Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lågbrusiga Fuji - kuslig skillnad

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har aldrig fastnat för Fuji, de har mest irriterat mig med konstiga upplösningsomräkningar som jag genomskådat, men nu är det ju så man funderar:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

Den där kameran gör så bra bilder i ISO 800, och så stänkande mycket bättre än Ixus 800! Det är ren utklassning. Att döma av de där bilderna kan man ha Fujin på ISO 800 så fort det är lite klent med ljus. Och snabbt avtryck hade den också, en av mina käpphästar.

Med den känsligheten kan man slå av blixten i ganska klent ljus. Finns det något som är fel med F30? Finns det andra modeller i den här klassen?

F10 och F11 är bra, men klumpiga.

Jag kollade brusjämförelser med F30 och lite andra kameror på Digit.no, där man kan ställa upp dem sida vid sida. Jag har tidigare jämfört en Ricoh R1 med en Canon, och då var Ricohn ett helt steg bättre, ISO 400 hade samma brusnivå som Canonens 200. (R1 har bara 4 Mp vilket bara det gör den ganska lågbrusig, efterföljarna är sämre pga högre upplösning.) Men mot Fujin är samma Ricoh två steg sämre! Det är en fullkomligt astronomisk skillnad! Så lågt brus ger ju samma praktiska effekt som extremt bra ljusstyrka.

Svårt att argumentera mot en Fuji då.

Ja, de har verkligen lyckats med att få ned bruset. )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-08 15:01

Jag har en Fuji F11, föregångaren till F30. Enda negativa jag kan komma på med den är att menyerna är lite knöliga, att den är lite för tjock för att ha i fickan och att det behövs en extra adapter med strömförsörjning för att skicka över bilder till datorn.
Annars är det en toppenkamera, och när det gäller det brus kommer inga andra kontaktkameror ens i närheten.

Ursprungligen av C-mon:

Jag har en Fuji F11, föregångaren till F30. Enda negativa jag kan komma på med den är att menyerna är lite knöliga, att den är lite för tjock för att ha i fickan och att det behövs en extra adapter med strömförsörjning för att skicka över bilder till datorn.
Annars är det en toppenkamera, och när det gäller det brus kommer inga andra kontaktkameror ens i närheten.

Då har saker som tur är förändrats till det bättre: "Thankfully Fuji listened to its critics and got rid of the 'terminal adaptor' (also known as 'the vital bit you lose') and the F30 has a full complement of I/O ports on-camera. Hidden under a rubberized flap are a combined USB / video out socket and a DC port for the (supplied) mains adaptor."

och: "One of my biggest complaints about the F10 was the new menu system. Well, after using the F10 regularly for the last 15 months I can tell you that I was being kind when I described it as a little clunky and counter-intuitive; the user interface appears to have been designed by someone with either a very cruel sense of humor or a serious sadistic streak. The F30, thankfully, features an all-new menu system that - though still a little inelegant - is much, much easier to use and nowhere near as frustrating."

Hade själv en Finepix 40i innan jag tog steget till min D70 för två och ett halvt år sedan. Jag är fortfarande idag ganska imponerad över hur bra bilder som det trots allt gick att ta med den. Fuji-kameror kommer nog alltid ligga mig nära till hjärtat.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har aldrig fastnat för Fuji, de har mest irriterat mig med konstiga upplösningsomräkningar som jag genomskådat, men nu är det ju så man funderar:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

Ah, den länken känner jag igen...

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, den länken känner jag igen...

Ja, jag missade att du nämnde den, fast nog förtjänar lågt brus på ISO800 en egen tråd?

Jag kände på FujiF30 i butik härom dagen. Känsligheten är bra, men den kändes inte så kul att hålla i, och lite seg i avtrycket. Och så skulle det kännas som ett nedköp att vara låst vid LiIon. (Jag är bortskämd, jag kör ju med Ricoh.) Men den är i alla fall intressant, det vore häftigt att köra på ISO800 utan störande brus och kanske även ISO1600 med hyfsat resultat.

Apropå kameror som är speciella, här är en annan:

http://www.sigma-foto.de/cms/front_content.php?client=1&lang=1&parent=14&idcat=115&idart=242

Det är alltså en kompaktkamera med Foveon-sensor! Jag såg den nämnas som en konkurrent till Ricohs GRD, och det får man väl säga att den ser ut som. Tyvärr hittar jag inte mycket specar. Sigmans objektiv är så vitt jag kan förstå inte ljusstarkt, men å andra sidan skall den där sensorn ge bildkvalitet som de andra inte kommer i närheten av.

Häftigt att det fortfarande finns så här vassa kameror som vågar ta egna grepp och verkligen glänser. Sigma, Fuji, Ricoh, klart de tre märken jag ska hålla koll på för framtida köp. Alla trista Canon, Olympus och Nikon samt HP med magringsfunktion känns väääldigt långt borta.

