Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt iMac (sept -06)

Tråden skapades och har fått 213 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 21:12
Ursprungligen av Executive:

Ett tips är att kolla på Flickr. Där hittar du massor och åter massor med bilder på iMacs. Prova söka på "iMac 20 inch" eller nåt.

www.flickr.com

Tack för tipset. Hittade faktiskt en rätt bra bild där det går att jämföra med lite old school macar.
http://www.flickr.com/photos/luisfersolano/127314426/

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 02:38

20" är i största laget. 24" är på tok för stor. De 3500kr extra man lägger på den, slösar jag hellre på en HD-tv.

Ursprungligen av governor:

20" är i största laget. 24" är på tok för stor. De 3500kr extra man lägger på den, slösar jag hellre på en HD-tv.

Man vänjer sig oroväckande snabbt. Varför inte både och istället?

Ursprungligen av governor:

20" är i största laget. 24" är på tok för stor. De 3500kr extra man lägger på den, slösar jag hellre på en HD-tv.

Vilken storlek man trivs med på skärmen är naturligtvis individuellt. Jag tycker att 20 tum är för litet, men sen är jag också grafiker. 24 tum passar mina behov utmärkt. Sen som nämdes ovan så vänjer man sig ganska snabbt och det är svårt att nedgradera sig till en mindre skärm efter ett tags användande. Samma sak med widescreen. Många upplever en traditionell 4:3 skärm som riktigt liten efter ett tags widescreen-användande... :rolleyes:

Ursprungligen av governor:

20" är i största laget. 24" är på tok för stor. De 3500kr extra man lägger på den, slösar jag hellre på en HD-tv.

20" i största laget?

Jag tänker absolut inte köpa mindre än 24". Fast det beror som sagt på om man ska jobba med den eller bara lira internet lite på fritiden. HDTV har jag redan

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 00:55
Ursprungligen av raZmus:

20" i största laget?

Jag tänker absolut inte köpa mindre än 24". Fast det beror som sagt på om man ska jobba med den eller bara lira internet lite på fritiden. HDTV har jag redan

Jag skall jobba med den, och använda den som en klassisk hemdator.

Jag skulle aldrig köpa större än 20"

Lägger de pengarna på en True HDTV 1080p istället. Har ingen sån än serrö

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 01:04
Ursprungligen av raZmus:

20" i största laget?

Jag tänker absolut inte köpa mindre än 24". Fast det beror som sagt på om man ska jobba med den eller bara lira internet lite på fritiden. HDTV har jag redan

Jag skall jobba med den, och använda den som en klassisk hemdator.

Jag skulle aldrig köpa större än 20"

Som grafiker (som någon nämde innan) rimmar en iMac-skärm ganska dåligt vad jag läst. Jag skulle inte vilja vara kund hos någon som inte kan utföra professionella kalibreringar på sin skärm, då den inte klarar av rätt färger.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 15:37

Eftersom att jag just nu sitter med en 12" iBook så lär ju 20" bli en rätt stor skillnad antar jag

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-02 18:04

Beställde 13/09 en iMac 24 (grundburken) ifrån dustin fortfarande inte levererad.
Någon som har fått sin iMac 24 levererade av dustin eller fått mer information när de ska levereras?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-03 14:00

Inget nytt ifrån dustin, nu orkade jag inte vänta längre så avbeställde datorn.
Beställde på nytt ifrån Inwarehouse där den finns i lager. 1-2 dagar så är den här...

Jag blir galen. Verkar inte som jag får min dator idag heller, så här ser det ut på TNT:s hemsida och den ska åka ända ner till djupaste småland. Känns som det är första och sista gången jag beställer något ifrån AppleStore, det är grymma leveranstider. Vi lever på 2000-talet, inte på 1800-talet med båt , tåg och häst Den "skickades" som den skull den 24 sep ifrån fabrik:

Date Time Location Status
04 Oct 2006 07:08 Gothenburg Import Received
04 Oct 2006 02:56 Malmo Out For Delivery
03 Oct 2006 19:08 Malmo Import Received
03 Oct 2006 17:57 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
02 Oct 2006 23:23 Eindhoven Shipped From Originating Depot
02 Oct 2006 08:37 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
02 Oct 2006 08:35 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
02 Oct 2006 07:51 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
02 Oct 2006 07:42 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-04 10:25
Ursprungligen av Hugeman:

