Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När Disk Utility går bet...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-30 21:14

...vad gör man då?
Har en iMac G4 17" 1,25 GHz.
Varje gång jag kör en uppgradering får jag kernelpanic (skärmen fylls av svarta remsor med vit text) efter jag startar om. Eller så startar den inte alls. Går oftast att fixa med Disk Utility och sedan fungerar maskinen utan problem igen.
Efter senaste säkerhetsuppdateringen (den som kom innan 10.4.8) så gick inte alla fel att reparera i Disk Utility. Dock fungerar maskinen OK än så länge...

Invalid leaf record count.
Should be 3 (798).
Volume Macintosh HD needs repair.
Volume was repaired successfully.
1 volume could not be repaired.

Dessutom så går det inte att reparera behörigheter. Om jag testar att köra den så får jag följande ruta:

Disk Utility has lost connection with the Disc Management Tool. Cannot continue...

Förslag? Hade varit skönt om allt hade varit 100% :-).

starta från cd och reparera?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-01 00:04

Jo det är ju det jag har gjort med resultatet jag beskrev ovan...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-01 00:27

Skulle jag råka ut för nått sånt så är det nog dags för
1) Back-up
2) Sedan prova med DiskWarrior (det är klart, man skulle kunna testa med DW först)
3) Och slutligen förmodligen skaffa en ny disk
Men det är jag. Lite lätt paranoid när det gäller datorer.

"Being paranoid doesn't mean they are not out to get you."

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-01 11:52

Problemen kvarstår efter DW har fått bygga om. Dessutom rapporterar den inga fel.
Glömde säga innan att när jag startar upp och skärmen blir ljusgrå med ett grått äpple så ersätts äpplet av en kvadrat med "TV-brus". Sedan när skärmen övergår till blått ser allt normalt ut igen. "VHS-brus" kanske man ska kalla det eftersom det har färginslag. Spelar förmodligen ingen roll. Det är dock inte en rörlig bild. Säger detta någon något? Ligger felet kanske inte på hårddisken utan i ngt slags BIOS?

1
Bevaka tråden