Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Latency i Macbook med externt ljudkort?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Beställt mig en macbook för ungefär en vecka sen och rensar nu ut i studion för att förbereda för den. Skall köpa mig ett externt firewireljudkort senare, lutar mot ett edirol fa66 just nu, men det kommer dröja ett tag tills pengarna för det finns. Jag funderar därför hur latency'n för de interna ljudkortet på macbooken är med latency? Är det precis som pcljudkort att man inte ska förvänta sig att kunna göra musik vettigt utan plågor och stor frustration eller är får man ner latencyn till acceptabel nivå?

Är även intresserad av andra tips på ljudkort i den prisklassen, 3-4000 kr. Vill framförallt ha minst ha 4 st analoga ingångar, gärna fler, men jag överlever på 4. Utgångar klarar jag mig på två stycken. Midi är ett plus men inget krav.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-25 14:51

Har ingasvar på dina frågor då jag själv använder senaste iMacen till studion. Tipset är att prova tidningen Studio's forum http://forum.studio.se/

/Z

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 15:13

Macbookens interna ljudkort använder sig ju av "CoreAudio" vilket resulterar i att du inte bör ha några problem med latency.
Själv har jag en gammal iBook som jag änvänder som ljudmodul när jag spelar live. Då kör jag på interna ljudkortet utan problem med latency. Tror jag kör med 256 i buffersize. Vid 44.1 kHz borde det ge en latency på runt 5 ms.

/Pär

fint. då blir den i användbar fram tills dess jag ids skaffa ett externt ljudkort. tackar.

1
Bevaka tråden