Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verax fläktar till mdd

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2006-09-27 17:39

Någon som har beställt Verax processorfläktar till MDD nyligen?
Vill veta hur fort ni fått leverans och vad det har kostat.
Samt om ni beställt direkt från verax.de.

Macoteket sålde tidigare kolla med dem
http://www.pcsilent.de/en_group_quiet_apple_g4.asp
har ett ganska billigt kit, de dyraste verkar dumt att lägga ner på så gamla datorer om man inte investerat mycket i dem

Verax är dyrt, och lite halvsunktigt.
Jag meckade till min MDD för under 1000 kronor, och det blev bättre än verax. Slå det.

http://my.mac.se/marcus/mdd

• Medlem
  • Värnamo
  • 2006-10-06 04:04
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Verax är dyrt, och lite halvsunktigt.
Jag meckade till min MDD för under 1000 kronor, och det blev bättre än verax. Slå det.

http://my.mac.se/marcus/mdd

Jag faktist lustläst din moddsida och hittade massa matnyttigt.
Det jag har problem med är att hitta en bra 120 mm fläkt som funkar.
Papst har tysta fläktar med luftflödet tycker jag är lite i det minsta laget.
Några tips?

Kan nämnas att jag har 2 st mdd att göra iordning . Den ena kommer att få veraxfläktar till processorn och PSUn kommer få 2 st titan 60 mm fläktar.

Ursprungligen av pepsi:

Jag faktist lustläst din moddsida och hittade massa matnyttigt.
Det jag har problem med är att hitta en bra 120 mm fläkt som funkar.
Papst har tysta fläktar med luftflödet tycker jag är lite i det minsta laget.
Några tips?

Kan nämnas att jag har 2 st mdd att göra iordning . Den ena kommer att få veraxfläktar till processorn och PSUn kommer få 2 st titan 60 mm fläktar.

Varför inte ta en Enermax, som jag? De är lite ovanliga, men Elfa har den.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5575.htm

• Medlem
  • Värnamo
  • 2006-10-06 16:04

Varför inte ta en Enermax, som jag? De är lite ovanliga, men Elfa har den.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5575.htm

Oki. men det finns tydligen 2 olika Emermax, den du länkat till hemsida hiter UC-12FAB-B och den på elfa är UC-12FAB Ljudnivå (dBa): 22-39.
UC-12FAB-B har en Ljudnivå på (dBa): 22-39
UC-12FAB har en Ljudnivå på (dBa): 35-45

Så är du säker på att elfa fläkten är samma som du har?
För är den det så lär jag beställta 2 st sådana.

Ursprungligen av pepsi:

Oki. men det finns tydligen 2 olika Emermax, den du länkat till hemsida hiter UC-12FAB-B och den på elfa är UC-12FAB Ljudnivå (dBa): 22-39.
UC-12FAB-B har en Ljudnivå på (dBa): 22-39
UC-12FAB har en Ljudnivå på (dBa): 35-45

Så är du säker på att elfa fläkten är samma som du har?
För är den det så lär jag beställta 2 st sådana.

Hm, jag har inte tänkt på det tidigare. Jag trodde min fläkt gav 137 cfm, men jag googlade lite, och det verkar som om den faktiskt bara ger 95 cfm. Ljudnivån 22-39 dBa verkar vara rätt, så Elfas fläkt är nog faktiskt en starkare, och mer högljudd.

Jag är inte säker på om detta är ett problem. Fläkten är ju variabel i styrka genom en potentiometer på sladden, plus att du ställer in i en Kernel extension i OS X hur mycket ström den ska få. Om du ställer ner fläktstyrkan en bit, tror jag att du får samma resultat som jag. Min fläkt är ställt på maximal styrka på sladden, och jag tweakade ner Kexten 8°C för att brassa på fläkten ännu mer.
Säg att du skruvar ner potentiometern en tredjedel, och skippar kexttweaken. Då blir det nog lagom fläktstyrka och oljud.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2006-10-08 03:02

Hm, jag har inte tänkt på det tidigare. Jag trodde min fläkt gav 137 cfm, men jag googlade lite, och det verkar som om den faktiskt bara ger 95 cfm. Ljudnivån 22-39 dBa verkar vara rätt, så Elfas fläkt är nog faktiskt en starkare, och mer högljudd.

