)
http://www.arts.nie.edu.sg/ell/vallance/080801/imovie.html
Har inte provat detta än, men det kan vara värt ett försök.
quote:Skapades ursprungligen av: Michael:
Ok, får testa mig fram lite. Jag har som sagt inte några mer avancerade program än just iMovie i det här fallet.
Jag återkommer med resultatet och de inställningar jag använt.
Det mest optimala hade kanske ändå varit att skapa en MPEG-1 film. Detta ska man kunna göra med Toast Titanium 5. Dels en ToastVideoCDSupport.component som ger möjlighet att exportera till MPEG-1 från QuickTime-program (dock inte iMovie), dels ska det finnas en speciell plugin till iMovie som ger möjlighet att exportera direkt från iMovie till mpg. Jag har dock inte rätt version av Toast så jag har inte kunnat testa detta.
quote:Skapades ursprungligen av: macsolve:
Det mest optimala hade kanske ändå varit att skapa en MPEG-1 film. Detta ska man kunna göra med Toast Titanium 5. Dels en ToastVideoCDSupport.component som ger möjlighet att exportera till MPEG-1 från QuickTime-program (dock inte iMovie), dels ska det finnas en speciell plugin till iMovie som ger möjlighet att exportera direkt från iMovie till mpg. Jag har dock inte rätt version av Toast så jag har inte kunnat testa detta.
Nu har jag haft möjlighet att testa export till MPEG-1/VCD med Toasts plugin, och det blev rätt bra. En 5 1/2-minuters film blev 54,7 MB (dvs ganska precis 10 MB/minut), upplösningen 320x240 och kvaliten blir väl ungefär som VHS, ganska OK för enklare behov. 170 kB/s. Funkar bra i fullskärm.
Samma film i DV eller DVD (resultatet verkar identiskt mellan de två) blir 1,16 GB.
Med Sorenson Video så blir filstorleken 77 MB på 320x240, men det blir en massa tvärstreck vid hastiga rörelser så det ser nästan konstigt ut. Samma med Sorenson Video 3. Detta gjorde att Sorenson ser sämre ut än MPEG-1/VCD i mitt tycke, men det hade kanske varit en annan sak med Sorenson Pro istället för light-versionen som följer med QT.
quote: Nu har jag haft möjlighet att testa export till MPEG-1/VCD med Toasts plugin, och det blev rätt bra. En 5 1/2-minuters film blev 54,7 MB (dvs ganska precis 10 MB/minut), upplösningen 320x240 och kvaliten blir väl ungefär som VHS, ganska OK för enklare behov. 170 kB/s. Funkar bra i fullskärm.
Vad heter den plugin:en ? Jag är mycket intresserad av att komprimera till just mpeg.
Macsolve -> Ja, Sorenson Video 3.1 Pro ger avsevärt mycket högre kvalité än MPEG1.
Om du vill ha några snabba exempel på kvalitetsskillnader mellan de vanligaste formaten,fps-talen, ljudalternativen osv, så kan du kolla på en testsida som jag lade upp för olika uppgifter för mina elever för några år sedan. Sidan är inte uppdaterad i takt med de senaste codecarna, men ger åtminstone en grov jämförelse.
http://media.roden.se/~showcase/jtester/flmtest.html
Skoj!.. Men den har tyvärr alltför många brister för vara rättvis i dagsläget.
1. Det står inte vad det är kodat med för codecs. Är det Sorenson 2 Dev? Eller är det Cinepak?
2. Har det skett någon filtrering? Vad för filtrering?
3. Är det Lars Lagerbäck med i videon?
Skulle vara skoj och göra nya uppdaterade tester.
Och bjuda in proffs kodare (för varje codec så det blir rättvist) och en del standard tester.
En idé för den kommande QuickTime central? Jepps..
Om det är någon som är duktig på koda WinMedia eller RealMedia hör av er.
När det gäller MPEG-1 så är det ju kanske ett mera "safe" val för den som är ny i videokodningsvärlden speciellt om man kan göra det med en fördefinierad exportplugin. Men...
En av skillnaderna mellan Sorenson 3 och MPEG-1 är ju att du kan göra din QuickTime fil antingen "progressive download" eller strömma den från en server. Är ju avsevärt bättre om den ska ut på nätet.
Filerna blir också generellt sett mindre och bättre med Sorenson. Som exempel så blev en film jag gjorde från en flygbas i Polen på ca 6 min endast 39 MB stor med 25 fps, 320x240 och bra ljud med QDesign tror jag.
Med liknande inställningar blev en 38 min film ca 155 MB fast då var det ju ett föredrag jag filmade. Mängden rörelse i filmen påverkar storleken en hel del med Sorenson.
För att få riktigt bra resultat rekommenderar jag starkt att skaffa något av följande:
Discreet Cleaner 5.1.1
Sorenson Squeeze 2
TotallyHip HipFlics 1.1
En annan sak som man kan bli lurad av....
Det finns en bugg i QuickTime för Mac OS X som gör att fullskärm Sorenson 3 hackar dvs med "Presentera film", Om man däremot manuellt drar upp fönstret så mycket det går fungerar det bra.
För MPEG-1 kan det vara bra att känna till att man får 0 fps om man spelar dem med "Visa info" fönstret öppet...
Kasst men sant...hoppas det är borta med QT6
[ 19 Maj 2002, 04:24: Meddelandet ändrat av: Alexandra ]
quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Om du exporterar till iDVD så blir storleken enorm! Det blir en DV-stream av filmen, i närmast okomprimerad.
Däremot är det bra att exportera till iDVD och sedan kasta filmen på Sorenson Squeeze.
Rätta mig om jag har fel!
Nja...DV är inte alls okomprimerat det är komprimerat 1:6. Inte ens proffs-proffs format som Digitbeta är okomprimerat helt utan där är det 1:2. En tumregel för DV är dock att en timme film tar 13 GB.
quote:Skapades ursprungligen av: Pegges:
Till er som jobbat med Sorenson 3 Pro: hur mycket bättre blir kvaliteten jämfört med standard-Sorenson?
Oftast mycket bättre eftersom det finns väldigt många inställningar att pilla med. Dock kan ju mängden i sig vara ett problem eftersom det i början krävs en snabb dator och många försök för att få "Apple-kvalitet" på sina filmer. En bra feature som du får i Pro är t.ex. "Minimum Quality" - ett enkelt sätt att få bra kvalitet. Dock blir filmen något större än optimal VBR-kodning med rätt inställningar.
[ 20 Maj 2002, 14:04: Meddelandet ändrat av: Alexandra ]
Jepp, som Alexandra säger. Det blir en stor skillnad när man kan sätta på B-frames, VBR o.s.v