Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna SVCD?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som känner till något brännarprogram som kör SVCD? Nero lär ha kommit för mac, har inte kollat på det ännu... Finns det något tillägg til Toast som jag missat?

Förstår inte riktigt vad du menar. Bränn som om du skulle bränna en vanlig VCD. Är filmen SVCD så känner Toast av det själv.
Ja, Toast klarar av SVCD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 16:04

Jag har en fungerande .bin image på en SVCD film. Det funkar inte
att bränna den som VCD i Toast (5.1.1 för X).. Den klagar på att den
inte hittar någon MPGAV i imagen..?

// kimmo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 22:36
Citat:

Skapades ursprungligen av: kimmo:
Jag har en fungerande .bin image på en SVCD film. Det funkar inte
att bränna den som VCD i Toast (5.1.1 för X).. Den klagar på att den
inte hittar någon MPGAV i imagen..?

Jag tycker det låter som att du valt VCD-läget i Toast och sen dragit in .bin-filen. Testa istället med Disk Image-läget. Osäker på om Toast läser .bin-filer, dock.

Bra poäng HL. Det borde fungera. Det var kanske så jag gjorde.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-07 21:32

Daniel, du verkar veta nåt som jag inte vet. Om jag har en QuickTimefil i DV-format, kan jag då skapa en SVCD av filmen med hjälp av Toast? Om så är fallet, hur går jag till väga? Jag trodde nämligen att jag var begränsad till vanlig VCD med Toast. Min erfarenhet är för övrigt att kvalitén blir ganska dålig om man använder Toast för att koda om till MPEG.

/ mama

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-08 10:51
Citat:

Jag tycker det låter som att du valt VCD-läget i Toast och sen dragit in .bin-filen. Testa istället med Disk Image-läget. Osäker på om Toast läser .bin-filer, dock.

Där har vi det ! Nu funkar det perrfa. Verkar inte vara några som helst problem med .bin i Toast 5.1.1 för os x.

// kimmo

Man använder inte Toast för att konvertera på något sätt...förutom MP3 till AIFF vilket görs automatiskt. Det är då vad jag fått för mig.

Det enda jag vet är att Toast bränner SVCD utan problem. Filen måste dock vara SVCD då du ska bränna. Toast sköter inte konverteringen från något format till SVCD vad jag vet.

Vet ej vilket program du ska använda för att konvertera om till SVCD. Testa Cleaner 5 eller M.Pack.

  • Medlem
  • 2002-03-08 13:12

Hejsan tänkta bara avsluta den här dikussionen
1) Det går EJ att skapa SVCD kompatibla MPEG-2 stömmar på en Mac.*
2) Du kan EJ bränna SVCD under Toast. ( Du kan bränna .BIN filer som slutligen blir SVCD´s, men inte på något annat vis, .BIN filer är ju bara vanliga image filer.*2

*)Det finns inget program som kan fixa så att I- och P- sekvenseva blir rätt, vidare finns det inget program som kan MUX:a SVCD kompatibla MPEG-2 stömmar på Mac. Kanske kan man få "nästan" SVCD kompatibla strömmar med VCDGEAR eller VCDIMAGER som körs under CLI:et i OSX

*2) CDR-DAO kan nog bränna kompatibla SVCD´s under CLI´et i OSX, om du skulle ha en ström som är encodad och muxad på en IBM-klon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-08 13:26
Citat:

*)Det finns inget program som kan fixa så att I- och P- sekvenseva blir rätt, vidare finns det inget program som kan MUX:a SVCD kompatibla MPEG-2 stömmar på Mac. Kanske kan man få "nästan" SVCD kompatibla strömmar med VCDGEAR eller VCDIMAGER som körs under CLI:et i OSX
[/B]

Har du testat bchunk som konverterar .bin filer ? Fast du kanske bara menar MPEG-2 strömmen i sig, att den blir annorlunda bara för att man bränner i Toast ? Har man väl en image som Toast klarar av att läsa (som i sin tur klarar SVCD) borde det väl inte spela någon roll eller ?

// kimmo

  • Medlem
  • 2002-03-13 02:04

Här är några användbara länkar för den som vill bränna SVCD...

Här finns det hur mycket som helst att hämta, och det finns en avdelning i forumet speciellt för Mac-användare. http://www.vcdhelper.com/

Hur man går till väga (6 olika sätt) + länkar till program man behöver... http://homepage.mac.com/rnc/

GUI baserat på vcdImager (Svensk snubbe!) Använd med Toast tex http://www.sbpr.a.se/systemjammers/vcdtoolsx/index.html

Om någon orkar sätta sig in i vilken metod som är enklast och skriva en simpel guide skulle man bli glad (helst för Mac OS X och utan att man behöver använda sig av PC/VPC...)

Hoppas verkligen det blir lättare/snabbare att göra SVCD på macen snart...
Är det mycket enklare på PC?

1
Bevaka tråden