Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPEG-4 & MacOS - DivX 5.0 !

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har DivXNetworks släppt DivX 5.0, med stöd för MPEG-4 och mp4filformatet. Hur pass kompatibelt med andra varianter av MPEG-4 vet jag inte. Den kan inte spela upp filmer med AAC ännu, det har jag provat.

En windowsversion med kodare/avkodare finns i 2 varianter, en vanlig och en pro version. Macversionen av 5.0 innehåller endast avkodare, ingen kodare ännu. Man utlovar dessutom en lösning på mp3+avi ljudproblemet.

Kolla alla nyheter i Macvarianten: News in DivX 5.0 for Mac

Har min PB på ominstallation (felsöker fortfarande DVD-sömnproblemet), så de som har lust kan ju testa den nya versionen !

Undra vad Apple ska göra nu, de blev inte först med public mpeg-4 avkodning till MacOS, dags att släppa Quicktime 6. Nu när DivX t.o.m har stöd för mp4filer.

/hegge

  • Medlem
  • 2002-03-05 14:43

DivX 5 är inte mpeg 4 oberoende av vad projekt mayo påstår..

Varning använd inte mpeg validatorn som följer med paket ihop med ffmpeg..

>> DivX 5 är inte mpeg 4 oberoende av vad projekt mayo påstår.. ?

Nu förstår jag inte vad du menar ...

>> Varning använd inte mpeg validatorn som följer med paket ihop med ffmpeg..

Varför inte då ? Och sedan så har validatorn ingenting med ffmpeg att göra, DivX5 isåfall.

Men jag vill helst av allt ha MPEG4 & QT6.

/hegge

  • Oregistrerad
  • 2002-03-06 01:09

jag har aldrig fått nåt av detta att fungera, närmsta jag har kommit är bild i
och ljud men ur sync. vad är ffmpeg? om man bara visste att det går att få ljud och bild att synca. testade med Divx 5.0 + Avi2mov,
men =ur sync. en bra manual för allt detta sökes. Hur vet man vilket ljudformat Divx rullen har? jag trodde också validatorn skulle vara bra, men det händer ju inget när man använder den.

jaja

Vad DivX 5.0 påstår sig att klara är ISO MPEG4. Vilket den inte gör. Jag vet, har reda prövat.

/C

Citat:

Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Nu har DivXNetworks släppt DivX 5.0, med stöd för MPEG-4 och mp4filformatet. Hur pass kompatibelt med andra varianter av MPEG-4 vet jag inte. Den kan inte spela upp filmer med AAC ännu, det har jag provat.

Undra vad Apple ska göra nu, de blev inte först med public mpeg-4 avkodning till MacOS, dags att släppa Quicktime 6. Nu när DivX t.o.m har stöd för mp4filer.

/hegge

1. MP4 är suffixet för MPEG4
2. Det finn bara en variant av MPEG4
3. DivX har inget stöd för MPEG4, pröva själv och se.
4. DivX 5 är BASERAD på MPEG4 men är inte ISO MPEG4. Kodningen den påstår sig göra till ISO MPEG4 funkar inte alls.

/C

Dessutom finns det redan ISO MPEG4 codecs till QT redan (iofs bara på windows)

Som alla andra före mig redan har konstaterat, gällande kompatiblitet med ISO MPEG-4 så verkar det som om DivX luras fett. Har provat med Philips Webcine (Win) och Envivio (QT Win) och det fungerar inte att spela upp DivX mp4 filer med någon av dem. Tvärtom fungerar inte heller då DivX Playa inte kan spela upp filmer med AAC ljud. Har försökt hitta en mp4film utan ljud att prova med, men har inte hittat någon ännu ...

Tycker själv att det skulle vara bättre om de hade testat alla mp4-funktioner och kompatiblilitet med andra mpeg4-lösningar innan de släppte ut något som inte fungerar. Finns ingen mening med att släppa något halvfärdigt.

Bästa vore ju om allt som heter SBC, DivX 3.11 och allt annat som inte är 100% kompatibelt med MPEG4 försvann. Gammal teknologi som dessutom inte är "laglig".
Hur många varianter på codec finns inte som egentligen inte fyller någon vidare funktion ...

Hur är det med mpeg4ip´s implementation av mpeg-4. Hur pass kompatibel är den ?

