Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimal kodning av MP3...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-02 18:57

Tänkte koda om en massa av mina skivor.
Har varit slö och kodat i 128kbit förrut men det finns ju en massa fina inställningar i iTunes.

Därför tänkte jag spara lite tid och fråga alla er om lite hjälp när det gäller optimal kodning.

Så, vad för inställningar använder du dig av när du kodar dina låtar?

Inser ju nu iefterhand att detta inlägg skulle göra sig bättre under "Digital Bild, Ljud & Video"...men men

[ 02 Maj 2002, 18:59: Meddelandet ändrat av: Acke ]

• Oregistrerad
  • 2002-05-02 19:06

Hej...

Jag kör med följande inställningar...

(Jag vet, det är inte är det optimala men jag vill ju knö in så mycket som möjligt i min iPod utan att det låter för illa).

Snittet hamnar på ca. 170-190kbps, några ´frames´ får 256kbps men dock lägst 160kbps.

Hade LAME på Mac varit snabbare så hade jag packat rubbet med den...
---
/Samuel

• Medlem
  • 2002-05-02 20:07

"Joint stereo"?!?! (brukar vara döskalle märkning på sån, väl?

)
Blir storleksskillnaden stor mot vanlig "stereo"?

Flyttar till Digital Bild, Ljud & Video, fortsätt där!

• Oregistrerad
  • 2002-05-02 20:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ma:
"Joint stereo"?!?! (brukar vara döskalle märkning på sån, väl?

)
Blir storleksskillnaden stor mot vanlig "stereo"?

Det var förr det....
Det finns en bra site som går igenom detta:
r3mix.net

Efter att ha testat en del så verkar det som man sparar lite med JS, dock inga stora mängder, det som är fördelen är att om den ena kanalen inte behöver hela ´utrymmet´ så kan den andra kanalen disponera det, på så sätt blir bitarna maximalt utnytjade...(Står ganska bra beskrivet på länken ovan..).

Skall man ha extrema MP3:or så skall man köra med LAME 3.92 och då med
inställningen:
´lame --alt-preset insane <fil.aif> <fil.mp3>´
(Skulle vara supercoolt om Apple inkluderade en Altivec optimerad LAME i iTunes, som det är nu så är LAME inte ett skvatt optimerat för varken G3 eller G4 vilket märks i den pinsammt dåliga prestandan jämnfört med vilket PC som helst).
---
/Samuel

Jag brukar använda:

Bithastighet: stereo 192 kbps och mono 80 kHz (_inte_ VBR - jag tycker det suger hårt)
Samplingsfrekvens: 44.1 kHz
Kanaler: Stereo
Stereoläge: Sammanslagen ("Joint Stereo")

Ibland kodar jag med 256 kbps.

128 kbps kodar jag aldrig med längre. 160 kbps kodar jag kanske med nån gång. Annars så blir det 192 eller 256 kbps. Aldrig VBR - känns som man kan spara typ 3 kB

Detta för vanliga musik-CD jag importerar med iTunes eller SoundJam.

• Oregistrerad
  • 2002-05-03 11:32

Hej...

VBR eller inte VBR det är frågan..

Innan jag själv bytte till VBR så körde jag rubbet i 192-256kbps.

Faktum är att efter timmtals lyssnande så låter faktiskt JS160VBR Highest mer likt originalet än STCBR192(Detta är min åsikt).

Detta kan man diskutera in i oändlighet men det bästa är dock att ´prova o lyssna´ tills man hittar nått som man är nöjd med.
---
/Samuel

Vitsen med vbr är väl att det finns utrymme uppåt om det behövs. Det kodas väl alltid med minst det man har i grundinställningen och om det är svåra partier blir kodningen noggrannare?

Alltså är det väl inte en "platssparare" utan en "kvalitétshöjare".

Rätta mig om jag har fel.

• Oregistrerad
  • 2002-05-03 12:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hankpank:
Vitsen med vbr är väl att det finns utrymme uppåt om det behövs. Det kodas väl alltid med minst det man har i grundinställningen och om det är svåra partier blir kodningen noggrannare?

Alltså är det väl inte en "platssparare" utan en "kvalitétshöjare".

Rätta mig om jag har fel.

Stämmer mycket bra faktiskt...

Men VBR kan även tjäna som ´platsbesparare´. dvs. istället för att koda 192CRB så kan man får mindre filer som låter minst lika bra genom att välja lägra ´bas bitrate´ och sedan slå på VBR

Mina filer (som är packade enligt bilden nästan längst upp) låter minst lika bra om inte bättre än 192CBR och är ´mindre´, således sparar jag lite plats genom VRB packningen...
(Vill ju knö in så mycket som möjligt i min iPod utan att det låter illa).
---
/Samuel

• Medlem
  • 2002-05-04 16:19

Vad gör "smart encoding" och "Filter lower frequensies" ?

