- David Slättne
- Medlem ●
- Åmål
Just nu är regeln:
Du kan ändra inlägget i 12 timmar efter att det är skrivet
Och den regeln kommer inte att omprövas?
Och den regeln kommer inte att omprövas?
Jorå - vi lyssnar alltid på åsikter från medlemmarna. Ska ta upp det till diskussion i moderatorforumet inför nästa uppdatering. Finns ju för och nackdelar med båda. En medelväg vore ju att Plus-medlemmar får möjlighet att redigera "oändligt".
- Vad är det främsta skälet till att man ska få ändra inlägg skrivna för tre månader sedan?
- Vad är det främsta skälet till att man ska få ändra inlägg skrivna för tre månader sedan?
Läs inlägg #21.
Du kan ändra inlägget i 12 timmar efter att det är skrivet.
Det var en dålig nyhet. Då kommer jag helt klart att skriva mycket färre inlägg här i fortsättningen. Jag är medveten om att jag tillhör en minoritet, men jag vill inte att allt jag skriver ska vara googlebart för all framtid...
Det var en dålig nyhet. Då kommer jag helt klart att skriva mycket färre inlägg här i fortsättningen. Jag är medveten om att jag tillhör en minoritet, men jag vill inte att allt jag skriver ska vara googlebart för all framtid...
Vi får väl hoppas att du skriver fler inlägg som du kan stå för i tid och evighet. Ju fler som gör det desto bättre är det för 99mac...
Hur gör du idag - raderar gamla inlägg? Blir ju lite konstiga diskussioner om det plötsligt saknas inlägg här och där. Motivera gärna!
Vi får väl hoppas att du skriver fler inlägg som du kan stå för i tid och evighet. Ju fler som gör det desto bättre är det för 99mac...
Jo, jag förstår ert resonemang som administratörer.
Hur gör du idag - raderar gamla inlägg? Blir ju lite konstiga diskussioner om det plötsligt saknas inlägg här och där. Motivera gärna!
Nej, enskilda inlägg brukar nog glömmas och gömmas i den allmänna röran. Men jag brukar gå igenom de trådar jag startat själv med jämna mellanrum och ta bort de som inte gett några relevanta svar (dvs de flesta, tyvärr.) Det är väl den gamle moderatorn i mig som spökar
Jag tillhör dem som också har frågat om just det här med att kunna redigera/ta bort trådar. Och givetvis förstår jag innebörden och konsekvenserna för att kunna och inte kunna redigera/ta bort inlägg eller hela trådar.
Ett forum är ju ett ställe där frågor ställs och svar ges. Och i vissa delar ges synpunkter och idéer. Håller med om att de synpunkter/idéer man publicerar ska man kunna stå för i oändlig tid. Och de frågor man en gång ställt och förhoppningsvis fått bra svar på, ska ju finnas kvar för de som stöter på samma eller liknande frågor.
Det är en bra idé att låta plusmedlemmar kunna radera hela trådar (ej enstaka inlägg i en tråd) som denne själv startat. Dock hoppas jag att man tänker sig för innan man raderar en hel tråd.
Köpes/säljes/bytes-forumdelen, där finns ju trådar som ej ska leva vidare i forumet. I den delen av forumet skulle man kunna ha radera-möjlighet.
Några tillfällen då det vore bra att kunna ta bort inlägg:
* Jag råkar göra dubbletter men upptäcker det inte förrän efter ett tag,
* Jag har satt in en annons på saker jag vill köpa eller sälja och har fått sakerna sålda alternativt ångrat mig och vill dra tillbaka/ändra i en annons,
* Jag länkar till bilder som sedan flyttats (Det vore för övrigt bättre om man kunde ladda upp mer bilder för på så vis slipper man också de döda länkar som förr eller senare drabbar bildtrådarna)
Det går aldrig att få ett perfekt forum på samma vis som oavsett hur mycket regler du skriver och hur många begränsningar du än lägger in så finns det alltid någon eller några som fortsätter att gå efter eget huvud. Nackdelen är också att forumet riskerar att tappa användare då polisandet blir för omfattande.
Det går aldrig att få ett perfekt forum på samma vis som oavsett hur mycket regler du skriver och hur många begränsningar du än lägger in så finns det alltid någon eller några som fortsätter att gå efter eget huvud. Nackdelen är också att forumet riskerar att tappa användare då polisandet blir för omfattande.
