Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på symbol för "uppdatering"?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-29 11:53

Jag ska lägga en mapp i dockan för en massa användare. Den mappen ska innehålla små automatorskript som uppdaterar olika filer (hämtar på server och ersätter befintlig) på datorn.
Jag vill dock att den mappen ska synas ordentligt. Hur skulle man kunna signalera att det handlar om uppdatering på ett sätt som är begripligt för folk utan intresse för datorer och med låg digital intuition?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 11:59

recycle loggan?

Något liknande iSync-loggan med de "roterande pilarna". Liknande finns också i Programuppdatering - och för all del också SyncCenter i Windows Vista. eller reloadknappen i Firefox.

  • Medlem
  • 2006-09-29 12:36

keep 'em comin'!

Vem blir inte glad när det kommer en uppdatering?

Ngt att spinna vidare på kanske:

Ursprungligen av brunoman:

Vem blir inte glad när det kommer en uppdatering?

Ngt att spinna vidare på kanske:

Fyndig.

En roterande pil (pilar) som folk har föreslagit här är utan tvekan det lämpligaste enligt mig. Kanske klämma in en liten server-symbol och en klientdator-symbol? Eller nåt annat som visar vad dom uppdateras och varifrån. Vissa människor är dummare än vad man tror Speciellt när det gäller datorer.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-29 15:22

typ kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 18:21

Jag vet inte om dina användare känner till vad systemikonerna representerar, men nåt med hårddisk-ikonen och nätverksikonen med likhetstecken mellan?

En kraftig nedåtpil = ladda ner

De flesta kan nog klara av begreppet ladda ner idag eller? TIll viss del hänger det väl ihop med vilken ikonstorlek de använder i Dock också.

Den här funkar med största uppförstoring ner till halv uppförstoring på min skärm (systeminställningar Dock). Ikonen ligger i zip-filen.

  • Medlem
  • 2006-09-29 22:56
Ursprungligen av Anders Täpp:

Den här funkar med största uppförstoring ner till halv uppförstoring på min skärm (systeminställningar Dock). Ikonen ligger i zip-filen.

Den var bäst hittills! Utan att ha kollat på filen undrar jag om man kan ändra texten i ikonen? Hur är den gjord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 19:34

Som filurens symbol, men spegelvänd. U som i Uppdatering, pilen riktad uppåt, åt höger. Så här:

Det är en psd-fil och export via en ikon-plugin. Vad vill du det ska stå?

Här kommer en bättre version. Den har en liten skugga bakom texten som funkar bättre mot ljusa bakgrunder. Den har även bättre småikoner i form av enbart en grön pil (när man t ex tittar på filen/mappen i listform).

  • Medlem
  • 2006-09-30 13:19

Det var fasen vad du jobbar... Jag tackar ödmjukast för ditt arbete. Jag vet inte än vad det ska stå, men det som ska uppdateras är bland annat InDesign-bibliotek, -script, -kortkommandouppsättningar mm.

Vad är det för plugg du använder?

Pluggen heter något så finurligt som Export Icon Plugin. Man kan exportera 15 ggr i demoläget. Finlir i ikonens små storlekar (se ovan) gör man medIconographer.

Ska det kanske stå så här?

  • Medlem
  • 2006-09-30 14:04

Mja, kanske bättre med

Uppdatera
InDesign

eller

Nytt
till InDesign

eftersom det inte är riktigt klart exakt vad som ska uppdateras och att detta kan förändras efter hand. För användarna är det inte viktigt exakt vad det är som uppdateras redan i ikonen. Mappen leder vidare till olika skript kallade "Bibliotek", "Skript" etc.

Du kan väl ta filen och mecka vidare... Det ligger med några bakgrundslager man kan aktivera när man testar. Dessa lager ska vara gömda när man exporterar så man får med transparensen. Typsnittet är Myriad Bold Condensed. Det funkar väl med det mesta men en kondenserad stil kan vara en fördel om det är ett långt ord.

1
Bevaka tråden