Kan du nämna en kamera som är klart bättre? DigIt.no har bra sida-vid-sida-jämförelser där man kan kolla sånt ganska objektivt. Bra på gul, samma problem på rött som andra, säger de. Men alla kameror är väl ganska bra på färgåtergivningen numera? DigIt kritiserar F30 för dåligt makro, men annars gillar de den.

Jag har F30, men enbart för undervattensfoto. Jämfört med min kompis Canon (kompaktkameran som är snäppet över ixus) som jag lånade några dyk så föredrar jag helt klart F30 (mycket lägre brus, betydligt snabbare fokus, likvärdig i färg, bra makro, bättre blixt, minimalt shutter lag). Dessutom känns Fujis undervattenshus säkrare med sina två (!) o-ringar.

Kanske en nischapplikation, jag vet, men det är väl alltid någon som är intresserad.

Snabbt fokus har den absolut inte, inte i min värld. Det var en av de saker jag testade, jag tyckte den var seg. Men det beror på vad man jämför med, jämför man med Olympusen är den jättesnabb.

Nischapplikationer är alltid intressanta, de ger plats för roliga nischprodukter.

Tittar man på färgåtergivning så har jag tittat igenom kameror tidigare som har minst två oberoende mätningar med IMA-test. Det finns kameror som har bättre (neutralare färgåtergivning), bla Olympus SP350, några A-modeller av Canon, senaste inkarnationen av Casios modeller (förra modellerna var hemska, se jämförelse sida-vid-sida:

http://www.dpreview.com/reviews/casioz850/page9.asp

(Skillnad i prestanda mellan en Fuji F30 och Olympus SP-310 (enligt mätningarna på dpreview) är inte astromiska). Full-shutter-lag är 0.6 s för båda, 0.3 s för high-speed mode på Fujin (olys full-time AF ej testad). Har också testat F10 mot SP-350 - inte speciellt stor skillnad.)

Ursprungligen av Thomas_A:

Full-shutter-lag är 0.6 s för båda, 0.3 s för high-speed mode på Fujin (olys full-time AF ej testad). Har också testat F10 mot SP-350 - inte speciellt stor skillnad.)

"High speed mode" hade jag missat, 0.3 låter ju hyfsat. Det borde man kanske känna på. Finns det nån information om varför den är "high-speed"?

Olympus "full-time AF" var i alla fall komplett värdelöst förr, kameran fokuserade och fokuserade, och när man tryckte av gjorde den bara om hela proceduren, man vann absolut ingenting. De kan ju ha fixat det men det skulle jag inte förutsätta.

När det gäller att fota vid svagt ljus tycker jag att lågt brus är bra vid vissa tillfällen. Dock är det så i mitt tycke att ISO1600 inte är tillräckligt i många fall, utan att man måste upp till 3200 eller 6400 för att få tillräcklig snabb slutartid. Vid dessa ISO-tal ger ingen kompakt speciellt bra bilder utan man måste gå till en bra systemkamera.

Alternativet är att vid dessa tillfällen fota med blixt, vilket i mitt tycke ger bra bilder. Dock är kompakterna återigen dåliga då den inbyggda blixten är mer en leksak. Att inte fler kompakter har inbyggd blixtsko är mycket dåligt. En kraftigare blixt med vridbart huvud och plats för diffusorfilter ökar bildkvaliteten avsevärt speciellt om man nu fotar låga ISO-tal.

Blixt ger sällan bra bilder, tycker jag, framför allt inte med inbyggda blixtar. Det bli för rakt på. Fast det är oftast enda sättet att ta bilder i mörker speciellt med kompaktkameror (de som kan fokusera).

Med blixtsko kan man ju slänga blixten i vägg eller tak, det ger mer möjligheter. Men hur är det med slavblixt på kompakter, det löser väl problemet? Då kan man väl klara sig utan blixtsko?

Kan inte få bilderna från kameran till datorn, hjälp!!!

Jag har idag köpt en Fuji s6500fd kamera. Bra på många sätt men jag får inte över de få testbilder jag tagit idag till datorn. Jag har en iMac intel med system 10.4.9. Jag trodde jag skulle se kameran på skrivbordet när jag pluggade i usb-kabeln, men inte. I kameramanualen stod det att man måste installera Fujis program Finepix Viewer innan man överförde bilder. Men det funkade inte när jag gjort det heller. I manualen till Finepix Viewer stod att man skulle ändra usb settings om det var problem men jag kan inte hitta något om hur och var detta görs. Alla förslag tas tacksamt emot!

