Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forty-Two. Nytt rip-program

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-23 15:47

Ett nytt(?) program för rippning DVD -> DVD, VCD, SVCD eller DivX. Drag n drop.

http://homepage.mac.com/kaicherry/index2.html

Där finns dessutom ett program för Xbox, som jag inte alls förstår vad det är till för

[ 23. Januari 2003, 15:48: Meddelandet ändrat av: eQ ]

Använder samma saker som alla andra.. D.v.s mpeg2enc, Mencoder..

  • Medlem
  • 2003-01-23 20:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Använder samma saker som alla andra.. D.v.s mpeg2enc, Mencoder..

Förvisso. Handhavandet är dock enklare för den oinsatte.

funkar ju inte att ladda ner den där mpg2enc filen härifrån
nånn som vet var jag kan ta ner den ?

Använd Explorer.
Peka på filen och håll ner kontroll samtidigt som du trycker med musen.

gött nu funka det tackar så mycket !!

Kommentera gärna hastighet och förfarande..

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: krille413:
gött nu funka det tackar så mycket !!

Alltid redo.....

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: -iDisco-:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: krille413:
gött nu funka det tackar så mycket !!

Alltid redo.....

Upptäckte att Safarin gärna ville ladda hem den som .txt fil.... hmmm

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-24 08:16

Jag får den inte att fungera. Får felmeddelande i terminalen. Jag lyckas inte heller få ffmpeg att fungera.
Eller Mencoder.

Tycker jag gör precis som det står i manualerna, men tji...

Har ni något förslag på annat program som verkligen fungerar på ett enkelt sätt? Helst som använder QTs motor så jag kan koda ut DVD till QT.

Citat:

citera:Har ni något förslag på annat program som verkligen fungerar på ett enkelt sätt? Helst som använder QTs motor så jag kan koda ut DVD till QT.

MacMPEG2Decoder

Den gör så gott som hela jobbet åt dig, du behöver egentligen bara ha en DECSS´ad VOB-fil och välja codec.

Kan vara lurigt att få ljud och bild att komma överens till en början.

Eller Diva som är en nyare variant av MacMPEG2Decoder. Snabbare och dessutom så sker kodningen direkt från YUV istället för konvertera RGB. Vilket gör att bilden blir mer riktig ifråga om gamma o.s.v

http://diva.3ivx.com/

  • Medlem
  • 2003-01-24 10:12

Den Mencoder som de hänvisar till är fel, ladda istället ned samma filer som ffmpegX engines installer hänvisar till och lägg i den mapp som Forty-Two vill att man skapar.

Provade med en DVD till DVD rip, har fått en nedsamplad .mpv-fil på 2,95 GB men under natten så fick den problem att multiplexa ac3-ljudet. Error while reading from file, eller liknande.

--> Felet berodde på att DVD:n enbart hade ett DTS-spår.

[ 24. Januari 2003, 13:53: Meddelandet ändrat av: eQ ]

Jag måste hålla med Eq, förvisso är det en del felaktiga instruktioner i denna "förtitt" av "Forty-Two", men killarna bakom detta project har rätt inställning. Nämligen att försöka göra ett program att rippa dvd filmer med som inte kräver att man är atomfysiker .

jag hyser stort hopp om att detta kommer att bli ett mycket lättanvänt alternativ till all krångliga "rippare" som nu är tillgängliga. T om jag lyckades rippa en dvd med undertexter och allt genom att bara dra och släppa, ett äkta macprog alltså.

Ständiga diskusioner med utvecklarna på www.vcdhelp.com , Hjälp till att förslå förbättringar nu under utvecklandet. T ex svenska ljud och undertexter??

Tänkte passa på att kasta ut en fråga till er "dvd experter". Jag haft ögonen på en dvd spelare (hemma spelare till tv´n) Som heter "kiss DP-450" som skall kunna spela upp divx filmer direkt i spelaren, tror ni att det fungerar att bränna en fet divx film på en dvd-r skiva, på den eller måste divx filmerna ligga på cd-r skivor?

Spelaren finns här: http://www.fixaren.com

Tack för ordet...

Mauser: hur är det tänkt att man ska uppgradera när det kommer nya divx-versioner?

Jag har mina aningar var dom tagit namnet på programmet ifrån. Någon som kan gissa svaret? Svara gärna med en fråga!

  • Medlem
  • 2003-01-28 00:34

If this is thursday... mer obskyr trivia i sammanhanget är det gulliga "virus" som fanns under OS 7 tiden med samma princip (grafiskt alltså) som programmet som diskuteras.

ffMpegX är rätt mycket set and forget numera ska bli intressant att testa 42.

  • Medlem
  • 2003-01-28 10:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MauserMan:
Tänkte passa på att kasta ut en fråga till er "dvd experter". Jag haft ögonen på en dvd spelare (hemma spelare till tv´n) Som heter "kiss DP-450" som skall kunna spela upp divx filmer direkt i spelaren, tror ni att det fungerar att bränna en fet divx film på en dvd-r skiva, på den eller måste divx filmerna ligga på cd-r skivor?

Här nedan kan du läsa vad ägare till spelaren tycker:
http://www.vcdhelp.com/dvdplayers.php?DVDnameid=1502&Search=Search&#comments

Citat:

citera:ffMpegX är rätt mycket set and forget numera

Eh? Vad?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: HankPank:
Jag har mina aningar var dom tagit namnet på programmet ifrån. Någon som kan gissa svaret? Svara gärna med en fråga!

<fråga>Vad är samma film som Children of Bodom samplat en dialog från?</fråga>

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Mauser: hur är det tänkt att man ska uppgradera när det kommer nya divx-versioner?

Enligt faq:en så så laddar man ner ett par filer som bränns på en cd, som sedan matas in i "kiss:en". Nån typ av flashning verkar det som.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: eQ:
[Här nedan kan du läsa vad ägare till spelaren tycker:
http://www.vcdhelp.com/dvdplayers.php?DVDnameid=1502&Search=Search&#comments

Tack för tipset, det verkar ju vara en bra grej. Undrar vilken divx version som forty-two skapar? 3.11 går tydligen inte att spela upp att spela upp.

  • Medlem
  • 2003-01-28 22:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Eh? Vad?

ffMpegX är inte så svår hanterat och rippar direkt från disk [DVD] om man så vill. Det vill säga set and forget.

1
Bevaka tråden