Jag kör bredbandsbolaget (ADSL) hemma och har de sista månaderna haft stora problem med att webbsidor inte laddar, utan jag måste ladda om för. Så, jag bestämde mig för att köra TPTest för att se om jag hittade nåt fel, och mycket riktigt så ligger TPTest stabilt på minst 30% packet loss! Men, jag får dock enligt testet ut i nästan hela min bandbredd (8/1 Mbit).
Jag har felanmält det här till BBB och självklart provat allt vad som heter byte av nätverkskablar/annan dator/bort med router och gud vet vad.
Jag misstänker att det vindsbygge/hissbygge/trapprenovering i min fastighet står signalen i koppartråden.
Nu till själva frågan. Hur felsöker jag packet-loss som TPTest rapporterar? Hur kan jag med ping eller tracerout eller liknanade terminalkommandon se att jag kan/eller inte kan kommunicera med nån annan punkt på nätet?
En vanligt ping, utan några switchar till kommandot, gör att jag kan pinga tptest-servern utan att tappa 30% paket. Ja, jag hoppas att ni förstår. Jag vill hitta nåt annat verktyg en TPtest för att återskapa problemet och för att felsöka.
Tack på förhand....
Testresultat:
-------------
Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2006-10-04 12:41:23
Test avslutad: 2006-10-04 12:43:12
Sändning:
Högsta hastighet TCP: 627.40 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 883.06 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 71.0 %