Jag blir galen. Verkar inte som jag får min dator idag heller, så här ser det ut på TNT:s hemsida och den ska åka ända ner till djupaste småland. Känns som det är första och sista gången jag beställer något ifrån AppleStore, det är grymma leveranstider. Vi lever på 2000-talet, inte på 1800-talet med båt , tåg och häst Den "skickades" som den skull den 24 sep ifrån fabrik:

Date Time Location Status
04 Oct 2006 07:08 Gothenburg Import Received

De gångerna jag har beställt tidigare, brukar jag få datorn samma dag som den statusen står... så ge inte upp hoppet ännu.

Tihi, när jag satt och skrev detta och var ledsen så hände det grejer ute i receptionen på jobbet. Den hade nämligen kommit.

Problemet var bara att det skulle vara 2 kolli, men jag fick bara ett. Den andra kollit innehöll bara ett polisch-kit som jag fick på köpet samt en Mini-DVI-VGA-adapter. Men ett snabbt tfn-samtal till TNT och det visade sig att det blivit kvar i Malmö så jag sulle få det im.

Bara hem på lunchen och koppla in och hoppas på att inga trasiga pixlar eller oljud som stör mig Väl medveten om att det kan vara trasiga pixlar på den upplösningen.

Man kan ju undra för jag fick ju rabatt på datorn när jag ringde och beställde, så nått är det väl som krånglar

Kopplade in den hemma nu. Snabb överblick, inga döda eller lysande pixlar. Ända man kan anmärka på är väl att bakgrundsbelysningen inte är helt jämn samt tappar lite längst ut i kanterna. Men hellre det än döda pixlar.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2006-10-04 13:44

En iMac 24" 2.33GHz Intel Core 2 Duo, 2GB SDRAM, NVIDIA GEFORCE 7600 GT w/256, 500GB HDD är nu på väg!

Datum Tid Ställe Status
04 okt 2006 11:45 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
04 okt 2006 11:44 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
02 okt 2006 19:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay
01 okt 2006 11:26 Shanghai Shipped From Originating Depot
30 sep 2006 12:09 Shanghai Consignment Received At Transit Point

Ah, äntligen nu börjar det att hända saker...tänk om min iMac hinner komma till helgen (önsketanke). Nåja, man ska väl ha nått att se fram emot till veckan som kommer också, men helst inte

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-04 15:30

Beställde en Imac 20", 2.16GHz Intel Core 2 Duo med 2GB ram, 128 mb grafikkort och 250 gb hd på MacSupport, ska få den denna veckan.

Stod mellan valet och kvalet att ta ett 256-mb på grafikminnet men eftersom jag aldrig spelar något på min dator förutom RTS-spel så kändes det som att det kvittade. Bättre att ta pengarna och köpa mig en Airport Express.

Nu blir jag förbannad!

Jag har suttit och följt min maskin från Cork till Helsingborg.

Eftersom burken kom till Helsingborg den 4:e tidigt på förmiddan så..
Hmm.. man kanske kan hoppas på leverans idag då - de kör ju ut till sent.

Ringer TNT Kundservice

Näe, det är bara pappren på skeppningen som finns i Helsingborg inte den fysiska prytteln, ja din dator då alltså... den ankommer Landvetter på Fredag.

Ställer frågan om vad jag som kund har för jävla nytta av att veta att en bunte blanketter som behövs för TNT's interna bruk just har ramlat av ett skrivbord i Helsingborg...?

Gör upp om att jag hämtar maskin på fredag eftersom den annars kommer att levereras till mig på måndag i nästa vecka... spar 3 dar på att hämta den... tack!

Ridå!

