Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CMS för befintlig HTML/CSS webbplats?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar om någon har tips eller ett enkelt svar på om det finns något bra CMS att applicera på en befintlig webbplats i nuläget baserad helt på html/css?

Skulle behöva sprida enkel administration (lite ny text osv) på fler personer och blev tipsad om att kolla upp Joomla och Mambo men väl där verkar allt krut ligga på att skapa helt nya webbplatser från 'färdiga' templates.

Tacksam för synpunkter och tips!

Absolut Pmachine's ExpressionEngine. Mycket kraftfull och du bestämmer helt designen med dina stilmallar.
http://pmachine.com
Dom har en gratisvariant också som heter ExpressionEngine Core som du kan börja test å känna dig för hur systemet funkar. Lite inlärningströskel finns förstås men när väl poletten trillat ner hänförs man av styrkan och flexibiliteten. Titta gärna på video-tutorialerna under supportavdelningen....
http://pmachine.com/tutorials/

Tack David, har tittat som hastigast och visst ser det lovande ut på många sätt, mer avancerat än jag behöver idag men det behöver ju inte nödvändigtvis vara någon nackdel.

En fråga dock: Går det är koppla mer än ett admin-konto till samma webbplats? Det är nämligen en av de viktigaste aspekterna på hela CMS-frågan och jag tycker mig inte hitta detta någonstans. Hoppas jag har fel.

Fler förslag någon? Eller fler tankar om Expression Engine?

Ursprungligen av Johan Andersson:

Tack David, har tittat som hastigast och visst ser det lovande ut på många sätt, mer avancerat än jag behöver idag men det behöver ju inte nödvändigtvis vara någon nackdel.

EE är en ulv i fårakläder. Du kan i början installera och köra det som vore det en enkel blog utan att bry dig om allt det avancerade. När du känner dig mogen kan du börja designa och tweaka din installation på många olika sätt. Du kan tex rymma flera 'bloggar' i en. Du kan köpa till en forum-modul så har du ett kraftfullt forum med gemensamt login och medlemshantering med bloggen som inte står V-bulletin långt efter. Nästa stora modul som är på gång är en e-handels modul som verkar mycket lovande.

Citat:

En fråga dock: Går det är koppla mer än ett admin-konto till samma webbplats? Det är nämligen en av de viktigaste aspekterna på hela CMS-frågan och jag tycker mig inte hitta detta någonstans. Hoppas jag har fel.

Ja dina besökar kan ju teckna medlemskonto på din blogg. Dessa medlemmar kan delas in i hur många olika medlemskategorier som helst. Dessa medlemskategorier kan du sedan till dela hur avancerad 'permissions' som helst. Du kan också ge dom begränsade 'permissions' så att en del bara kan posta inlägg i någon av de extra-bloggarna som du bäddad in i din huvudblogg etc. Det är nu EE snarare får kallas för vad det verkligen är: ett CMS snarare än en blogg

Citat:

Fler förslag någon? Eller fler tankar om Expression Engine?

Mängder! Kolla i Pmachines medlems-forum:
http://www.pmachine.com/forums/
Där kan du dels ställa frågor om EE inför ett köp eller se hur supporten funkar. Det forumet är nämligen Pmachines support-kanal. Dom svarar mycket snabbt när man har frågor. Och så kan du få en känsla för hur pass rejäl forum-modulen är.
Jag har för mig att 99mac's framsida förr byggde på föregångaren till EE. Pmachine hette den lösningen.
Jo, det glömde jag. Dom har utvecklat en wiki-modul också som ingår i köpe-versionen och en galleri-modul också.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-30 07:26

OpenCms är ett open-source baserat CMS-system. Gratis men kraftfullt, och inte alls så besvärligt att administrera. Man kan ha hur många admin och användare med specifika befogenheter man vill.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-30 11:18

Jag har hört mycket positivt om Website Baker: http://www.websitebaker.org/2/home/ Jag har dock inte testat det själv ännu.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-30 11:38
Ursprungligen av Johan Andersson:

Undrar om någon har tips eller ett enkelt svar på om det finns något bra CMS att applicera på en befintlig webbplats i nuläget baserad helt på html/css?

Skulle behöva sprida enkel administration (lite ny text osv) på fler personer och blev tipsad om att kolla upp Joomla och Mambo men väl där verkar allt krut ligga på att skapa helt nya webbplatser från 'färdiga' templates.

Tacksam för synpunkter och tips!

Generellt svar:

Såvitt jag vet så är varje CMS-system s.k. "stand-alone", dvs dom är inte direkt gjorda för att integreras i en existerande webbplats alls. Men givetvis går det att ordna, lite beroende på vad du menar och väldigt beroende på hur duktig och motiverad du är eftersom det kan vara ganska knepigt och ta lång tid. Det knepigaste tror jag blir att ordna navigeringen, dvs att menyn på alla sidor inkluderar BÅDE statiska sidor i den existerande platsen och de dynamiska sidorna i CMSen.

Självklart beror det också på hur den existerande webbplatsen ser ut, dess innehåll, och andra saker som att t.ex. servern stöder php och har MySQL.

Men om det är vanliga, statiska sidor du har, och kanske ett kontaktformulär som enda interaktiva enhet, så kan du enkelt skapa nya sidor i CMSen och helt enkelt kopiera in innehållet från den existerande webbplatsen. Då får du också in dom i menyerna på ett sätt som CMSe, "tänkt sej".

Kontaktformulär finns det ju i varenda CMS (?) så det ska bara vara att konfigurera.

1
Bevaka tråden