- Rickard A
- Medlem ●
- Västerås
Jag och sambon ska köpa en begagnad bil. Nu har vi en Volvo S40 men behöver större så vi är ute efter en kombi. Eftersom jag i princip inte kan ett dugg om bilar har jag frågat vänner och bekanta om råd. Och nu är jag mer förrvirrad än nånsin. Precis ingen tycker likadant! Alla bilar är dåliga om man lyssnar på olika personer. Alla har favoriter. Här är lite vad de sagt:
- Volvo V40: Rostar, mycket problem. Dyra reparationer. Bra bil! Håller länge!
- Ford Focus: Usch och fy. Allmänt dålig. Rostar. Dålig kvalitet. Bensinsnål och billig.
- Renault Megane II: Dålig kvalitet. Mycket problem. Toppenbil! Bra rostskydd
- Opel Astra: Dålig kvalitet. Ful. Dyr. Stort bagageutrymme. Snygg. Bra kvalitet
Läste också en kvalitetsundersökning där typ alla bilar vi kollat på/har råd med fick dåligt betyg...... http://wwwb.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,891792,00.html
Sist vi köpte bil gick vi helt på känsla för vi hade bråttom så då frågade vi ingen. Den har gått bra hittills. Nu när vi frågat runt har det visat sig vara stört omöjligt att få någon bra bild på vilka bilar som är bra.
Så hur f-n väljer man bil för att få så lite problem som möjligt?
Hilfe!!!!!
Audi S6. Barnvagnsräser
Kanske inget för den som är lagt åt de mer ekonomiska hållet, men förbaskat rolig att köra
Jag tror mer att de beror på smak och tycke, sen är de klart att de finns "måndagsexemplar" vilket märke man än väljer så helt safe är man nog aldrig.
En begagnad Saab 9-5 BioPower kanske skulle passa bra. Har för närvarande en som tjänstebil och att kunna tanka för 7.30 per liter är inte så dumt. Visseligen drar den ca. 1 l/mil men det är ändå en viss vinst. Speciellt som att jag har gratis parkering i max 2 timmar (i Göteborg), även på 10-minutersparkering.
Och även om den endast har 180bhp jämfört med de 9-5 och 9-3 Aero som jag tidigare alltid kört så var det ingen större smärta när vi bilade ner till Biarritz på semestern.
Och även om den endast har 180bhp jämfört med de 9-5 och 9-3 Aero som jag tidigare alltid kört så var det ingen större smärta när vi bilade ner till Biarritz på semestern.
Det går att fixa med ett enkelt chip.
Det går att fixa med ett enkelt chip.
Det ör nog sant, men jag tror inte att min arbetsgivare (Saab Automobile) till fullo skulle uppskatta en dylik lösning
Egna erfarenheter: Långfärdskomforten (stolarna!) är usel i Ford Focus (kort och låg sits) samt Renault Scenic (heter den väl, den där familjebussen - pedalstället inte i linje med stolen). Skoda Octavia har halvhyfsad komfort och hyfsade last-/innerutrymmen. Billig som beg. Men satsa hellre på Volvo eller Saab där man sitter bra även i gamla modeller. Saab är dessutom säkrast, till o med säkrare än Volvo, enligt Folksam.
Jag kollar också efter lite större bil (Har Punto i dag) och det lutar åt Megane II. Hade den som hyrbil för några år sedan och bättre komfort tror jag är svårt att få i den storleken. Lågt väg- och motorljud samt riktigt sköna stolar.
Kvaliteten tror jag är relativt likvärdig mellan märkena. Och det är viktigare med ett fint objekt än vad det står på bakluckan. (När man köper begagnat då...)
Ni ser- 5 svar och 5 olika åsikter. Men jag är ändå glad för alla synpunkter.
Mest lutar det idag åt en Volvo V40 03 el 04. Vi gillar vår Volvo idag, den är skön att sitta i och att köra. Nackdel med V40 är bl a litet bagage för att vara kombi. Hjulhusen sticker ut riktigt mycket och tar en del plats.
Så vi kollade idag på Megane II som är en 20-30000kr billigare om man jämför med V40 samma årsmodell och har då ofta mer extra utrustning. Nyare Astra har vi också kollat på men det finns inte mycket begagnat. Finns mycket med gamla karossen men den är inte mycket att hurra för.