Begränsningarna är ju till för att göra 99mac bättre, inte sämre. Gör man ett val som får konsekvenser åt flera håll är det i slutändan en avvägningsfråga: är detta mest bra eller mest dåligt?
Begränsningarna är ju till för att göra 99mac bättre, inte sämre. Gör man ett val som får konsekvenser åt flera håll är det i slutändan en avvägningsfråga: är detta mest bra eller mest dåligt?
Ur mitt perspektiv gör denna begränsning 99mac sämre.
Då ska du nog inte skriva det på ett offentligt forum till att börja med. "En gång på nätet - alltid på nätet" är något man bör utgå ifrån oavsett vad 99mac har för policy (jag önskar det gällde de där 1000 nyheterna jag skrev för 99mac/ipod.se dec-april innan databasen kraschades *host*).
Är det inte pest så är det ko lera. Nåja då får väl moderatorerna ställa upp med att göra de ändringar som man själv inte kan göra efter de 12 timmarna passerat. Jag vet ju inte hur upplägget är men jag tycker det vore bra om den eller de moderatorer som ansvarade för en viss del av forumet, lade ut en liten presentation både av sig själv och av reglerna som gäller både i den speciella avdelningen och i forumet i övrigt. Typ något sådant här(MacAddict Forums). På så vis får varje användare av den avdelningen direkt en repetition av reglerna och han/hon vet var man kan vända sig med sådana administrativa frågor som ändringar av en tråd efter att de tolv timmarna passerat.
Jag vet ju inte hur upplägget är men jag tycker det vore bra om den eller de moderatorer som ansvarade för en viss del av forumet, lade ut en liten presentation både av sig själv och av reglerna som gäller både i den speciella avdelningen och i forumet i övrigt. Typ något sådant här(MacAddict Forums).
På så vis får varje användare av den avdelningen direkt en repetition av reglerna och han/hon vet var man kan vända sig med sådana administrativa frågor som ändringar av en tråd efter att de tolv timmarna passerat.
Jättebra idé - definitivt något vi ska implementera.
En variant som vore bra men som kräver lite utveckling vore att tillåta ändringar, men spara en kopia av inlägget som det såg ut innan redigeringen som kan visas när man klickar på edit-sidfoten som automatiskt skapas. Dessa texter kan läggas i en separat tabell för slippa göra stora ändringar i systemet. För att hålla det enkelt behöver originaltexten inte renderas till statisk HTML i trådform, utan det kan helt enkelt vara en länk till en scriptsida (PHP?) som öppnas i ett nytt fönster och enbart visar texten som den såg ut innan inlägget redigerades. Redigeras inlägget igen skapas ytterligare en post i databasen. En klickbar edit-sidfot för varje gång inlägget redigers helt enkelt.
Funktionen att ta bort ett inlägg helt behövs inte om man kan redigera. Däremot vore det bra att kunna "Rapportera" sina egna inlägg / trådar för att smidigt kunna be en administratör ta bort dem om det finns en god anledning till det.
Nu lade jag just in en annons och så ville jag redigera rubriken bara för att finna att det får man inte heller göra längre. Det här börjar kännas som den där fritidsgården jag var på 1974 där personalen låste in coronnepinnarna för att vi inte skulla råka peta ut ögonen på varandra. Vi fick bygga torn av ringarna istället. det var rätt kul det med..... suck!
/omyndigförklarad
Jag tror att problemet är att man inte kan ställa in tidsgränsen olika på olika forum, antingen har man det för hela forumet eller inte.
Men missbrukades de här redigeringsmöjligheterna så till den milda grad att ni var tvugna att stänga av dom?
Men missbrukades de här redigeringsmöjligheterna så till den milda grad att ni var tvugna att stänga av dom?
Det har vi inte hört något om, känns mest som att någon tyckte det var skoj att ändra på lite inställningar när man ändå uppdaterade
Ingen aning.
Fast ändra rubrik har man väl inte kunnat göra tidigare heller, eller har jag fel?
Hm.... bara för det blir jag osäker. Det är möjligt att jag minns 'kreativt' från något annat forum. Fast jag tror det.
