Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varenda port är blockerad!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blir lack, har en 3com router som fixar lite wlan åt mig... (3crwe554g72) men det är inte värt det, han blockerar varenda port! ingenting fungerar som det ska långre... ftp.. msn... =(
Någon som vet hur man öppnar alla portar? Verkar som det bara går att ställa in så han öppnar vissa portar till vissa program... och även det verkar inte fungera..
Eller kan någon tipsa om någon ny router/accesspunkt som INTE blockerar en enda port... Accesspunkt kanske är ett bättre alternativ?
Förstår inte vad meningen med allt blockerande ska vara för en vanlig svensson... *grrr*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 01:11

Har du lusläst manualen? Det brukar gå att stänga av brandväggen och då är alla portar öppna. Brukar bli högra hastighet då med.

Ursprungligen av marf:

Har du lusläst manualen? Det brukar gå att stänga av brandväggen och då är alla portar öppna. Brukar bli högra hastighet då med.

Jag har grymt långsamt nätverk hemma.
Det är BBB adsl kopplat till en Netgear 624 (wifi) till MacBook och iBook.
Den är alltså både 802.11b och 802.11g-inställd.
Är det OK att stänga av Netgears inbyggda brandvägg för att få bättre hastigheter?
Jag har ju igång brandväggen i MacOSX. Kommer jag att bli utsatt för attacker nu, och är det "farligt" för mig?

Manualer är för fegisar!
Ok, tror jag kan ha hittat något här, är inte hemma nu så jag kan inte testa...
DMZ?
DMZ (De-Militarized Zone) Host is a computer without the protection of the firewall. This feature allows a single computer to be exposed to unrestricted 2-way communication from outside of your network. This feature should be used only if the Virtual Server or Special Applications option do not provide the level of access needed for certain applications. ("Special Applications" är funktionen man använder för att öppna portar för vissa program. "Virtual Server" verkar vara något som gör dator tillgänglig som server, t ex ftp/web server)

To configure one of your computers as a DMZ host, enter the last digit(s) of the IP adress of the computer in the "IP Adress of DMZ Host" text box, and click "apply".

Låter ju rätt..

Men då har jag en fråga. Om man bara har en dator på nätverket, då får den samma ip när man startar upp datorn va? Även fall man startat om routern?

Det beror på om routern är inställd att dela ut IPadresser via DHCP. Du kan säga åt routern att dela ut via DHCP, men med specifik IPadress. Då kommer din dator alltid ha samma IP trots att du har automatisk DHCP-tilldelning påslagen i "Nätverk" i "Systeminställningar"

aah det gör den, tror den delar ut typ.. från xxx.xxx.xxx.2 - xxx.xxx.xxx.100 eller nåt, men kan kunde ju ställa in den på xxx.xxx.xxx.5 - xxx.xxx.xxx.5 tex kanske?
Eller bara sätta en statisk ip adress på datorn? med smma nuffror i dom 3 första strängarna och sen en random nuffra i den fjärde?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 13:00

Det brukar gå att låsa en viss dator till en viss adress. Alternativt gör du som du själv föreslog, säger åt routern att bara dela ut en adress. (Ahum, manualen?)

Det är bara dumheter att ha två brandväggar igång såtillvida du inte är sjukt paranoid :). Och är du sjukt paranoid så bör du ha dubbelNAT:at. Och det orkar ingen.
Apples egna brandvägg är det inget fel på. Kör på den.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det är bara dumheter att ha två brandväggar igång såtillvida du inte är sjukt paranoid :). Och är du sjukt paranoid så bör du ha dubbelNAT:at. Och det orkar ingen.
Apples egna brandvägg är det inget fel på. Kör på den.

Den här kan jag välja bort om jag vill. Bör jag göra det? Eller rättare sagt: är det OK att göra det?

Disable SPI Firewall - The SPI (Stateful Inpection) Firewall protects your LAN against Denial of Service attacks. This should only be disabled in special circumstances.

Det där med DMZ verkar inte fungera........

DoS attacker är någolunda vanligt. Disable:a inte den.

1
Bevaka tråden