Ursprungligen av goranlin:

Jag har idag köpt en Fuji s6500fd kamera. Bra på många sätt men jag får inte över de få testbilder jag tagit idag till datorn. Jag har en iMac intel med system 10.4.9. Jag trodde jag skulle se kameran på skrivbordet när jag pluggade i usb-kabeln, men inte. I kameramanualen stod det att man måste installera Fujis program Finepix Viewer innan man överförde bilder. Men det funkade inte när jag gjort det heller. I manualen till Finepix Viewer stod att man skulle ändra usb settings om det var problem men jag kan inte hitta något om hur och var detta görs. Alla förslag tas tacksamt emot!

Slår du igång kameran efer att du kopplat in det? Vissa kameror behöver man inte slå på men ofta måste man det. Sedan kan man köra med kortläsare, går oftast snabbare än via kabel från kameran.

Mike

Sedan jag startade tråden har jag slagit till på en F31fd. Jag vet att det finns ett par ännu nyare, men F31fd kostar bara runt 2000 och jag hittar inga tester på F50fd än.

Jag jämförde den med min gamla Ricoh (som är bra men har flera år på nacken) och lade upp resultatet här: http://www.hardmaccafe.com/viewtopic.php?t=7895

Jag köpte ett par F31fd på Webhallen för ett par veckor sedan. Medans de fortfarande går att få tag på. kostade 2100:- styck plus frakt, och så fick jag köpa till 1GB xD-minneskort på Kjell & co för 200:- styck. En kamera till mig och en till föräldrarna.

Har nu provat kameran under en vecka i Toscana och har lite blandade känslor inför resultatet. Fram till nu har jag använt Canon Ixus-kompakter - en S400 och en S750 (?). De har varit pålitligheten själv. Bra resultat överlag. Bra färger, exponering, skärpa och handhavande. Dock brusiga bilder över ISO200.

Med Fujin har jag kunnat ta jättefina bilder i svagt ljus. Mycket bättre resultat än med mina Canon. Men resultatet har varit mer varierande än med Canon-kamerorna. Vissa bilder har inte varit rätt fokuserade och andra har varit felexponerade. Dessutom är handhavandet knöligt. Och det är lätt att komma åt åt knappar av misstag. Canon är bättre på allt utom just när det handlar om fotografering i svagt ljus. Och om man som jag gillar att ta foton inomhus utan blixt så är detta en jätteviktig parameter.

Sammanfattningsvis ät jag nöjd med mitt köp och kan rekommendera kameran, trots tillkortakommandena. Det är ett år sedan F31fd kom men ännu verkar det inte finnas nåt alternativ i sikte om man vill ha en som funkar bra i dåligt ljus. 6,3 MP är fullt tillräckligt. Faktum är att jag inte har märkt nån direkt skillnad mellan mina två Canon, 4,0MP mot 7,1MP. Begränsningarna ligger snarare i de små objektiven.

Jo, en sak till. Jag har bara fotat med normalinställningen på jpg-komprimeringen. På Canon har det varit minimal skillnad mellan minsta och näst minsta komprimering, men på Fuji kan jag se vissa artifakter i bilderna. Så hädanefter ska jag använda minsta komprimering. Lite synd att upptäcka det i efterhand. Men jag vet iofs ännu inte om det blir så mycket bättre med minsta komprimering.

/mats

Jag håller med dig, Fujin ger fantastiska bilder när den gör rätt, men när den gör fel kan det bli rejält fel. Fokuseringsmissarna är irriterande, och inte ovanliga. Jag försöker experimentera mig fram till vilka inställningar som ger bäst odds.

På en spelning för en månad sedan fick jag jättefina bilder av de flesta medverkande, men en av dem ville fokusen bara inte ta på. Då drog jag upp Ricohn, som lyckades perfekt (fast med blixt). Så nu har jag en kamera som är suverän på att ta bilder i dåligt ljus utan blixt (Fuji) och en som är absolut världsbäst på att ta bilder i dåligt ljus med blixt så länge man är inom blixtens räckvidd (Ricoh). Men ingen är bäst på båda. Jag får nog köra med båda.

Igår hade jag möjlighet att jämföra Fujin med en Ixus 55. Det var total utklassning. På ISO 400 tar Ixusen skräpbilder, och högre går den inte. På ISO 1600 tar Fujin mycket bättre bilder än Ixusen på 400, och på ISO 800 är Fujins riktigt rena och fina! Men utklassningen dämpades en liten aning av att Ixusen gav kortare exponeringstid på ISO 400 än Fujin, så ISO 400 på Ixus verkar motsvara ISO 800 på Fuji. Men ändå, Fujin är minst två steg bättre, för Ixusen måste ner i högst ISO 200 innan den går att använda, ISO 400 är färgbrusigt skräp. (Tyvärr testade jag inte ISO 200 på Ixusen.)