Vi fortsätter leta men det känns som att ju mer man lär sig desto värre blir det att välja något. Ingen bil är problemfri men vi vill helst ha en som från början inte har allt för mycket emot sig.
Köp japanskt! De är av mycket bra kvalitet så ni slipper ha bilen på verkstaden hela tiden. Mazda är min favorit, Toyota är lika bra men lite dyrare, Honda är möjligen den bästa av de alla men det kan vara svårt att hitta en lagom stor kombi kanske, Subaru är ett märke som de som börjar köra den inte gärna överger, Suzuki är säkert också bra även om jag inte vet mycket om dem.
Annars är ju Volvo lätt att äga i Sverige, så det är ju också rätt bra.
OM du bryr dig om miljötänkande så finns det en del att spara på att välja en bil som har bästa tänkbara miljöklassning. Ser att du nämner "sambo", förmodligen så kanske det förr eller senare blir barn... bara ett tips, ungar växer snabbt och det kan vara tveksamt med för stor bil bara för att barnvagnen och en massa väskor ska få plats. Själv är jag en nöjd Audi A2 ägare som i dagarna får tillbaka pengar från vägskatten tackvare miljöklassningen som gäller den bilen.
En kompis till mig jobbar på Delphi Engineering i Luxemburg. De håller på med kvalitetssäkring åt många biltillverkare. Enligt min kompis Pat finns det inga större skillnader i kvalitet längre mellan olika tillverkare. Konkurrensen tvingar alla att använda samma tillverkningsmetoder, kvalitetkontroll och i många fall samma delar: bromsar, tändsystem, elsystem osv. Själv kör jag en Renault Mégane II. Fungerar utmärkt. Fundera istället på vilken typ av bil du behöver. Annars håller jag med Giggs. Asiatiska (japanska och koreanska) bilar ligger bra till i Vägverkets statistik.
En begagnad bil är så bra som dess nuvarande och tidigare ägare. Alltså köp en vårdad bil och fortsätt att vårda den bra. Märkesverkstad är ingen garanti på bra service snarare tvärt om. Hitta en mindre välrenommerad verkstad som specialiserar sig på det bilmärke som du väljer.
För att förenkla det hela ytterligare:
Om du inte bryr dig så mycket om bilar men vill att det alltid skall fungera köp japanskt (inte koreanskt och liknande). Men om du är en kvalitetsmedveten människa med uppskattning för precision så väljer du Tyskt. Däremot om du är en människa som är rädd att sticka ut och prioriterar familj och säkerhet före körglädje köper du Svenskt.
Kom ihåg när det gäller bilkörning på allvar så ratar man allt vad framhjulsdrift heter.
Vad du/ni skall ha vet du nog bäst själv...
För att förenkla det hela ytterligare:
Om du inte bryr dig så mycket om bilar men vill att det alltid skall fungera köp japanskt (inte koreanskt och liknande). Men om du är en kvalitetsmedveten människa med uppskattning för precision så väljer du Tyskt. Däremot om du är en människa som är rädd att sticka ut och prioriterar familj och säkerhet före körglädje köper du Svenskt.
Vilka jädra klycschor du radar upp Det handlar ju inte bara om märken utan vilka modeller man väljer också. För du menar väl inte på allvar att tyskar bara gör prestandabilar med kvalitet, Japaner slitstarka men trista familjeåk och svenskar trygga, präktiga traktorer?
Själv väljer jag nog hellre en S40R elller en 9-3 Aero framför en VW Passat, Mercedes C180 eller en BMW 116... Eller varför inte en Nissan skyline eller en Subaru Impreza WRX??
Kom ihåg när det gäller bilkörning på allvar så ratar man allt vad framhjulsdrift heter.
Kanske om du ska sladda runt korvkiosken med PV:n och lyssna på Sator eller ägna dig åt banracing. Annars funkar nog framhjulsdrift bättre för de flesta tack var minskad risk för bakvagnssladd och högre tryck på drivhjulen vilket gör det lättare att ta sig fram på moddiga gator på vintern.
Vad du/ni skall ha vet du nog bäst själv...
Word!