Joint stereo kan väl vara på. Tycker inte det blir nån större skillnad i stereodjup om man inte sitter med lurar och hårdjämför.

Fredrik

• Oregistrerad
  • 2002-05-04 16:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Vad gör "smart encoding" och "Filter lower frequensies" ?

Joint stereo kan väl vara på. Tycker inte det blir nån större skillnad i stereodjup om man inte sitter med lurar och hårdjämför.

Fredrik

Sök efter ´smart encoding´ i iTunes hjälp...
Jag litar dock inte på att ´smart encoding´ gör nått vettigt...

Undviker oxå att slå på ´Filter Low Frequencies´ då detta kan ha negativ effekt på kvaliten(Testa med att packa ´Angel´ från Massive Attacks skiva Mezzanine). Har man ´filter low.´ på så låter den djupa mjuka basen mera som en distad fyrkatsvåg, inte så bra...

Har inte experimenterat med ´smart encoding´(och orkar inte heller).
---
/Samuel

• Oregistrerad
  • 2002-05-04 18:07

Hepp...

Nu har jag pulat lite med ´Smart Encoding´ i iTunes...

Den ger ingen direkt effekt på ljudkvaliten...
Filerna blev lite mindre(dvs. det som var packat med ´smart encoding´ tog ~500kb mindre plats på håddisken jämnfört med den som inte hade ´smart encoding´ påslagen).

Har förgäves försökt hitta teknisk dokumentation om iTunes och hur dess MP3-packare fungerar...

Det närmaste jag kom var föregångaren till iTunes dvs. SoundJam, dialogrutan för MP3 inställnignar är nästintill identisk(i iTunes har ´Smar Encoding´ ersatt ´Fast´ och ´Better´ i SoundJam).

Själv kommer jag att fortsätta att köra med de inställningar som finns på bilden längst upp i de här tråden...
---
/Samuel

r3mix har en egen rekommenderad parameteruppsättning till LAME, vilken kan fås direkt i lame med argumenten --r3mix

detta ger VBR kring 160 kbps m.m. Tycker det ger bra resultat. Känns tryggare att köra LAME än apples egna kodare, den borde vara mer testad.

Använder ett plugin till iTunes som funkar finfint, och kodar och lägger till IDtags från CDDB om det finns. Ypperligt. Kanske tar det lite längre tid, men om man kör den i bakgrunden spelar det inte så himmla stor roll tycker jag.

Pluginnen och lame kan nås på:
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13048&db=mac

• Oregistrerad
  • 2002-05-06 23:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:

Citat:

quote:Joint stereo kan väl vara på. Tycker inte det blir nån större skillnad i stereodjup om man inte sitter med lurar och hårdjämför.

Men för oss som lyssnar i bra lurar och är kräsna är det bra att inte använda joint stereo.

Beror helt på vilket encoder man använder..
Lame har tom som default joint-stereo när man väljer absolut högsta kvalitet.
(--alt-preset insane),

Jag är relativt kräsen när det gäller ljudkvalitet och med tanke på kvaliten på DA:t i Mac:arna så spelar det mindre roll om man kr JS eller inte då stereosepareringen i utgången int eär den absolut bästa(det läcker en del mellan kanalerna). För det mesta hamnar materialet jag packar i iPod:en.. (PÅ den kör jag med KOSS SportaPro som inte är helkassa om man säger så).

Alla får packa som dom..
EOD
/Samuel

• Medlem
  • 2002-05-07 01:50

Hehe Joint stero bör man undvika om man lyssnar på gamla Beatels eller Motown grejjor med 100% pannorering.. Har några Gladys Knight från bärjan av 60´s där trummorna och basen ligger till vänster , brasset och gitarren till höger och sång och piano i mitten.

med normalt panorerad sterobild kan joint stero vara bra eftersom du får den dubbla bandbredden på det pannorerade monospåret...

Filter frequencies är ett högpassfilter under 10Hz där man ändå inte hör något och där högtalarna inte åteger något och det är onödigt att slösa "codning efficiency" där. tror funktionen mest är till för att filtra bort rumble från vinylspelare

min inställning som jag alltid tycker låter bra:

160Kbs VBR, stero och filter frequencies..

[ 07 Maj 2002, 10:51: Meddelandet ändrat av: nixon ]

• Avstängd
  • 2002-05-07 10:47

Precis Nix: det finns ingen anledning att använda joint stereo alls....(säg gärna en)....
Jag kom just på en: om man vill kompromissa med ljudkvaliten och inte är så noga med hur det låter, då är det rätt bra...:-)
Och filter below 10 hz är ett högpassfilter...:-)

[ 07 Maj 2002, 10:49: Meddelandet ändrat av: slide ]

1
Bevaka tråden