Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg kan inte användas, inte ens från startskivan

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 22:35

Försökte hjälpa en f.d. kollega med hennes PowerBook som jag tänkte uppdatera från 10.3.3 till 10.3.9 via Programuppdateraren. För säkerhets skull körde jag Skivverktyg först, men genomgången av reparera skivbehörigheter avbröts med ett felmeddelande att det var problem med programmet.

"Då kör jag väl från systemskivan" tänkte jag men tji fick jag. Även detta program avbröts med samma felmeddelande (dock då på engelska).

Någon som har någon idé varför inte Skivverktyg funkar, ens om det körs från uppstart via startskiva?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-02 23:19

Jag har samma problem.
http://www.99mac.se/mac-os-x/105091-naer-disk-utility-gar-bet.html
Har kört Disk Warrior utan resultat.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-03 13:08
Ursprungligen av Beleg:

DW hittar inga fel och bygger om utan att protestera. Det förändrar dock inget...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 23:24

Att reparera skivbehörigheter är något som man sällan behöver göra. Hur som helst vad får du för felmeddelande? Skulle hjälpa mycket att få reda på det.

Troligtvis så har du ett lite allvarligare problem på din hårddisks innehåll. Skriver lite eftersom Skivverktyg är ett otillräckligt program som i de flesta fall bara kan konstatera att du har ett problem som den inte klarar av. Alltså behöver du inte ha ett allvarligt fel, bara ett som Skivverktyg inte klarar av att ordna.

• Oregistrerad
  • 2006-10-02 23:53
Ursprungligen av acke:

Att reparera skivbehörigheter är något som man sällan behöver göra. Hur som helst vad får du för felmeddelande? Skulle hjälpa mycket att få reda på det.

"Disk Utility has lost connection with the Disc Management Tool", dvs i princip det fel som Beleg beskriver

Ursprungligen av acke:

Troligtvis så har du ett lite allvarligare problem på din hårddisks innehåll. Skriver lite eftersom Skivverktyg är ett otillräckligt program som i de flesta fall bara kan konstatera att du har ett problem som den inte klarar av. Alltså behöver du inte ha ett allvarligt fel, bara ett som Skivverktyg inte klarar av att ordna.

Kanske det är på detta sätt...

Men, om man inte har några som helst problem med disken, kan man då uppdatera OS utan problem, trots att Skivverktyg inte funkar...? (Vet inte om jag vågar ta detta steg, i synnerhet inte då det inte är min maskin.)

[Anledningen till att min f.d. kollega vill uppdatera är hennes internetbank kräver högre 10.3-version än 10.3.4.]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 00:17
Ursprungligen av uptown:

Men, om man inte har några som helst problem med disken, kan man då uppdatera OS utan problem, trots att Skivverktyg inte funkar...? (Vet inte om jag vågar ta detta steg, i synnerhet inte då det inte är min maskin.)

[Anledningen till att min f.d. kollega vill uppdatera är hennes internetbank kräver högre 10.3-version än 10.3.4.]

Alltid lurigt när det inte är ens egna saker. Jag har slutat att göra saker bara för att "vara snäll". Alltid då, och inte annars, som det går fel och man får sitta och fixa problem.

Jag skulle köra Diskwarrior först och kolla vad programmet säger. Beroende på vad DW säger så skulle jag sedan ta backup på hennes dator och sedan dra in det.

Låter väldigt försiktigt jag vet men jag har fått rensa upp efter folk som ska hjälpa sina kompisar och "fixa lite" och sett hur sura folk är när de har tappat alla bilderna på småbarnen ålder 1-10.

1
Bevaka tråden