Hur som helst tycker jag 99mac antagit en tråkig riktning. Det känns mindre som mitt hem på det här viset. Jag tror att sådana saker har betydelse för forumets utveckling.
Hur som helst tycker jag 99mac antagit en tråkig riktning. Det känns mindre som mitt hem på det här viset. Jag tror att sådana saker har betydelse för forumets utveckling.
Håller med, det känns inte lika roligt att bidra när man blir begränsad.
Edit: Någon som bestämmer borde ta sig en titt i tråden om hur man motiverar nördar...
Någon som bestämmer har skapat tråden om hur man motiverar nördar...
Vad jag vet så är det olika begränsningar för hur länge en medlem kan redigera sitt inlägg, och för hur länge en medlem kan redigera rubriken på sitt inlägg. På det förstnämnda är det 12 timmar (enligt tidigare i tråden) men vad det är på det sistnämnda vet jag inte.
Jag vill i alla fall kunna lägga till uppdateringar till mina eventuella annonser i säljes-forumet. Det känns löjligt att belasta moderatorer för så enkla sysslor. Visst, jag kan gå med på att ursprungstexten ska finnas kvar men tillåg måste man kunna göra.
Jag vill i alla fall kunna lägga till uppdateringar till mina eventuella annonser i säljes-forumet. Det känns löjligt att belasta moderatorer för så enkla sysslor. Visst, jag kan gå med på att ursprungstexten ska finnas kvar men tillåg måste man kunna göra.
Ja håller med. Om man inte kan ta bort gamla inlägg borde man iallafall kunna gå in i köpes/säljes och lägga till ett inlägg om varan är såld etc.
Är det verkligen omöjligt?
Nu har jag råkat ut för samma sak
Att man inte kan redigera sina gamla inlägg är ju på det hela taget ganska vettigt men på köp & sälj så är det faktiskt värdelöst. Det finns ju hur många annonser som helst där man inte har en aning om vilka som är avklarade och inte. Tidigare så var ju folk såvitt jag kan minnas ordentliga och skrev dit SÅLD när varan var såld.
Nu när jag själv vill in och ändra min köpeannons så står jag inför två problem, för det första varför jag inte kan ändra/uppdatera/svara på min egen annons och för det andra vem jag ska börja krångla med för att få ändra/uppdatera min annons.
Det bästa i mitt tycke vore att låta det vara som förr, dvs att man får gå tillbaka och redigera sina gamla inlägg i köp&sälj. Det näst bästa vore att man kunde svara på sin egen annons i ett nytt inlägg.
Nu har jag råkat ut för samma sak
Att man inte kan redigera sina gamla inlägg är ju på det hela taget ganska vettigt men på köp & sälj så är det faktiskt värdelöst.
[...]
Nu när jag själv vill in och ändra min köpeannons så står jag inför två problem, för det första varför jag inte kan ändra/uppdatera/svara på min egen annons och för det andra vem jag ska börja krångla med för att få ändra/uppdatera min annons.
Det bästa i mitt tycke vore att låta det vara som förr, dvs att man får gå tillbaka och redigera sina gamla inlägg i köp&sälj. Det näst bästa vore att man kunde svara på sin egen annons i ett nytt inlägg.
Bifall... en massa mejlande blir det, "tyvärr, den är såld" "tyvärr den är såld" "tyvärr den är såld" "tyv..." [kanske ska sluta här]
Helt klart köp&sälj borde gå att lägga till i. Kan ju inte ens skapa ett nytt inlägg...
Vi kan prata om det här bäst vi vill. Det här kommer inte göras något åt jallafal.
Nu börjar det låta surt, jag håller med alla i denna tråd - tyvärr håller jag med Björnström med - då han har rätt i att det är ett problem, enligt hans beskrivelse.
Jag tycker att man istället inför en regel som säger att:
Om medlem editerar gamla inlägg, skall dessa ändringar vara motiverade och inte innehålla någon form av reklam eller andra stötande kommentarer, personpåhopp etc - enligt de regler som finns för forumet.
Om medlem bryter mot denna regel, bannas han under 30 dagar - är brottet att anse som grovt kommer sheriffen och baron hem till er och pratar fördelar med PC tills dess att sedvanlig placebo-lobotomi infaller.
/Tangen