Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska objektivet "sitta löst" på Olympus sp 510?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag tittade på Olympus sp 510 föra veckan hos Siba. Verkar vara en fin kamera. Men objektivet var en aning löst på det exemplaret jag fick se. När jag frågade försäljaren om det skulle vara så, sa han "antagligen". Märkligt svar.
Är det någon som har kollat in kameran och vet lite mer om den. Funderar på om det kan ha något med bildstabilisering att göra, eller om jag bara fick ett dåligt exemplar i handen.

Tacksam för alla svar.

/Grosse

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 10:01

Tjaba!!

Menar du med "sitta löst" att det klappar lite upp och ner, typ någon 1mm inte mycket mer, om man rör vid objektivet? Om det är det du menar så skall det vara så, om inte skulle objektivet kunna skärva ihop vid för stora temperatur skillnader.

/Joakim

Tack för svaret. Jag vet inte hur mycket den glappar. Får sticka dit igen och kolla.

/Grosse

Har kollat i en annan affär angående glappet. Fick svaret att i stort sett alla kameror med långt tele är på detta viset. Tyvärr visste han inte varför. Är det någon som känner till orsaken kan ni väl höra av er.
Köpte en
/Grosse

Ursprungligen av Grosse:

Har kollat i en annan affär angående glappet. Fick svaret att i stort sett alla kameror med långt tele är på detta viset. Tyvärr visste han inte varför. Är det någon som känner till orsaken kan ni väl höra av er.
Köpte en
/Grosse

Enda jag kan tänka mig är en taskig låsmekanism eller att objektivets tyngd gör att det blir ett glapp. Har ingen digitalkamera att jämföra med men på min analoga Nikon 601 låses objektiven fast med ett tydligt och ljudligt *klick*. Så länge objektivet inte släpper in ljus från fästet så borde det inte innebära några problem.

Köpa Olympus på Siba? Ja, skräp som skräp antar jag, jag undviker båda. Skulle jag köpa superzoomare idag skulle det antingen bli en Panasonic eller en liten Ricoh R5, men superzoom är egentligen bara kul på djurparken, övervärdera det inte. Olympus har jag i alla fall köpt en gång för mycket. Ja, och på min "fladdrar" objektivet också.

1
Bevaka tråden