Hittade en tråd på DivX.com där de påstår sig ha lagt ner en hel del tid och testad sin mpeg-4 implementation. Här är tråden: http://www.divx.com/forums/viewtopic.php?topic=28178&forum=5

Tillägg till föregående:

Hittade en kompilerad version av mpeg4ip för windows. Den innehöll dock endast en uppspelare, men ändå ... http://freelancepolice.dyndns.org/mpg4.zip

Provade att spela upp 2 st filmer med den. En DivX 5.0 i mp4format som jag gjort själv. Det fungerade bra, dock inget ljud och filmen hackade kraftigt, men bild var det iaf. Sedan provade jag att spela upp en av filmerna som man hittar på Philips MPEG-4 sida. Den funkade också, och nu med AAC ljud ! I mpeg4ip spelaren kan man välja att den ska använda ISO-MPEG-4 decoder, så enligt min mening så går det att avkoda DivX 5.0 med ISO MPEG-4.

Nu är bara frågan, har DivX 5.0 för Windows en kompatibel MPEG-4 kodare, eller har mpeg4ip en inkompatibel ISO-avkodare ? För båda filmerna går att spela upp !

Tror att det här med MPEG-4 och kompatibilitet är större och mer komplicerat än vad jag anat. Bortom mina kunskaper iaf.

Förklara Christopher hur du har kommit fram till att DivX inte är ISO MPEG-4 kompatibel ... Alltså med vilken uppspelare har du testat ?

/hegge

Det hela är nog lite begreppsförvirring vad man avser med att något "stödjer" eller är "kompatibelt" med en standard. I min värld så skall en MPG4-kompatibel uppspelare kunna spela _alla_ gilltiga filer som är korrekt kodade enligt MPG4. Med det sättet att resonera kan man alltså inte bevisa att något är helt MPG4-komptabilet genom att testa en film och se att den fungerar. Man måste försöka falsifiera påståendet genom att hitta en korrekt kodad MPG4 fil som programmet INTE visar korrekt. När man misslyckas med det så kan man säga att man väl på goda grunder antar att programmet är MPG4-kompatibelt.

Om jag tokspekulerar lite så skulle det förvåna mig om någon spelare som man kan hitta på en hax0r-sida på webben idag är MPG4-kompatibel. Jag också fortsätta mina vilda gissningar och påstå att många personer tror att dom har filmer på sin hårddisk som är (gilltiga) MPG4-filer fast dom inte är det. En hyffsad soppa kort sagt.

(jag vill påstå att ovanstående resonemang har en viss bärkraft trots att MPG4-gruppen inte satt sitt sigill på alla papper ännu)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Tillägg till föregående:

Förklara Christopher hur du har kommit fram till att DivX inte är ISO MPEG-4 kompatibel ... Alltså med vilken uppspelare har du testat ?

/hegge

Väldigt enkelt.

1. Koda en s.k.a "ISO MP4" i DivX 5 Pro Encoder
2. Pröva att köra upp den med Envivos spelare (Envivo är dom som har kommit längst av alla när det gäller att stödja komponenter i MPEG4 implentationen)
3. Pröva att köra upp den med Soreson MPEG4 Decoder
4. Jobba med att testa 3G och MPEG4 på mobila enheter som stöder ISO MPEG4 och pröva att spela upp en DivX 5 MP4 film
5. Inse att det inte fungerar.
6. Läs ovanstående inlägg

Typ så.

[ 07 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-07 10:19
Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
Det hela är nog lite begreppsförvirring vad man avser med att något "stödjer" eller är "kompatibelt" med en standard. I min värld så skall en MPG4-kompatibel uppspelare kunna spela _alla_ gilltiga filer som är korrekt kodade enligt MPG4.

Wow. Jag rekommenderar att du köper standarden och tar dig en titt på vad som krävs för att kunna spela _alla_ giltiga filer. Det går nästan bygga en cublicle med alla mpeg4 papperna.

Det är ingen slump att dom använder sig av profiler. Deras jobb är att se till så man inte måste stödja allt, utan kan hålla sig till tex SimpleVisualProfile (Ganska enkel video. Inge 2d, 3d grafik).

Om det är någon som kan .mp4 så ta en titt på iods atomen och se vad den säger att den är. Eller skicka mig en länk (ingen fil, modem) så tar jag mig en titt.

Det bara att inse att ens kunskaper om QT och MPEG-4 inte är i närheten av Quicktime "guden" Christophers. Men det är kul att få ingång en disskussion i ämnet i alla fall ... Även om man redan på förhand kan se sig besegrad

Tycker att det är bra att DivX försöker sig på att skapa en ISO MPEG-4 kompatibel kodare, även om de har en lång bit kvar innan de har nåt målet. Det är ju bara bättre om fler och fler upptäcker och använder MPEG-4.

