Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X o LaserWriter 4/600

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-22 12:45

Har en LaserWriter 4/600 som knappt är använd och med extra toner.
I normala fall en skrivare som borde hålla en mängd år framöver.

Dock i vanliga fall hittas inte denna i Skrivarprogrammet eftersom den drivs av localtalk.

Har därför införskaffat en Apple Ethernet Adapter där extern strömkälla driver adaptern,
som har Ethernet anslutning av modellen RJ45 och på andra sidan ingång för gamla ADB/ Appletalk kontakter. Här har jag anslutit skrivarkabel direkt och via gamla Appletalk dosor/sladdar.

Finns det möjlighet att få detta att funka?:tveksam:

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-22 13:05

Har du lyckats konfigurera Ethernet Adaptern med en IP adress?

Japp, precis så kör jag här hemma (Ethernet från adaptern går till routern). Funkar utmärkt, drivrutin för skrivaren finns med i OS X.

Om någon däremot vet hur man får samma skrivare att funka under Win XP via Parallel's Desktop vore jag tacksam. Med Virtual PC funkade det ju för då var det VPC som tog hand om utskriften. Det finns ingen drivare för den skrivare under Apple, och det verkar inte funka att fuska med de andra....

• Medlem
  • 2006-09-22 14:03

Nej, har inte någon IP på den än, ska se om det kan finnas.
Bra idé om det, någon?

Jag kan inte minnas att jag någonsin ställt in något IP på min, men den har varit igång i flera år nu. Det kan ju också vara så att default-inställningarna funkade.

• Medlem
  • 2006-09-22 16:02

Och det är det vi undrar...

Vilken Mac har du, vilken skrivare har du, vilken Ethernet-dosa, vilket OS och finns skrivaren i skrivarinställningar...?

Vilken Mac jag har spelat ingen roll (det är ett flertal olika), vilken skrivare? Eh, var det inte LaserWriter 4/600 vi diskuterade här?
Ethernet-dosan är en Farallon-nånting, kan kolla när jag är hemma. OS X 10.4.7, men har funkat så länge OS X har funnits...
Skrivaren finns i Skrivarinställningar.

• Medlem
  • 2006-09-25 18:56

Det stämmer

Men jag har försökt tidigare en gång utan att få det till. Det funkar inte med min Apple Ethernet Adapter, men jag ska leta i lådorna eftersom jag har haft en Farallon liggande som jag inte fick liv i pga fel nät-adapter.

Självsagt inget problem om man får in ett IP nr via router eller att adaptern skapar ett via routern; ligger den i skrivarinställninger är det ju klart, men det är dit jag ska finna vägen...:rolleyes:

1
Bevaka tråden