Jag är inte säker på om detta är ett problem. Fläkten är ju variabel i styrka genom en potentiometer på sladden, plus att du ställer in i en Kernel extension i OS X hur mycket ström den ska få. Om du ställer ner fläktstyrkan en bit, tror jag att du får samma resultat som jag. Min fläkt är ställt på maximal styrka på sladden, och jag tweakade ner Kexten 8°C för att brassa på fläkten ännu mer.
Säg att du skruvar ner potentiometern en tredjedel, och skippar kexttweaken. Då blir det nog lagom fläktstyrka och oljud.

Man får la beställa en och testa.
Ska ändå bestalla lite grejer där ifrån till mitt server projekt.

Ursprungligen av pepsi:

Man får la beställa en och testa.
Ska ändå bestalla lite grejer där ifrån till mitt server projekt.

Oki, berätta gärna hur det gick, efteråt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-06 08:26

VI har byggt om ett antal G4:or med fläkt-kitet från Verax. Datorerna blir helt tysta och Verax komponenter är klockrena i detta fall. Lite dyrt kanske.

Ursprungligen av Wire:

VI har byggt om ett antal G4:or med fläkt-kitet från Verax. Datorerna blir helt tysta och Verax komponenter är klockrena i detta fall. Lite dyrt kanske.

Stämmer det inte att CPU-temperaturen går upp till omkring 60 med verax?

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-06 14:24

Stämmer det inte att CPU-temperaturen går upp till omkring 60 med verax?

Jag vet inte. Har inte brytt mig om vad den var innan och vad den är nu. Användarna är nöjda med en tyst dator. Den verkar inte ha tagit skada av en ev. temperaturhöjning.

Ursprungligen av Wire:

Jag vet inte. Har inte brytt mig om vad den var innan och vad den är nu. Användarna är nöjda med en tyst dator. Den verkar inte ha tagit skada av en ev. temperaturhöjning.

Hmm... det var nästan det enda jag brydde mig om när jag tystade ner min. Och min CPU blev faktiskt svalare; fick från 55 -> 52 grader, och det med mindre oljud.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-10-06 14:02

Just nu för mig, 61,4°C.

MDD 1GHz x 2, 2GB RAM, Radeon 9800. Veraxkittet för cpu.
(med radeon 9000 någon grad kallare)

Med standard-kylfläns och fläkt, 55-58°C

Ursprungligen av henil:

Just nu för mig, 61,4°C.

Jag hade aldrig kunnat vara lugn med den temperaturen.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-10-08 12:33

Det är upp till dig, dock tar inte processorn skada än på ett bra tag..

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-10-08 21:59

Tja, med tanke på att "Junction Operating Temperature (Max)" är 65° eller 105°C för MPC7555 (som sitter i MDD) där det är högst temp på de högre frekvenserna. Så jag är lugn än så länge.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2006-10-08 18:40

Bytte idag till Verax processorfläktar i en av MDD:na. Tempen efter 1 timmes photoshop ligger på 55.7 så jag får nog säga att det inte va illa. ljudet gick ner betydande.

Men jag har ett par till att tysta och dessa vill jag inte lägga 1500:- på.

Kan lägga till att det är MDD 867mhz mp som jag har bytt till Verax i.

Senast redigerat 2006-10-08 22:35
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2006-10-09 21:49

Efter att frun suttit och grejat med datorn i stort sätt hela dagen så kan jag säga att byttet gick bra. Tempen på cpu gick upp till 57.6 gr som mest och nätagg:et gick upp till 43.2 efter att jag sänkt fläktarna lite till ( va ett litet vinande kvar). Jag sätte även in en pci fläkt som är volt moddad till 7 v.

1
Bevaka tråden