Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt logik kort Rev B(MB 2ghz) och Core duo temp 19C

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-02 12:41

Hej,
Sitter hemma och tittar på min dator och undrar varför coreduotemp hävdar att datorn är 19 c varm.. (man kan känna på datorn att den defenitivt inte är 19 grader).
Har någon annan fått sitt lokigkort utbytt och använt core duo temp, vilka temperaturer kan ni utläsa.
Apple support säger att det antagligen är fel på programvaran som utläser temperaturen fel.
Eftersom att det inte är ett apple program så kan dom inte lita på programet. (helt oväntat att dom skulle säga så..)

HJÄLP!!!

Jag vet inte vilken typ av temperatur avläsning som intel/apple använder sig av i din dator. Tex kan man använda sensorer direkt på kislet (on-die) och det visar de snabbaste temp variationerna men det det kan slå en massa grader. Tex vissa G4 mätte on-die tror jag hade en noggranhet av +-12°C.
Sedan kan man mäta på utsidan av processorn eller i dess närhet, vilket man gjorde på de snabbare G4'orna. Då finns det sensorer med klart bättre säkerhet men att mäta på utsidan ger en fördröjning av svängningarna och visar inte kärnans temperatur. Det kan skilja ganska mycket, för vissa processorer över 20 grader.

Kanske vet någon annan hur din datorns sensorer mäter eller sitter placerade.
För övrigt kan det ju vara så att sensorn/termiska dioden eller vad de nu använder visar lite väl mycket fel.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 11:32

Jag har exakt samma problem. Min Macbook visar två temperaturer. Antingen 21 eller 26 grader varmt. Jag hoppas det är programvaran som är fel och inte datorn. Någon mer som vet något?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-07 11:02

Kanske är det så enkelt att Core Duo Temp inte blivit uppdaterat för Rev B. kortet än?

http://macbricol.free.fr/coreduotemp/index.php?rub=faq

"CoreDuoTemp shows a tempearture inferior at 30 degrees Celsius, which is clearly wrong ?
Sorry, no solution is possible, it's a bug of Intel ! A restart can repair that failure."

1
Bevaka tråden