Alltså, jag tycker mig ofta se att en del inte kan tänka i andra banor än att använda sitt favoritverktyg på vartenda problem. Jag tänker på citatet "If the only tool you have is a hammer, every problem tends to look like a nail." Dock inte i denna tråd, låt mig försäkra alla som läser den om detta. Men trots det så insåg jag när jag funderat på på problemet och noga noga noga studerat bilden i din länk (hmmm) så kan man göra något liknande i mitt favoritverktyg - FileMaker Pro, fast jag inte tänkt rekommendera det ännu en gång.
Att peka på en mapp och importera bilder är mycket enkelt, då får du in bilderna i "container"-fält i FileMaker för vidare bearbetning. Att bygga denna bit går på några minuter.
Dessa fälts läggs sedan ut i en layout men tyvärr kan man inte rotera objekt i FileMaker (eller andra layoutobjekt) i annat än 90 grader i taget. Så om det duger att bilderna ligger rakt istället för roterat så fungerar denna lösning. Dock är containerfält transparenta och kan ligga ovanpå varann och ha olika storlekar.
Nästa problem är att söka fram ett antal bilder som importeras (en DVD) och därifrån plocka ut en slumpmässig delmängd. Man skapar då ett beräkningsfält i FM där beräkningen är en funktion som returnerar ett slumpmässigt tal vars beräkningsresultat inte lagras, sedan sorterar man helt enkelt på det talet. Mycket enkelt att åstadkomma det med.
Sista problemet är helt enkelt att ta de 10 urvalda bilderna och skapa en länk mellan dem och en speciell layout för ett CD-omslag (med relaterade containerfält), det är lätt gjort genom att skriva siffran 1-10 i avsedda fält för att skapa den relationen.
Allt ovan går att automatisera med ett manus, så att man klickar på en knapp, pekar på en mapp, bilderna importeras automatiskt, sorteras automatiskt och omslaget skapas automatiskt.
(Att få kontaktkarta eller filmremsa eller någon annan variant på omslag handlar bara om att lägga till ett par layouter till så fungerar det med.)
Jag tror att om man vill bygga en sådan här lösning är man i mål på runt 1-2 timmar. Sedan kan man peka på nya mappar, importera bilderna och få ut nya omslag. Nästan inga handgrepp alls alltså, vilket du dock har med Indesign.
(Om man verkligen verkligen vill ha roterade bilder några grader så kan man komplettera lösningen ovan med att lägga till en rotera-bild-funktion - via Applescript och tex programmet Graphic Converter, som en del av arbetsflödet ovan. Då blir det precis som du vill. Dvs bilden roteras och sparas roterad och läggs in på nytt i FileMaker roterad i ett layoutobjekt (ett container-fält) som visserligen ligger rakt men visar den roterade bilden som den skall visas..)
Intressant problem!