Hoppas jag inte gjort allt för många irriterade med snacket om DivX och MPEG-4. Meningen var absolut inte att påstå att DivX är 100% MPEG-4 kompatibelt, snarare då att få igång en disskussion.

Vad gäller att bevisa om något stämmer gentemot ett påstående så är det mycket enklare att hitta en sak som bryter mot påståendet än att hitta alla som följer det.

/hegge

Ingen fara, DivX är helt okej codec iaf DivX 5.
Även om man jag inte har sett att man kan streama det någonstans? (låter konstigt, det borde gå nu)

Jag tycker det är bra att dom försöker, men tyvärr lovar dom för mycket. För deras reklam att dom kodar Simple Profile och Advanced Simple Profile verkar inte stämma. Isåfall skulle det inte vara någon match att spela upp filerna i en ISO MPEG4 decoder. Något som inte funkar så bra.

Hoppas dom kan fixa det sen. Dessto mer MPEG4 kodare/encoders desstu bättre, bara dom följer standarden.

Sen har jag hört från en inte helt fel källa att Microsoft och ett annat företag förbereder sig på att stämma DivX för patentintrång...

Om det blir så lär vi väl veta inom snart...

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Wow. Jag rekommenderar att du köper standarden och tar dig en titt på vad som krävs för att kunna spela _alla_ giltiga filer. Det går nästan bygga en cublicle med alla mpeg4 papperna.

Kent, jag tror du missade min poäng. Min poäng är att man inte kan bevisa att någonting är "komplett" genom ett enstaka *positivt* exempel. Det oberoende vilken standard (eller profiler) vi pratar om, det är logik.
Man kan falsifiera komplettpåståendet genom ett negativt exempel, dock.

Exempel:
Ace hävdar att det inte existerar några Svenska ordspråk med bokstaven "u" i. Som bevis på mitt påstående lägger jag fram beviset:
"När katten är borta dansar råttorna på bordet"

Kent som kan mer om gamla ordstäv falsifierar mitt påstående genom: "Liten tuva själper ofta stora lass"

Så, vad har det här med MGP4 att göra? Jo, för det första är det så trist funtat att man vet mer om omvärden genom ett misslyckande än att något lyckas. Man kan förvisso falsifiera påståenden med positiva exempel om förutsättningarna är sådana. Om jag hävdar att DivX-Playa-Hax0r-bin32.exe inte kan spela upp NÅGON valid MPG4-fil så kan vi skjuta det påståendet i sank med ett enda positivt exempel.

Förvirring uppstår ofta i datorsvängen när två personera pratar om ovanstående saker, men inte gör det med samma förutsättningar. Person A säger att programmet inte funkar, men person B inte begriper alls för honom fungerar programmet visst.

Eftersom jag hade lite svårt att hitta hur man ladda hem mac-versionen från länken i första inlägget så tänkte jag att fler kanske är lika dåliga på att läsa innantill som jag. Så här är en länk liksom. Enjoy!

Ladda hem Div X Alpha här

/Ola

  • Medlem
  • 2002-03-08 16:04

Hmmm....... Divx och Mpeg-4 och ISO MPEG-4... det finns FLERA MPEG-4 specificationer, MPEG-4v1 och v2 och v3, vad jag vet är de inte särskillt komatible med varadra. Mpeg-4v3 är 3ivX har jag för mig, DivX 3.11 ligger under MPEG-4v1, nya DivX 5 vetjag inget om, men ISO Mpeg-4 är ju sånt som kommer att hamna i våra telefoner med 3G mobil telefoner. Vad jag hajjat så har DivX och ISO MPEG-4 inte ett skvatt med varnadra att göra mer än att båda bygger runt MPEG-4

//Kalle

DivX 3.11 bygger på och är ett hack (enligt vad DiVx killarna själv skrev när den kom) MS MPEG4 som var lablad som ISO MPEG4 v1

Vilket det aldrig var. Det var ASF. Varav MS nu verkar förbereda sig på en stämmning ang patentintrång. Frågan är varför dom har tagit sån tid? (om det nu händer något)

Ojoj...här fattar inte jag mycket. Jag vet iaf att man inte kan spela upp allt man vill.
Min fråga till er QT-gurus....Kommer Apples QT 6 att lösa detta eller kommer man fortfarande att behöva massa tillägg och oseriösa program som inte håller vad de lovar.

