Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallera Garage Band?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-04 20:08

Hejsan hoppsan!
Har precis satt igång min första Mac! Efter 14 års användande av PC har jag äntligen köpt en Mac Mini.
OS X är ganska likt Windows. Men vissa saker skiljer förstås. Nu skulle jag behöva er hjälp med att få en "steg för steg" beskrivning om hur jag avinstallerar Garage Band. Har hört att det tar mycket plats. Ca 2GB. Och HD:n är ju inte direkt stor. Hjälp mottages mycket tacksamt.
Har sökt på forumet men inte hittat beskrivning på hur jag tar bort det.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-10-04 20:25

Släng programmet från programmappen och mappen [FONT="Courier New"]/Bibliotek/Application Support/GarageBand[/FONT] och töm sedan papperskorgen. Klart!

• Medlem
  • 2006-10-04 21:31

Tackar för hjälpen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-05 00:26

Och sedan ligger det lite demolåtar under /Användare/Delat/Garageband Demo Songs

Där kan du ta bort drygt 100 meg till...

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-05 01:13

Ska du inte använda 17 olika skrivare så kan du ta bort innehållet ur library/printers också, så får du nästan 2Gb till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-05 11:10

<terminalvarning>
Vill man exakt veta vilka filer som hör till ett program (t ex GarageBand) kan man kika i /Library/Receipts och lista innehållet i de installationskvitton som heter något på GarageBand.

Exakt terminalkommando:

$ lsbom /Library/Receipts/GarageBand_Loops_Tiger.pkg/Contents/Archive.bom | less

</terminalvarning>

Apple borde rätt lätt kunna inkludera något slags avinstallerare som sköter sånt här - det räcker inte med att säga "släng programmet i papperskorgen". I fallet GarageBand finns det drygt 2GB skräp i andra bibliotek.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-10-05 14:21
Ursprungligen av steli:

/.../ det räcker inte med att säga "släng programmet i papperskorgen".

Det var det väl heller ingen som gjorde?!?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-06 14:51
Ursprungligen av Kalle W:

Det var det väl heller ingen som gjorde?!?

Jo, Apple och en bunt andra mjukvaruleverantörer. Min kommentar var menad generellt. T ex så skulle jag ta bort Palm Desktop häromdan och Palm sa just "släng programmet". När jag sen kollade vad de verkligen installerat så var det en del saker i Library/Application Support, en kext och säkert något annat också.

Din instruktion om att slänga GarageBand plus /Library/Application Support/GarageBand missar till exempel /Library/Audio/Apple Loops/Apple/Apple Loops for GarageBand ifall man har GarageBand 2 (iLife '06). Se t ex Apples information om var GarageBand installerar loopar.

Slutsatsen måste bli att avinstallation är ett område där Apple har en bit kvar att gå.

Ett tips kan vara att slänga in WhatSize, http://www.id-design.com/software/whatsize/index.php och sedan gå lös på GarageBand (om man nu vill undersöka hur mycket minne det tar, och var de största mapparna finns.)

1
Bevaka tråden