- Gäst
- Oregistrerad ●
Prova båda och bestäm själv.
Jag skulle letat efter reviews 400D vs. D80.
Personligen skulle jag ha valt 400D - kanske för att jag är toknöjd med min 350D. Men som sagt, det är ju en personlig åsikt, Nikon, Konica Minolta och Canon är ju som religion för många.
Jag är ett riktigt Canon fan och använder Canon 350D och Canon 20D regelbundet, men jag blir personligen galen på att 350Dn inte har display på ovansidan. (Vilket inte Canon 400D heller har).
Jag har inte testat Nikon D80, men D80n har i alla fall display på ovansidan, så jag skulle nog pga ovansidans display välja D80n utan att ha testat den om det stod mellan Nikon D80 och Canon 400D.
Fast helst skulle jag välja Canon 30D eller den (icke bekräftade) kommande Canon 40D.
Jag har precis (början av september) köpt mig en Nikon D80. Valet stod mellan Nikon D80, Canon 350D/400D och Sony A-100. Min bror och några kompisar har 350D och efter att ha hållit i den strök jag den genast från listan. Obekvämare kamera får man ju leta efter...åtminstone för mina händer. Sen tycker jag att själva "byggkvalitén" känns bäst på D80:n. De 350D som jag har hållit i har känts plastiga och så har de knarrat...
Jag köpte kameran med 18-135 mm-glugg precis när den kom ut i USA och hann därför aldrig testa 400D, men jag är så pass nöjd med D80:n att jag inte kommer att ångra mig.
Sonyn kändes bättre än 350D, men sämre än D80 i handen, samt att bruset är rätt så synligt på höga ISO-tal fick mig att välja D80.
Displayen på ovansidan, som Chaosstar skriver om, är också en väldigt trevlig detalj som jag nog skulle sakna om jag hade en annan kamera som inte hade det.
Kolla in dpreview för ett test av D80 med jämförande bilder mellan D80, Sony A-100 och Canon 400D.
sonyn är nog mitt förstahandsval faktiskt... is i huset kan inte räknas bort. tvista om huruvida du bara vinner ett steg men ett steg ÄR ett HELT steg. Bra imo.
Även för min del är Sonyn förstahandsval, men jag tycker inte det är riktigt rättvist att jämföra den med D80 eftersom A100 snarare har nischat sig någonstans mitt emellan D50 och D80. Det jag gillar allra mest med Sony är att det bevisligen är någon som verkligen satt sig ner och tänkt igenom hur kameran ska bli så lättanvänd som möjligt även om man behöver komma åt mer avancerade inställningar. Just där brister Canons och Nikons instegsmodeller kraftigt imho, varje gång jag plåtar med en 350D blir jag nästan förbannad av de knöliga kontrollerna.
Ang. bildstabiliseringen: Nu har jag ju bara Minoltas AS, d.v.s. föregångaren till Sonys Super SteadyShot, men för mig klarar den att gå upp två steg med tillförlitliga resultat (även med tele). Enligt Minolta ska man ju få ut tre steg, men då blir det lotteri...
Tack för alla svar.
Det lutar mot d80. Eventuellt kommer jag kunna köpa 3st objektiv till en Nikon F65 billigt. Passar de objektiven till d80? Och i så fall förlorar man något på att använda dessa objektiv istället för ett objektiv som man köper tillsammans med d80.
/Anton
ja.
och det beror på vad det är för optik. du får en 1,5X fovcrop men annars är det ju bara antireflexbehandlingen som saknas och imo är den inget.
18-70 är en mycket prisvärd glugg, jag använde den med d2x under ett år och detaljåtergivningen är mycket bra, lika bra som den prof gluggen 17-55 för 15000:-
OBS Byggkvaliteten är inte densamma.
En annan glugg som fått bra omdömmen och mätvärden är 18-200mm, hur "18-135" är kan jag inte uttala mig om.
Prestanda /pris är 18-70 mycket bra
En bra länk för att se hur olika objektiv uppträder är http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
Mikael
Nikon D80 vann över Canon EOS 400D i senaste numret av FOTO. Dock var det hårfin skillnad.
Nikon D80 vann över Canon EOS 400D i senaste numret av FOTO. Dock var det hårfin skillnad.