  • Medlem
  • 2002-03-11 04:31
Citat:

Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Ojoj...här fattar inte jag mycket. Jag vet iaf att man inte kan spela upp allt man vill.
Min fråga till er QT-gurus....Kommer Apples QT 6 att lösa detta eller kommer man fortfarande att behöva massa tillägg och oseriösa program som inte håller vad de lovar.

Skall du köra hack som DivX 3.11 eller egna lösningar som 3ivx eller Divx 4.x eller 5.x så får du allt ladda ner diverse codecar. Skall du köra mpeg1, 2, 4 eller Sorenson så kommer Qt6 att räcka..

asf och ram filer får man köra real-player eller Windows media player. men det är inte många filformat som man inte kan köra på mac

Citat:

Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Ojoj...här fattar inte jag mycket. Jag vet iaf att man inte kan spela upp allt man vill.
Min fråga till er QT-gurus....Kommer Apples QT 6 att lösa detta eller kommer man fortfarande att behöva massa tillägg och oseriösa program som inte håller vad de lovar.

Nja, det är helt upp till tillverkarna av codecsena. Om DivX folket vill att att när du ser en DivX kodad film och inte har DivX installerat så är det upp till dom att anmäla sig till Quicktime Component Download Program.

Som är ett formulär + vissa kvalitéskrav på Apples utvecklarsidor.

Om dom gör det så laddas codecen ner automatiskt i bakgrunden första gången du stöter på en DivX kodad film. Du behöver inte starta om datorn eller så varken sig i MacOS 9.x eller i X..

Så tjata på DivX utecklarna att dom ska anmäla sig dit..

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-11 10:35

ace4711:

Det jag menade var att man måste hålla kraven någolunda begränsade. MPEG-4 standarden i sin helhet tar upp så otroligt mycket mer än bara video och filformatet. Men vad man borde kunna kräva är att dom ska klara alla SimpleVisualProfile filmer oavsett level. Men sedan borde man försöka få dom att börja göra IOT med större företag för att se till att dom håller sig till standarderna.

Christopher:

Har du koll på vilka "ljudcodecs" som är giltiga att använda i mp4filer ? Är det bara AAC som gäller ? Försökte hitta några fakta i specen på http://mpeg.telecomitalialab.com/standards/mpeg-4/mpeg-4.htm, men jag lyckades inte så bra. Orkade nämligen inte läsa genom allt ... Tänkte att "gurun" kanske redan vet ...

/hegge

[ 18 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

MPEG4 använder sig av följande ljud kodning.

Harmonic Vector eXcitation Encoding (HVXC) (För vädligt låga bitrates 2Kbps till 4Kbps)

Code Excited Linear Predictive (CELP) används för 4Kbps till 24Kbps tal.

AAC (klarar Dolby) och TwinVQ är för genrell ljudkodning. För högre bandbredd.. Ungefär som MP3 fast bättre och mindre storlek.
På serversidan så klarar audio specen flera lager som kan bli anpassad efter användarens bandbredd..

Och för klargöra en sak och göra det enkelt för alla...
En MPEG4 har alltid filändelsen .MP4
Om den har någon annan så är det inte MPEG4.
MPEG4 är ett filformat. Ungefär .PSD
Det är ingen Codec.

Christopher:

Kanske var lite otydlig i min förra fråga. Kanske skulle ha formulerat mig så här: Är det OK att stoppa in mp3, ogg, wav, aiff, eller "raw audio" i en mp4 fil ? Det är iofs inte så många som är så dumma att dom lägger till okomprimerat ljud, men mest för att ta med det som ett exempel.

Det verkar som om de som använder DivX 5.0 försöker sig på att lägga till alla möjliga typer av ljud (mp3, ogg) till mp4 då inte AAC funkar för dom. Det är bra att de upptäckt mp4 filformatet, men det är ju inge bra om de bryter mot specarna. Det sista vi vill ha är inkompatibla mp4filer.

/hegge

[ 19 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Nej. Du kan däremot göra en .mov fil med MPEG4 video och MP3.
MP3 förlorar sin betydelse då MPEG4 ger dig bättre audio och mindre filstorlekar.

DivX är just DivX. Dom baserar sig nu förtiden på MPEG4... HUr bra dom gör det låter jag vara osagt.

1
Bevaka tråden