Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När skall Apple fixa "flurry" i OS X?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 11:17

Det är ju näst intill pinsamt att Apple fortfarande inte fixat till den screen tearing som den annars briljanta skärmsläckaren "Flurry" lider av. Jag har letat efter en eventuell "bugfix" men hittar inget.. Vet ni?

Hur svårt skall det vara? Vart 5e sekund (oavsett mac) så skär bilden så otroligt störande.

Småpotatis kanske ni anser, men inte jag. Jag tycker om den, och vill ha en fungerande mindre buggig variant.

Tipsa mig gärna om andra bra skärmsläckare till min Mac. Mig veterligen är det bara Hotel Gadget och Flurry som är sköna.

titta här

Jag kör "Solarwinds" med förinställningen "Företagen" (fråga inte mig, jag vet inte varför den heter så ) och jag tycker den är sjukt snygg, mycket snyggare än flurry...

http://s.sudre.free.fr/Software/WBSoftware.html

Det finns några andra fina till på den sidan till exempel "Euphoria"

Mvh
"Gusten"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 11:42

Oavsett mac säger du? Jag har (på de macar jag stött på) inte märkt av något av det du beskriver. Har nu suttit en stund och tittat på min flurry och märker inte av någon screen tearing alls.

• Oregistrerad
  • 2006-10-03 12:25
Ursprungligen av vanilj:

Oavsett mac säger du? Jag har (på de macar jag stött på) inte märkt av något av det du beskriver. Har nu suttit en stund och tittat på min flurry och märker inte av någon screen tearing alls.

Ja oavsett mac säger jag.. Jag har innan haft Mac Mini, imac core duo, och är nu inne på min andra imac 20" core 2 duo (fick ny pga hårdvarufel)

Mina kompisars macar är likadana i flurry.. Även PC citys Mac Pro och MacBook (noterade)

Flurry är buggig och lider av screen tearing om man observerar den lite.

http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-230212.html

Vilken mac sitter du vid, om din nu mot förmodan fungerar smärtfritt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 23:16
Ursprungligen av governor:

Ja oavsett mac säger jag.. Jag har innan haft Mac Mini, imac core duo, och är nu inne på min andra imac 20" core 2 duo (fick ny pga hårdvarufel)

Mina kompisars macar är likadana i flurry.. Även PC citys Mac Pro och MacBook (noterade)

Flurry är buggig och lider av screen tearing om man observerar den lite.

http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-230212.html

Vilken mac sitter du vid, om din nu mot förmodan fungerar smärtfritt?

Jag sitter på en Powerbook 12" som jag nu kör på intern skärm. Ofta brukar jag ha den kopplad till en Philips 20" LCD (1680*1050), tidigare har jag kört den mot en Samsung 19" LCD samt en Samsung 17" LCD.
Om de nu inte är så som du säger att fenomenet uppträder var femte sekund, utan att det i själva verket sker betydligt mer sällan, så har jag dessvärre ingen koll på om den är "buggig". Jag själv (och de flesta jag känner) gör annat framför skärmen än att titta på skärmsläckaren...

Vill inte verka spydig, men det känns inte som att detta är ett så enormt problem. Du kan ju påpeka det för Apple, men jag hoppas att utvecklarna i Cupertino lägger mer energi på andra delar av Mac OS X än skärmsläckarna i första hand.

Hm, bara på grund av den här tråden satt jag och våldsstirrade in i skärmen på två iBooks, en gammal och en ny, och min Powerbook i ett bra tag. Inte en tillstymmelse till screen tearing eller andra artefakter, allting flyter helt perfekt.

(intresseklubben uppges förresten anteckna så blyertsen glöder! )

Och att dom kallar den "flurry"!?
[kast]by; snöby, regnby
Jag kan nästan inte sova på grund av namnet. Jag tycker dom borde kalla den nåt mycket coolare. Dåligt Apple.
Ironi. subst. ironi (e)n ironier
skenbart uttryck för uppskattning som i verkligheten innebär kritik eller hån

Det är inte så att det är TFT-skärmarna har dålig responstid och inte hänger med i hastigheten det ritas upp?

• Oregistrerad
  • 2006-10-03 12:30
Ursprungligen av tobiwan:

Det är inte så att det är TFT-skärmarna har dålig responstid och inte hänger med i hastigheten det ritas upp?

Absolut inte.. Det finns betydligt snabbare och mer krävande applikationer som inte screen tearar.. Exempel på dessa är electric sheep till os x (en annan skärmsläckare)

Jag kan även konstatera att min Mac Mini med en samsung skärm på 6 millisekunder var likadan.

• Medlem
  • 2006-10-03 12:48

På min Powerbook syns fenomenet, men långt ifrån var femte sekund. Max en gång i minuten, och bara på den interna skärmen. Jag tycker inte att det är särskilt störande. Om det hade varit min egen animation hade det kanske stört mig, men det är ju för fan en skärmsläckare.

Det är väl inte helt otroligt att du är en av få i hela världen som uppmärksammat detta som ett stort problem, så då undrar jag om du har rapporterat det? Om Apple inte är medvetna om det, så har de ju svårt att rätta till det.

Min inställning är "who cares?", fast det vet jag ju redan...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-03 13:10

På min Quad G5 med GeForce 7800 blir det lite screen-trashing, men extremt lite och "skum" sådan. Det går lixom i vågor uppåt.

Mycket märkligt för "by default" ska hela OSX köra dubbel buffered.

Trashingen i ex. World of Warcraft (där jag aktivit stänger av vertical sync) är mer "normal" och "korrekt sönderriven"

Namnet Flurry ser jag inget fel på alls. Vidare är detta en skärmsläckare Apple köpte upp av en shareware utvecklare för ett antal år sedan. Kanske det är gammal kod som spökar…

• Medlem
  • 2006-10-04 21:50

Har aldrig noterat några dylika effekter heller... Bara för protokollets skull.

G4/933 + 21" CRT

Senast redigerat 2006-10-04 22:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-04 21:53

Liknande fenomen på G5:an hemma som på G5:an på jobbet - ett extremt "skumt" osynksfel.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-05 07:26

Funkar finfint på iMac G5 20" och på min Macbook..

Skumt att alla inte har problemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-05 17:19

Syns på min iMac Core Duo, men när jag hade en iBook G4 1.33GHz så syntes det inte. Knaz

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-10-06 23:52

På min Powerbook 17 1,33 finns den.. knappt var 5:e sekund.

Vilket problem ska man leta efter? Jag ser inte? Ärligt.

OT: Undrar hur barnen i Afrika har det ikväll? Svält, misär, krig etc, etc.. Å ni undrar vad det är för fel på er skärmsläckare! Förlåt en okunnig, jag bara lider med er. Ironi, ironi..

1
Bevaka tråden