Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Super 8 film till Beta, DV eller VHS

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-03 12:03

jag har två rullar Super 8 film som jag skulle vilja ha överfört till Beta, DV eller VHS. Någon som vet var jag vänder mig?

Dels tänkte jag ta ut filmen till band, dels ett par stillbilder till foto eller digital fil (om möjligt).

[ 03. mars 2003, 12:46: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-03 13:08

Expert, Fridhemsplani Stockholm helt säkert. Och kanske nästan vilken fotoaffär om helst. Jag lämnade in ett par super 8 filmer för överföring till mini DV, med hyggligt resultat. Kostar ett par hundralappar per rulle.

[ 03. mars 2003, 13:08: Meddelandet ändrat av: Axel von Matern ]

För tusen kronor kan du på Expert (typ) köpa en konverterare som du spelar upp din S8 film i och sedan med en DV kamera filmar av (ungefär som i ett litet fönster).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-03 13:34

Spela upp-konverterare? Fungerar de bra? Hur blir kvalitén? Är det omständigt att göra? Vi har ju en 3-chips Sony DV-kamera här som borde lämpa sig för jobbet rel. väl om man nu ska "fota" något.

Kanske är mer intressant i så fall, det verkar gå på 500-800 kr för det jag ska göra ändå...

• Medlem
  • 2003-03-10 11:04

Filma av duken. Det funkar mycket bra och det är samma princip som butikerna använder. Använd autobländare och manuell vitbalansering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-10 13:45

Fillm av duken - ha! Det hade jag inte tänkt på Måste prövas.

1
Bevaka tråden