Tog de hänsyn till priset i det testet? Ser man de tekniska specifikationerna så är ju D80 snäppet bättre, bland annat 11 fokuseringspunkter istället för canons 9 m.m. Jag står själv inför samma dilemma och har verkligen svårt att bestämma mig.
Frågan är dock hur stor skillnaden blir i slutändan med kamerorna vid normalt användande, D80 är ändå nästan 2500kr dyrare än 400D. Men är D80 märkbart bättre så är den kanske värd den extra slanten. Man kan ju annars ta mellanskillnaden och köpa ett bättre objektiv till 400D.
Jag har tidigare använt Nikon men tycker inte om deras sökare. 400D är inte helt fel men min 30D är underbar. Den är skön att hålla i och allt annat är också canon. Köp inte 400D innan du haft den i din hand. Den är liten tom i mina händer.
Tack för era synpunkter. Canon släpper ju nu ett kit med 400D + 18-55 + 55-200 MM + BATTERIGREPP för strax över 10 000kr vilket verkar intressant. Frågan är iofs. hur bra dessa objektiv är, kanske bättre att köpa kamerahus sen ett hyffsat F2.8 objektiv istället.
Jag är rätt ny på detta och ska precis köpa mig min första systemkamera så det är mycket som är nytt. Jag har tänkt lägga lite pengar allt eftersom sedan på fler objektiv.
Frågan kvarstår, ska jag köpa en D80 eller en 400D, tänkte jag ska besöka någon fotoaffär imorgon efter jobbet och känna lite på kamerorna, dock är det svårt att bilda sig en uppfattning om man inte kan få testa kamerorna "ute på fältet".
Tack för era synpunkter. Canon släpper ju nu ett kit med 400D + 18-55 + 55-200 MM + BATTERIGREPP för strax över 10 000kr vilket verkar intressant. Frågan är iofs. hur bra dessa objektiv är, kanske bättre att köpa kamerahus sen ett hyffsat F2.8 objektiv istället.
Jag är rätt ny på detta och ska precis köpa mig min första systemkamera så det är mycket som är nytt. Jag har tänkt lägga lite pengar allt eftersom sedan på fler objektiv.
Frågan kvarstår, ska jag köpa en D80 eller en 400D, tänkte jag ska besöka någon fotoaffär imorgon efter jobbet och känna lite på kamerorna, dock är det svårt att bilda sig en uppfattning om man inte kan få testa kamerorna "ute på fältet".
18-55mm är enligt min mening skräp. Det är så enormt mycket roligare att plåta med 17-85mm. Det förstnämnda har inte USM och inte IS. Det 'känns' billigare. Läs mer på
www.fredmirande.com
www.digitalreview
www.stevesdigital.com
Köp inte utan att ha kännt på kamerorna. Tycker du inte om kameran så kommer du inte att ta så många foton eller så blir de inte bra. Så är det för mig. Det är inte så väldigt mycket pengar men det är en investering och blir det inte bra så blir du inte glad.
Nikon brusar väl mer på höga iso. Eller gäller det bara d200 vs. 30d?
Hellre 2.8 och nedåt än stort brännviddsomfång.
Först så tycker jag inte att man jämföra sökaren på en 400 och en d80, den skillnad som finns får du som köpare själv uppleva genom att jämföra. Det andra är att kamerans interna brusreducering är snäppet bättre i d80 jämfört med tidigare kameror från Nikon. Vilket betyder att bruset och detaljnivå på höga iso är nästan i paritet med Canon. Du ser troligen ingen skillnad på en 30 x 40 cm kopia vad det gäller brus och detaljer
Hur rawfilerna ser ut från de båda i brus och detaljåtergivning från höga iso har jag ännu inte hunnit att testa.
Phil Askey på www.dpreview.com har testat Canon 400.
Mikael
Det finns ett jämförande test i senaste numret av tidningen Foto - Ute nu!
Resultatet i korthet: Hugget som stucket i bildkvalité, handhavande och funktioner tar Nikon hem (marginellt), pris och smidighet tar Canon hem.
Tips: Känn på grejerna, jämför sökare.
Har du tillgång till äldre objektiv av något av fabrikaten kan ju det vara något att beakta.
Själv har jag Nikon D80 och är nöjd, särskilt med sökaren och "känslan".
Men det är ju jag det.