Ja... hade man inte suttit på en macbook atm så hade man lagt en beställning på en 24''... men vet ni... om 10månader är det ju ett år sedan jag fick macbooken... så då måste det väl vara ok att casha en 24tummare? fan kanske måste skynda sig medans man är singel

...Eftersom jag ringde TNT och bad dem hålla min burk står det nu på TNT:

04 okt 2006 20:00 Gothenburg Held For Customer Pickup

Fast maskinen finns rent fysiskt ute i Europa nånstans. Fan vet var. TNT vet, men det som de delger sina kunder är ngt helt annat. T ex var deras papper är.

Om jag så lever tills jag blir 480 år gammal skall jag ALDRIG skicka nåt med det ämrans sketbolaget.

jag har alltid blivigt nojd med tnt, (3ggr kund pa apple store) och blir alltid lite sma glad nar jag ser en orange dynamit bil fara runt.. :">

orange dynamitbil

Ursprungligen av GeneralMotors:

jag har alltid blivigt nojd med tnt, (3ggr kund pa apple store) och blir alltid lite sma glad nar jag ser en orange dynamit bil fara runt.. :">

Ge mig dynamit och jag skall placera bilen i omloppsbana!

De vet ju aldrig var grejerna är?! De ger mig en massa info som jag INTE kan se på nätet... De kör inte ut på L+S, endast vardagar mellan 9:30 - 17.
De ändrar hela tiden på leveranstiden. Jag får olika svar beroende på vem jag pratar med.

jag har haft att göra med Schenker, UPS och DHL tidigare. DHL och Schenker skötte sitt till fullo. UPS har dabbat sig alla tre gångerna jag haft med dem att göra....

iMac 24"
2.16 c2d
2 gb ram
7600 kortet
trådlösa paketet

skönt med utökning i macparken

Suck!

Ringer TNT för att höra om man måste komma innan något viist klockslag och hämta min maskin under fredagen. Den skulle ju finnas i magen på en JumboJet innan lunch....som skulle landa då på Landvetter.

jaha, komma in under fredagen ....Jo du kan komma innan 18 bara....
Kan jag få fraktsedelnumret ? xxxxxxxxxx ok. Men den står ju här..tror jag...

Jaha.. säger jag lite pafft. Då kanske de lika gärna kan skicka ut den med en bil
under dagen då... Jodå, det går la bra.

Min hårt prövade älskade flickvän lovar stanna hemma under dagen och hålla koll
på TNT - så hoppas nu de kommer...

yes, nu ar monstret bestallt. eller snarare tva! en imac 24" och en svart macbook. leverans runt den 25 oktober! jag kan inte vanta!

puh!

TNT avslutade med att säga att jag kunde åka till Stålverksgatan 11, där ligger postterminalen ju....NOT!

Den ligger sedan x antal månader på Exportgatan 41D.

Så TNT som lever på att skicka paket till adresser har lyckats supa bort en hel postterminal....

ridå!

nu står den här och funkar som en dröm!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-08 11:18

Min dator är i Helsingborg nu, och allt pekar mot att jag kommer att få den levererad till jobbet i morgon... Dessvärre har jag en lång dag och kommer inte att kunna vara hemma med den för testande innan kl. 20 på kvällen. Däremot kommer jag nog att utnyttja flextid för hela tisdagen så att jag kan vara hemma och "leka" med den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-09 17:21

Jag fick inte datorn utlevererad... Box Delivery (som tagit över distributionen) råkade lassa med datorn i fel lastbil. Däremot var jag hos dem och hämtade den när den återvände; jag orkar ju inte vänta till imorgon.

hur lang tid tar det innan jag kan "tracka" bestallningen pa apples sida. sex arbetsdagar eller sex dagar?

Fattar inte vad det är som tar sån tid med leveranserna. Pratade med affären där jag har beställt min imac idag och de kan se att datorn är skickad den sjunde och beräknas anlända den 13e. Är det typ ponny-expressen som levererar, eller vad? Borde väl inte ta en vecka med flyg oavsett varifrån i världen de skickar eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 19:36

10 okt 2006 18:23 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point

Min har äntligen kommit till Sverige! Får väl se när den körs ut. Lite jobbigt med TNT dock, det är ingen riktigt bra tjänst för privatpersoner (om de inte sitter hemma hela dagarna). Nåja, jag har oceaner av flex att ta ut, så det ordnar sig nog.

Bevaka tråden