När jag ändå håller på och jämför: Jag noterade också att Ixusen, som de flesta Ixusar, har sämsta möjliga grepp, det är som att hålla i en blöt tvål. Fujin har både en kant på framsidan och ett gummigrepp på baksidan, Ixusen har bara blank, slät metall. Båda har illa placerad blixt som man lätt sätter fingrar över. Däremot har Ixus en del finesser som de andra inte har. Speciellt gillar jag möjligheten att sänka kontrasten. Det kan rädda många bilder. Ixusen är också en aning mindre än Fujin, har bra indikering av fokuseringen och snabb och bra zoom/pan i bilderna.

Så nog om Ixus, det är ingen kamera för svagt ljus. Men Fujin kommer jag att använda mycket.

Lite sen kommentar men det är klart att Fujin har mindre brus än Ixus 800. Fujin har ju ungefär dubbelt så stor sensor som Ixusen och båda är väl 6M kameror så det säger sig självt.

Ursprungligen av petterf:

Lite sen kommentar men det är klart att Fujin har mindre brus än Ixus 800. Fujin har ju ungefär dubbelt så stor sensor som Ixusen och båda är väl 6M kameror så det säger sig självt.

1/2,5" mot 1/1,7", det är över 2x i skillnad i area ja. Så det är nog riktigt, men är inte skillnaden ändå lite större än det motiverar? Notera att äldre Ixusar (som 400) hade 1/1,8".

En annan sak, som är minst lika intressant, är att Fujin har snyggare brus också. Det är mindre färgbrus, det mesta är gråskalebrus. På ISO 1600 är det en hel del brus (undra på det) men det är inte så störande.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2007-11-04 22:16

Efter att ha läst här blev jag lite sugen på en ny F50fd och började kolla runt lite. Allt nytt blir tydligen inte bättre, den får rysligt dåliga resultat på just brus.

Ursprungligen av Mija:

Efter att ha läst här blev jag lite sugen på en ny F50fd och började kolla runt lite. Allt nytt blir tydligen inte bättre, den får rysligt dåliga resultat på just brus.

"Rysligt" till och med? Men jämfört med vad, med äldre Fuji eller andra?

Jag har sett samma försämring, men i mindre skala. Ricohs R1 var ganska lågbrusig, inte som F30/F31 men ungefär ett ISO-steg bättre än de andra. Men nyare modeller, med högre upplösning, sopade glatt undan försprånget! Varför? För att köparna vill ha megapixlar, inte lågt brus (och därmed bra bilder)! Det kan hända att Fuji sitter i samma räxsax.

• Medlem
  • 2007-11-07 11:53

Visst är det så att MP säljer. Fuji låg från början bra till med 6MP när många andra hade 4. Nu har de flesta runt 10MP, då känns kanske 6 för lite ... Att väldigt få gör större bilder än 10x15 eller t om lägger upp dem på Facebook och Flickr spelar ingen roll verkar det som.

Hur som helst är F40 en bra kamera, så den kan vara värd att kolla in.

Efter ett par månader med F31fd så börjar jag genomskåda den... och det är inte på alla punkter så kul som det först verkade.

Lågbrusig? Jo, eller njae... Visst är det kul att köra på ISO800 som normalläge, men kameran avslöjar sig obarmhärtigt om jag, min vana trogen, drar ner exponeringsjusteringen lite (t.ex. för att det finns en del små ljusa objekt i bilden). De mörka delarna av bilden blir fullkomligt blaskiga, utsuddade, medelvärdesbildade så att det inte är ett dugg detalj kvar! Från kanonbra är man plötsligt nere på riktigt, riktigt dåligt. Det jag trodde var problem med att forusera (vilket den också har en del) är en brusreducering som varierar med ljusstyrkan, och är ganska hemsk i mörka delar.

Som sagt tidigare så ser den ut att ha ett brus som är tre hela steg bättre än t.ex. Canon. Det är så fantastiskt att det verkar omöjligt, det är för bra för att vara sant. Sensorn är visserligen större, men inte så mycket. Och det som verkar för bra att vara sant... det är oftast inte sant.

Först förlorar den ett av de tre stegen när man gör ett test sida vid sida. Om man struntar i ISO-talet och i stället ser till att exponeringstiden blir samma, då skiljer det plötsligt bara två steg! Det var ett mindre. Två steg är också bra, men minst ett av dessa steg, om inte båda, kommer från den hårdhänta brusreduceringen.

Bluff, bluff, bluff, det var hela underverket, en kamera som gör en del snygga saker i auto men som flippar ur allvarligt när man börjar tänka själv och lika lätt tar värdelösa bilder. Kvar är en kamera som tar bra bilder i bra ljus (överraskning...) och är jobbig att fotografera med i dåligt ljus... Mina tankar börjar än en gång röra sig mot DSLR.

Nåja, jag ska inte överdriva, för den är rätt bra för scenfoton, där artisterna är ljusa och bakgrunden mörk och ointressant och ur fokus. Då funkar ju dess gissningar.

1
Bevaka tråden