Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exposé = ljuvligt, men...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 05:50

Jag kör exposé i hörnen, och det har på kort tid givit mig ett oerhört effektivt sätt arbeta. Men varför i hela friden finns inte möjligheten att ställa in en delay-tid innan exposéandet tjongar igång?

Jag skulle vilja ha en superkort, kanske 25 millisekunders pause. Det skulle minimera alla felexposéringar med 100% för mig som näst intill leder till åksjuka mellan varven. Detta speciellt på MacBooken där styrplattan går varm men saknar den precision som krävs för att man inte ska råka åka ut i hörnet.

Rent användarmässigt arbetar man ju lite som ett fyllo när man kör styrplatta, där man tar stöd av väggarna för att snabbt komma från en sida av skärmen till en annan. Ska jag upp till vänstra hörnet av skärmen (för t.ex ett menyval) så slaskar man ju iväg pilen med hopp om att träffa någorlunda rätt direkt, men att väggarna ska ta stöd. Råkar man missa med någon cm så exposéar allt.

Med en 25 millisekunders paus skulle detta inte behöva ske.

Någon som hört om någon tweak för att få till detta?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-23 08:55

Låter väldigt intressant måste jag säga! Skriv upp mig på listan av vill-ha:are

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 09:57

Skriv här. Apple lyssnar. http://www.apple.com/macosx/feedback/

Stäng av hot corners och använd tangentbordet istället F9, F10, F11.

Testa CornerClick. En PrefPane där du kan mixtra just med "hörnen". Du kan aktivera script med hörnen, du kan ställa in så att du måste hålla in en viss knappkombination för att hörnet skall vara aktivt, du kan ha olika events för samma hörn osv. Samt att du kan ställa in en delay på att hörnet skall aktiveras om du bara håller över musen. Gratis är det dessutom!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 12:49

CornerClick gjorde susen!!! Numer exposear det vid hörn+musklick! Genialiskt bra. Tack tack.

Inget problem :), bra att det smakar.

• Medlem
  • Timrå
  • 2006-09-23 15:52

Själv använder jag exposé vid musens sidoknappar.. Mycket praktiskt om man har en mus och inte bara styrplatta

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-23 16:32

Felexposéring... dagens bästa nya ord!

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-23 22:39

Själv kör jag inte med aktiva hörn - jag har istället exposéinställningarna bland extraknapparna på min Logitech-mus. Men jag förstår problematiken då jag upplever detsamma med såväl Docken som iClip.

Har heller aldrig fastnat för Hot Corners, använder min mighty mouse för exposé (kanske den besta funktionen i Mac OS X!).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 05:33

Jag försökte mig på Mighty Mouse med exposé på sidknapparna, men det var (för mig) stört omöjligt att drag'n'droppa filer på en stor skärm som kräver att man lyfter musen ibland. Att då hålla vänster mus"knapp"(mushalva?) nere samtidigt som man lyfter musen utan att trigga exposé med en sidknapp var väldigt svårt.

Ang. CornerClick så har jag nu optimerat det till att köra "Visa alla fönster" uppe i vänsterhörnet efter 0.5 msec delay. Alla andra hörn funkar bra med vanliga Exposé-direkttriggningen. Det är just vänsterhörnet som är kritiskt.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-24 07:33

Jag kör med aktiva hörn, men det beror på att jag kör MacBook och inte använder någon mus fn. Tycket det är suveränt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-24 16:23

Jag använder "rullknappen" på min Migthy Mouse. Har för mig att det var förinställt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-26 11:47

Fattar inte meningen med corners när man ändå har f9 f10 f10... iaf inte om man sitter med en iBook eller så, men mus var det bättre men fortfarande shysstare med hotkeys i mitt tycke, men smaken är som baken

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 20:13

På bärbar utan mus så funkar ju Funktionstangenterna bra, men stationärt är det mycket musande hela tiden och dessutom betydligt mer som går att göra med enbart en hand på musen jämfört med pc. På nått sätt så tycker jag det är mer ctrl, alt-tabb, shift-hållande med vänsterhanden på pc, men på macen så håller sig vänsterhanden oftare under hakan än tidigare. Får skavsår där snart.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-01 15:51

Haha, jag läste bichos inlägg med handen under hakan

jag skulle vilja kunna fortsätta jobba med applikationerna även i expose-mode.
iaf stänga, öppna nytt fönster och fytta grejer fram och tillbaka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-05 08:49

Lite mer åt det hållet blir det ju i nästa OSX i alla fall har jag mig tyckt se på demosar...

Tycker de borde passa på att döpa om några saker oxå.

Zoomfunktionen borde ju heta Implosé.

Å bootcamp borde heta kort å gott Pesé.

1
Bevaka tråden