Hm, det finns nog ungefär lika många svar på den frågan som det finns bilägare faktiskt. Mitt råd brukar vara att man, oavsett bilmärke, kollar SBP:s begbilguide. Den är ett fantastiskt bra redskap dels för att ta reda på om bilmodellen är något att ha över huvud taget, och dels för att skaffa sig ett underlag så man kan kolla så man inte får några otäcka överraskningar. Står bilen på bilhall så skriv upp regnumret och hämta utdrag från bilregistret (via fax). Då får man kontaktuppgifter till tidigare ägare, och den vägen kan man få en objektiv bild över bilens skick. Och köp över huvud taget inte en bil utan servicebok om inte säljaren kan ge en förbannat bra redogörelse över all service som utförts.
Beträffande bilmodell är jag väl lite biased, men jag brukar rekommendera Golf Variant typ III eller sista årsmodellerna av Citroën Xantia Break (helst HDi) till den som vill ha en rymlig och vettig bil med minimalt krångel. Nissan Primera är ännu driftsäkrare, i princip outslitlig, men så urbota tråkig att man får spunk. Volvo skulle jag åtminstone akta mig lite för eftersom ford-faktorn börjar märkas i bilprovningsstatistiken, men det är möjligt att S40 klarar sig bättre än kända problembarn som t.ex. V70.
För att förenkla det hela ytterligare:
Om du inte bryr dig så mycket om bilar men vill att det alltid skall fungera köp japanskt (inte koreanskt och liknande). Men om du är en kvalitetsmedveten människa med uppskattning för precision så väljer du Tyskt. Däremot om du är en människa som är rädd att sticka ut och prioriterar familj och säkerhet före körglädje köper du Svenskt.
Stämmer inte numera. Kvalitetskillnaderna mellan olika bilmodeller är större än skillnaden mellan bilar tillverkade i olika länder. Det framgår tydligt av statistiken. Skälet är dels att alla biltillverkare i Europa använder samma leverantörer samt att man använder exakt samma produktionsmetoder och kvalitetskontrollrutiner. Det leder bland annat till att samma fel kan förekomma på en Audi och en Peugeot.
Sanningen är snarare att alla bilar håller hög kvalitet i dag. Dock är det sant att japanska bilar håller mycket hög kvalitet, vilken kan beror på att de använder andra underleverantörer. Jag provkörde och klämde ordenligt på Mazda 3 och 6 i helgen. MYCKET fina bilar!
Om du inte bryr dig så mycket om bilar men vill att det alltid skall fungera köp japanskt (inte koreanskt och liknande).
Bilrasism.
Vi är inne på den tredje Hyundaien som andrabil. Fungerar komplikationsfritt utan att kosta (Armani)skjortan.
Skulle den varit gjord i Nordkorea hade hon som kör den idag tvingats anlägga helskägg och ta på mörka glasögon.
Pok: 30.000 pix!
Vill fortfarande ha den, synd att den kostar 29700 mer än jag har...
Finns den kvar när jag har råd så slår jag till
Nu börjar det likna nåt i letandet. Har hittat några V40 som jag gillar skarpt. Har ju S40 nu och den gillar jag. Det är bara det att det finns Renault II med mer utrustning för ca 30kkr mindre..... Och andra kombimodeller från andra tillverkare. Men Volvo är ju Volvo
Före detta ferrariröd Golf funkar till allt. Gott om utrymme, vi har kört ett 50-personers grillparty + 4 pers i den. Bra prestanda (iaf jämfört med min gamla moppe) och låg bensinförbrukning (om man tar med i beräkningen att folk betalar för att bli hemkörda på lördagkvällar). För att inte tala om stereon! Ett lysande surroundpaket med 2, 3 eller ibland till och med 4 högtalare!
Ett givet köp!
Bara för att röra om i grytan så kan jag säga att jag också är inne på att skaffa en större bil. Kör en Peugeot 307 nu, men längtar tillbaka till tysk känsla för kvalitet och funktion. Är väldigt sugen på nya Passat. Körde Golf innan och har aldrig varit mer nöjd.
Tyvärr har jag dock inte 300 lax att lägga på bil nu, men det vore riktigt trevligt med en Passat Variant 2,0 FSI t.ex.
Hmmm.. Fasiken vad sugen man blev på ett bilbyte nu då. En kombi skulle sitta fint. Megane II, 307, Stilo, 3 eller kanske Picasso?
Får bli en barnfri helg med lite provkörning, tror jag!