Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD-Rom drivrutin(er) till OS 7.1 (extern scsi)?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om man behöver någon drivrutin (var hittar jag isf en sådan) för att få en extern scsi-cdrom att funka i Mac OS 7.1 :eek: ???

Den har funkat tidigare, men kom inte upp som min externa scsi-disk gjorde på skrivbordet !!!

  • Medlem
  • 2006-09-22 21:00

Du måste ha Apples CD-tillägg liggandes i tilläggsmappen för att kunna använda en CD (lägg i och starta om). Eventuellt behöver du nåt mer om det är annat fabrikat än Apples egna CD-spelare och isf är CD/DVD-Speedtools ett möjligt alternativ.

http://www.speedtools.com/DC9.shtml

Du måste kanske ha en tidigare version än den demoversion jag länkat till och då heter den väl bara CD Speedtools eller nåt liknande.

Om det inte är en läsare från Apple så behöver du som sagt troligen speciella drivrutiner. Om det är av märket Apple så behövs Apples CD-drivrutin och de är inte alltför beroende av systemversion så om du får tag på drivrutinen för en annan systemversion så fungerar den troligen även i 7.1.

Nej, nu har jag ju inga drivrutiner, och det råkar vara en philips !!!

Inga gratis-alternativ :eek: ???

  • Medlem
  • 2006-09-23 16:00

Nja, en av fördelarna med SCSI är att de maskin-specifika drivrutinerna sitter i själva apparaten; normalt sätt kommunicerar datorn på samma sätt med alla SCSI-CD-spelare. Som sagt behöver du CD-tillägget samt eventuellt andra tillägg om cd-skivan inte är i HFS-format (PCs etc använder ISO9660.

Det finns säkert undantag, men min externa CD-R fungerar utan specifika drivrutiner.

Ja, jag vill ju kunna använda "windows-skivor" iaf !!!

Ingen som kan lista filer att ladda ner för att få det att funka :"> !?

Nej just det, jag glömde att jag inte har pc-exchange, så jag kan inte få över filer :(!!!

Jo, det kan jag ju, jag har ju SoftAT (gammal peze-emulator) !!!

Jag har tankat Apple CD-Rom 5.4, men vad behöver jag mer för att kunna läsa "windows cd's"???

Ok, jag tankade följande filer:
Apple_CD-Rom_5.4.img.bin
JolietVolumeAccessFree.sit.bin
UDF_ISO_Joliet_Enabler.sit.bin

Jag hade megaproblem med dessa filer ju, jag har massor av uppackningsprog på macen, men INGET klarade img-fil (Apple CD-Rom), och UDF_ISO_Joliet_Enabler.sit.bin kändes inte ens igen som en macbinary-fil (inga problem med de andra ju)!!!

Endast JolietVolumeAccessFree.sit.bin fick jag upp korrekt, men vad ska jag då med den till om de andra inte funkar !?

Nepp... Nu skiter jag snart i det !!!

Macj****n kan ju läsa sit-filer packade i t.ex. hqx från en peze, men inte "fristående" sit-filer!!!
Och att det ska vara så jäkla svårt att få en cd-rom att funka!!!

HUR för jag över "större" filer från min linux-peze till macen (jag fattar inte linux så det behöver ni inte förklara)???

SKIIITDATORER !!!

Ursprungligen av martinalexander:

Nepp... Nu skiter jag snart i det !!!

Macj****n kan ju läsa sit-filer packade i t.ex. hqx från en peze, men inte "fristående" sit-filer!!!

Det kan den visst. Problemet är att vissa skräpprogram på PCn (vet inte exakt vilka, men det finns i alla fall något E-postprogram som gör så fel) anser att de ska packa upp sit-filerna åt en, så de packar upp, kastar bort resursgrenen (där en massa vital information finns!) och kvar har du någonting oanvändbart. :">

  • Medlem
  • 2006-09-24 17:21

,img ska monteras av DiscCopy/Skivavbildning eller vad det hette förr, ska finnas med vid MacOS-installation.

.sit öppnas av Stuffit/Aladdin Expander

UDF-historian är nog inte rätt, har för mig att tillägget för PC-CDROM heter ISO9660-någonting.

Hrm, via FTP kanske.

tja, sit gick inte att packa upp i stuffit expander, stuffit deluxe eller stuffit lite såvida den inte var "vidare packad" som t.ex. hqx !!!

Jaha, där ser man! Men lite "offtopic här", är det stor skillnad mellan OS 7.1 och OS 7.5???

Är 7.5 enklare att använda? Där tillkommer ju t.ex. pc-exchange!!!

  • Medlem
  • 2006-09-25 22:01

Vad är det för dator? 8.1 eller 8.6 är klart att föredra om datorn orkar med.

Nix, det är en powerbook duo 270c, så den klarar inte mer än 7.6.1... Dessutom är den gammal som gatan !!!

Går inte, det närmaste jag kommer internet och cd-rom är pezen som jag skriver detta med, och en Amiga 1200 med ett fläskigt 68060 turbokort, klockat till 80mhz !!!

NU har jag transmac v. 6.1, så nu behöver jag bara 2 pkt disketter !!!

1
Bevaka tråden